Mikael_L
H håbbe1961 skrev:
Tack Elmont, Kollade min egen mätarskåp. Går att byta bottenkontakt när man väl plockar ur proppen utan att bryta plombering. Trodde det var spärrat. Men då både elnätsabonnemang har och vad serviskabel klarar skall kollas så kanske en viss försiktighet bör råda vid uppsäkring.
Om det står 25A på fakturorna så torde man kunna anta att nätbolagets servis klarar det.
Det är ju inte heller säkert att servisens area går att kolla, ty den är däremot ofta plomberad. I så fall får man helt enkelt kolla med nätägaren, vilket man tycker denne redan borde gjort då de medgav uppsäkring till 25A.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om bara muttern blir kvar behövs en passdelsnyckel som kostar över en tusenlapp.
Äh, jag skruvar ut sådana med flacktången.

Men jag har ju å andra sidan en rätt avslappnad attityd till el. :)

Men som man säger i amerikanska TV-program;
"Don't try this at home!"

Slinter man ner längs tången så får man sig en sketen, som kan bli den sista i ens liv.
Vickar man med tången mot sidan så kopplar man in last = gnistbildning och ev skador på säkringshållarna = kostar pengar sen.
 
Redigerat:
E El-Löken66 skrev:
Och hur vet ni att håbbe har fel storlek på passdelar? Detta är ganska ovanligt. Till TS har vi redan svarat detta men nu ska Håbbe också in och byta och det var det jag besvarade.
Kan du visa/citera det inlägg där håbbe1961 skriver att han vill/ska/behöver byta passdel för huvudsäkring.

Det enda jag ser är att han kollade om det gick/går utan att bryta någon plombering.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
...
Snälla redigera inlägget.

Ja, jag förstår att du skämtar men det kan finnas personer som inte gör det utan som tror att dom kan använda verktyget du nämner utan att behöva bryta strömmen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Äh, jag skruvar ut sådana med flacktången.

Men jag har ju å andra sidan en rätt avslappnad attityd till el. :)
provade med flacktången in i de sista. Ville sig icke.
 
  • Hand håller fast en gammal glödlampa med rostig kontakt som inte kan tas bort med tång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på trasig låsmekanism mellan två keramiska dörrhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E El-Löken66 skrev:
Inlägg 26.
Nej, det står ingenstans i inlägg #26 att håbbe1961 vill/ska/behöver byta passdel.
Han kollade bara om det går utan att bryta någon plombering.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Mikael_L
M MAczea skrev:
provade med flacktången in i de sista. Ville sig icke.
Har det bränt fast ordentligt orkar inte plattången, den vrids.
Och det blir dessutom en bra mycket farligare övning ifall man måste börja ta i och strömmen inte har slagits av innan.
 
E
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det står ingenstans i inlägg #26 att håbbe1961 vill/ska/behöver byta passdel.
Han kollade bara om det går utan att bryta någon plombering.
På svenska : kanske en viss försiktighet bör råda vid uppsäkring.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har det bränt fast ordentligt orkar inte plattången, den vrids.
Och det blir dessutom en bra mycket farligare övning ifall man måste börja ta i och strömmen inte har slagits av innan.
du har aldrig haft nöjet att se en quadruppeltejpning med 7 extra varv av vit eltejp på tången hör jag..

skämt åsido, var faktiskt lättare att flytta matningen en låda bort som hade plats. (Efter en viss fajt bara för jag ville få ur passdelen)
 
E El-Löken66 skrev:
På svenska : kanske en viss försiktighet bör råda vid uppsäkring.
Ja, självklart ska försiktighet råda vid uppsäkring men det har inget med det jag skrev/frågade om angående @håbbe1961
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, självklart ska försiktighet råda vid uppsäkring men det har inget med det jag skrev/frågade om angående @håbbe1961
Räcker inte med försiktighet, en föranmälan ska till också.

Nu pratar jag inte om TS, kan man bekräfta att han betalar för 25 Ampere är det bara att säkra upp.

Utan håbbe och andra.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Äh, jag skruvar ut sådana med flacktången.

Men jag har ju å andra sidan en rätt avslappnad attityd till el. :)

Men som man säger i amerikanska TV-program;
"Don't try this at home!"

Slinter man ner längs tången så får man sig en sketen, som kan bli den sista i ens liv.
Vickar man med tången mot sidan så kopplar man in last = gnistbildning och ev skador på säkringshållarna = kostar pengar sen.
Man har ju givetvis ingen last inkopplad vid denna typ av manöver, HB eller gruppsäkribgar ute.

Men vad gör du om skruven knäcks jämn$ med det gängade hålet?
 
E El-Löken66 skrev:
Räcker inte med försiktighet, en föranmälan ska till också.

Nu pratar jag inte om TS, kan man bekräfta att han betalar för 25 Ampere är det bara att säkra upp.

Utan håbbe och andra.
håbbe1961 skriver ingenstans i sina inlägg 3, 7, 11 & 26 att någon lekman eller han själv, ska byta passdelar själv utan att man ska ta in elektriker.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
E
M MAczea skrev:
provade med flacktången in i de sista. Ville sig icke.
Du kan börja med att plocka ut keramiken så du får plats med tången.

Men, som Mikael_L skriver, kanske dumt att uppmuntra dylikt häromkring.
 
E
Demmpa Demmpa skrev:
håbbe1961 skriver ingenstans i sina inlägg 3, 7, 11 & 26 att någon lekman eller han själv, ska byta passdelar själv utan att man ska ta in elektriker.
Ja du dempad, allt är hur man väljer att tolka. Jag citerade något med försiktighet, hur du tolkar det som Elinstallatör är bortom min förståelse, men nu kan vi kanske släppa detta. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.