Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Men vad gör du om skruven knäcks jämn$ med det gängade hålet?
Då är man typ helrökt. Har hänt mig en bara en gång, i en gruppcentral, så vi lämnade den säkringsplatsen tom sen och kunden tänkte inom några år ändå byta central - kanske ...

Men det rätta svaret är väl att man borrar ur den knäckta skruven och fixar till gängan med sin whitworth 3/16 gängtapp som alla seriösa elektriker naturligtvis har med sig i verktygslådan. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Eller så fyller man ut propphållaren med några brickor sätter i proppen och drar, ev kan man beställa ett nytt säkringselement och komma tillbaka och byta senare, Men det tycker kunden är onödigt, byta säkringselement, för allt fungerar ju utan.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
5-öringar är perfekta att ha till det.
 
useless useless skrev:
5-öringar är perfekta att ha till det.
Vilken sort? Och skiljer de sig i strömtålighet tro? :thinking:


Två svenska 5-öringsmynt från 1978, framsida och baksida, isolerade på vit bakgrund.

Framsida och baksida av en svensk 5-öresmynt från 1972.
 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken sort? Och skiljer de sig i strömtålighet tro? :thinking:


[bild]

[bild]
Det är samma där, avtalsbrott mot nötägaren.

För att inte tala om diverse risker, glappkontakt eller ljusbåge då slanten trillar ner, jag trodde Elmont jobbade med detta men det var visst fel.

Jag har stött på lösningen och det fungerar så länge lasten är låg, visst, men en yrkesman skulle aldrig lämna det så, det syns direkt man tar ur säkringen att problem kan uppstå och då informerar man kunden om att det eventuellt kan bli ett stort merjobb.

Före man sliter och drar.
 
Blåbär.
 
  • Haha
  • Gilla
Wheelabrator och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken sort? Och skiljer de sig i strömtålighet tro? :thinking:

Den nyare varianten.

Toppvy av en ny modern keramisk lampsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E El-Löken66 skrev:
Det är samma där, avtalsbrott mot nötägaren.
Nu var nog varken @useless eller jag helt gravallvarliga. ;) Naturligtvis ska man ha korrekta passdelar, det är vi nog alla överens om. Sen har du nog rätt i att det kan vara farligt att skämta för det finns väl alltid någon (jubelidiot) som börjar leta femöringar... :cry:
 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Nu var nog varken @useless eller jag helt gravallvarliga. ;) Naturligtvis ska man ha korrekta passdelar, det är vi nog alla överens om. Sen har du nog rätt i att det kan vara farligt att skämta för det finns väl alltid någon (jubelidiot) som börjar leta femöringar... :cry:
Detta med mynt i har jag sett vid flera tillfällen.
Knappast Elodont som är skyldig till alla dessa.. :thinking:
 
Man får inte lägga i mynt för då kan inte ploppen hoppa ur och säkringen bryter inte.
Så det så

Protte
 
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Man får inte lägga i mynt för då kan inte ploppen hoppa ur och säkringen bryter inte.
Sluta nu, @El-Löken66 kommer att bli alldeles förtvivlad. Alla fattar väl att man måste borra hål i myntet för ploppen. :oops::crysmile::p
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Det fans en orsak till att jag rekommenderade brickor, då får man på köpet ett hål för pluppen.
 
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Det finns valutor med mynt med hål

Protte
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L
prototypen prototypen skrev:
Det finns valutor med mynt med hål

Protte
Som antagligen följer någon väldefinierad DIN-norm för diazed säkringskomplement
 
  • Gilla
  • Haha
Papperskatt och 1 till
  • Laddar…
Mynt med hål finns nog i länder där man tar lite lättare på det här med passdelar och har då anpassat mynten till alternativ användning.

Protte
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.