Vilken storlek på matta skall man ha till ett matsalsbord?

Bordet är med 6 stolar, 175 * 95 cm
Rummet är långsmalt 3m brett och 5m långt.

Finns ju för och nackdelar med olika storlekar, åsikter?

är det en kuggfråga? Jag vet inte, men nog finns det någon regel för detta, att stolen befinner sig på mattan, både när man sitter där, och reser på sig och backar bakåt en bit med stolen. Det verkar bli en stor matta av detta resonomang. Men det är ju problem om stolens ben, skall hänga sig på mattans kant. Har stolen medar, har det kanske mindre betydelse. OK, vem har facit.

Tyresö
Som jag ser det så ska mattan gå utanför bordet med 75 cm på båda sidor, så att stolen fortfarande står på mattan när man skjuter ut stolen för att resa sej upp. Det innebär att mattan bör vara något smalare än 2,5 m. Längden på mattan bör då vara åtminstone 3,5 m.

Jag håller med Tyresö och lägger till att ska den ligga under ett köksbord ska den inte vara väldigt ljus och den ska absolut vara tvättbar på något vis...

För egen del vill jag ha ett stolsdjup ut från bordet mattbetäckt. Är det mindre hamnar de bakre benen utanför mattan när man sitter. Det är inte bekvämt.

Dessutom gillar jag inte när mattor på minner om små frimärken. :)

Slätvävd ylle är bra - ull transporterar upp smuts till ytan, det är bra vid marbord. Sådana mattor behöver ofta kemtvätt eller speciell mattvättmaskin, men det tycker jag det är värt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.