Hej!
Signalen till vår TV har börjat störas mer och mer.
Eftersom parabolen sitter monterat lågt på husväggen misstänker jag att det är grannens björk som börjat växa sig så pass hög att den är boven i dramat, det blev värre när löven slog ut.

Nu till det konstiga: till dotterns rum har jag ett "tvillingabonnemang" eller vad det heter, och den störs inte överhuvudtaget....how come? Det är ett eget huvud, men på samma parabolantenn, till hennes TV.
 
Det kan ju finnas flera anledningar. T.ex bättre position på huvudet, mindre förluster i kabeln, bättre mottagare.

Finns det möjlighet att flytta upp parabolen högre upp på väggen?
 
Svårt, det är en eternitkåk så jag vill inte gärna borra i onödan i skivorna, ifall jag spräcker dom.
 
Par olika förslag....
Prova att byta "ditt" huvud, låna dotterns som du vet funkar bra, sätt detta på samma ställe som ditt gamla sitter på och koppla in på din kabel, funkar det felfritt då så är det bara att köpa ett nytt.

Köp ett nytt huvud som du kan koppla in två boxar på, typ detta...
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...llbehor/parabol/lnb/universal-twin-lnb-p30520
sätt det på samma plats som din dotters huvud sitter på så bör det ju funka....

Om björken börjar växa sig stor, flytta parabolen högre upp på väggen!!!

Funderar vidare på att du har två huvud, brukar inte det vara när man tar in signal från två olika satelliter, har för mig att det är rätt känsligt när man riktar in satelliten, så det är kanske som så att det huvud du tar din signal ifrån sitter lite fel, och att du därmed inte får rätt signal...
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Zixten skrev:
Funderar vidare på att du har två huvud, brukar inte det vara när man tar in signal från två olika satelliter, har för mig att det är rätt känsligt när man riktar in satelliten, så det är kanske som så att det huvud du tar din signal ifrån sitter lite fel, och att du därmed inte får rätt signal...
Om du har tvillingabonnemang men två olika huvud så har du felet där. Precis som Zixten skriver så har man bara två olika huvuden om man ska ta in två olika satelliter.
Åk till Kjell & Co och köp ett Twin-LNB eller lägg på en femtiolapp till och köp ett quad-LNB så är du framtidssäkrad om ni vill ha parabol i flera rum.
 
Ähum (skrapar förläget med tårna i gruset) där är två huvuden, men bara det ena är inkopplat ser jag nu.
Till det andra är tre kablar inkopplade, två går in till TVn i vardagsrummet, den tredje går upp till dotterns rum.

Jag provade att vrida lite på huvudet men det blev inte bättre. Det konstiga är att vissa kanaler är klockrena medan andra inte går att se på överhuvudtaget.
 
hmm är det samma typ av motagare kan ju vara så att dottern fått en mottagare som är mindre känslig eller kanske har kortare/bättre kabel
 
bax skrev:
Ähum (skrapar förläget med tårna i gruset) där är två huvuden, men bara det ena är inkopplat ser jag nu.
Till det andra är tre kablar inkopplade, två går in till TVn i vardagsrummet, den tredje går upp till dotterns rum.

Jag provade att vrida lite på huvudet men det blev inte bättre. Det konstiga är att vissa kanaler är klockrena medan andra inte går att se på överhuvudtaget.
Vad har du för box? Om det är Canal Digitals gamla inspelningsbara så är ett vanligt fel nätkabeln. Den j**la kabeln har jag bytt ut ett antal gånger... Felet är svårt att kontrollera eftersom kabeln som går in till boxen håller 12V när man mäter på den men sjunker vid belastning vilket kan skapa precis det problem som du har.
 
Kabeln till vardagsrummet är kanske 3meter, till dottern kanske 12m, eller mer.
Boxen är Canal Digital och den är inspelningsbar, men åldern på den.....två år kanske.
 
Prova att skifta boxar och se om du flyttar problemet.
 
bax skrev:
Kabeln till vardagsrummet är kanske 3meter, till dottern kanske 12m, eller mer.
Boxen är Canal Digital och den är inspelningsbar, men åldern på den.....två år kanske.
Är boxen platt och bred eller hög och smal? Den gamla inspelningsbara boxen är ca: 5 cm hög och ca: 40 cm bred. Den nya är högre och smalare.
 
Müssli skrev:
Är boxen platt och bred eller hög och smal? Den gamla inspelningsbara boxen är ca: 5 cm hög och ca: 40 cm bred. Den nya är högre och smalare.
Eller enklare, den gamla inspelningsbara hade en oval front och en del detaljer i silver, den nya har en rektangulär front och går i svart. Pratar vi om en box som är ca 2 år är det med största sannolikhet den nya (ADB). Är det trots allt den gamla (Sagem) rekommenderar jag att köra över skiten med bilen, löser inte aktuellt problem men det är vad den förtjänar.

Tanken om att flytta boxen och se om problemet följer med är ett sätt, annars kan man fundera på om ett uttag på LNB strular, kanske kommit fukt i kopplingen.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Liten uppdatering.
Jag testade att byta boxar men det blev inte mycket till skillnad.
Lessnade till slut och tog hem en TV-kille.
Han dömde ut själva parabolen och huvudet som alldeles för gamla.
När han satte i ett mätinstrument kunde han konstatera att signalen vajade i takt med grannens björktopp.
Boxen var helt ok.
Ny parabol är levererad och jag håller som bäst på att fundera på en lösning med fristående stolpe för att höja parabolen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.