ClasseClas
En liten brasklapp. Skogsindustrierna rekommenderar inte spikpistol vid panelspikning.
Spikning med spikpistol bör undvikas eftersom
spikarna lätt tränger in för djupt i panelbräderna
och bidrar till fuktinträngning vid spikhuvudet.
Mer info finns här: http://www.byggbeskrivningar.se (Kolla Utvändigt->Utvändiga träpaneler). Det finns en del bra tips om läktdimension, spikdimensioner och hur man spikar/skruvar panelen.

Redigerat:
Det är riktigt. Det gäller att ställa in slagdjupet så spikhuvudet inte tränger ner brädan. Gör man bara det så är det inga problem.

hej
men du menar väl underbrädorna nu?
lr va det Z-panel?
underbrädor räcker me 2,5" alltså 60 spik.
locken e det 4" som gäller inget annat!

mvh
snickar estwing

Det finns lite i BYGG-AMA om det här med att spika utvändig panel. Men visst, det är upp till var och en att spika med de spik man anser lämpliga. För mig är det en styggelse, att banka upp panel med 3-or eller 4-or, ser för hemskt ut. Kolla här hur det ser ut = http://www.byggahus.se/forum/fasad/89469-nymonterad-panel-fel.html

Så det är i Hus AMA reglerna finns som du refererar till?
Eller heter det Bygg AMA?

P
Det heter Hus-AMA.
Att referera till den andra tråden där spikarna är islagna något osymmetriskt i den grundmålade panelen är bara löjligt. Be om att få en helhetsbild över panelen när den är färdigmålad och se hur "jävligt" det ser ut.

Det räcker gott med 60 mm galvad skjutspik i underbrädorna.

under bädorna skall spikas sick sack också, ej samma sida lr dubbelspika!
mvh
snickar estwing

Håller med estwing.....
Har även hört att det räcker att spika en spik tex uppe i vänstra hörnet, under taket, sedan en spik nere i högra hörnet av underbrädan.

För min del så handlar det om 21x145-brädor med kälad notlist så jag spikar nog mina brädor på båda sidorna i varje spikläkt.

Givetvis är det galvad spik som gäller.

/Jonas

J JonasHolm skrev:
Är det inte något problem att spiken går igenom vindväven bakom spikläkten?

/Jonas
Enligt moelven

Spiken får inte vara så lång att den skadar vindskyddet bakom panelen. Diametern ska vara minst 2,8 mm i diameter.

M@ng@n M@ng@n skrev:
Enligt moelven

Spiken får inte vara så lång att den skadar vindskyddet bakom panelen. Diametern ska vara minst 2,8 mm i diameter.
Grattis till dagens trådlyft @M@ng@n

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Undras om TS upptäckt några skador än? Kanske rost på spikarna?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.