8 225 läst ·
79 svar
8k läst
79 svar
Storlek på huvudsäkringar
Om det står 25A på fakturorna så torde man kunna anta att nätbolagets servis klarar det.H håbbe1961 skrev:
Det är ju inte heller säkert att servisens area går att kolla, ty den är däremot ofta plomberad. I så fall får man helt enkelt kolla med nätägaren, vilket man tycker denne redan borde gjort då de medgav uppsäkring till 25A.
Äh, jag skruvar ut sådana med flacktången.Bo.Siltberg skrev:
Men jag har ju å andra sidan en rätt avslappnad attityd till el.
Men som man säger i amerikanska TV-program;
"Don't try this at home!"
Slinter man ner längs tången så får man sig en sketen, som kan bli den sista i ens liv.
Vickar man med tången mot sidan så kopplar man in last = gnistbildning och ev skador på säkringshållarna = kostar pengar sen.
Redigerat:
Kan du visa/citera det inlägg där håbbe1961 skriver att han vill/ska/behöver byta passdel för huvudsäkring.E El-Löken66 skrev:
Det enda jag ser är att han kollade om det gick/går utan att bryta någon plombering.
Redigerat:
provade med flacktången in i de sista. Ville sig icke.Mikael_L skrev:
Nej, det står ingenstans i inlägg #26 att håbbe1961 vill/ska/behöver byta passdel.E El-Löken66 skrev:
Han kollade bara om det går utan att bryta någon plombering.
du har aldrig haft nöjet att se en quadruppeltejpning med 7 extra varv av vit eltejp på tången hör jag..Mikael_L skrev:
skämt åsido, var faktiskt lättare att flytta matningen en låda bort som hade plats. (Efter en viss fajt bara för jag ville få ur passdelen)
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Ja, självklart ska försiktighet råda vid uppsäkring men det har inget med det jag skrev/frågade om angående @håbbe1961E El-Löken66 skrev:
Räcker inte med försiktighet, en föranmälan ska till också.Demmpa skrev:
Nu pratar jag inte om TS, kan man bekräfta att han betalar för 25 Ampere är det bara att säkra upp.
Utan håbbe och andra.
Man har ju givetvis ingen last inkopplad vid denna typ av manöver, HB eller gruppsäkribgar ute.Mikael_L skrev:
Äh, jag skruvar ut sådana med flacktången.
Men jag har ju å andra sidan en rätt avslappnad attityd till el.
Men som man säger i amerikanska TV-program;
"Don't try this at home!"
Slinter man ner längs tången så får man sig en sketen, som kan bli den sista i ens liv.
Vickar man med tången mot sidan så kopplar man in last = gnistbildning och ev skador på säkringshållarna = kostar pengar sen.
Men vad gör du om skruven knäcks jämn$ med det gängade hålet?
Ja du dempad, allt är hur man väljer att tolka. Jag citerade något med försiktighet, hur du tolkar det som Elinstallatör är bortom min förståelse, men nu kan vi kanske släppa detta.Demmpa skrev: