M
Hej!

Vi håller på att måla om en trapp inomhus. Var och köpte färg igår, men glömde den såklart i bilen över natten. Tror det var en -4 grader som kallast (Skåne). Har inte öppnat burken, var -2 när jag kom på det. Skvalpar och känns inte fryst.

Det jag köpt är Flügger interior stop primer, alltså en grundfärg. Tillverkaren skriver ”förvara svalt och frostfritt” så check 1/2.

Blr man kassera denna färg? Om ja, vilka blir konsekvenserna om man använder den ändå? Förstår att det inte går att garantera goda resultat, men om det nästan säkert är kört köper jag lika gärna ny färg.

MVH

Fick en färgburk från butik där man gissade på att den utsatts för minusgrader/frysning, tidigare under transport/leverans.
Den var svårstruken och ville inte rinna ut utan det blev ränder och torkade snabbare.
Jag märkte det direkt då jag tidigare använt samma produkt och nu hade kompletteringsköpt mera.

J
M Merhawi95 skrev:
Hej!

Vi håller på att måla om en trapp inomhus. Var och köpte färg igår, men glömde den såklart i bilen över natten. Tror det var en -4 grader som kallast (Skåne). Har inte öppnat burken, var -2 när jag kom på det. Skvalpar och känns inte fryst.

Det jag köpt är Flügger interior stop primer, alltså en grundfärg. Tillverkaren skriver ”förvara svalt och frostfritt” så check 1/2.

Blr man kassera denna färg? Om ja, vilka blir konsekvenserna om man använder den ändå? Förstår att det inte går att garantera goda resultat, men om det nästan säkert är kört köper jag lika gärna ny färg.

MVH
Är det en grundfärg så hade jag testat att använda den blir det inte bra så ska det ju ändå målas över med annan färg..

Om du köper ny färg vill jag rekomendera linoljefärg, den är dryg/odyr med en låg kostnad per kvadratmeter och tål att förvaras kallt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag skulle provmåla på någon bit spillvirke och se hur den beter sig. Det är dumt att måla något där det är massor av jobb att att återställa.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Jag tänker att det som händer vid frysning av färg är att bindemedlet kristalliseras. Färgen blir då gryning. Finns det inga tecken på det eller att färgen går att vispa till en homogen lösning igen borde det inte vara något problem. Frusen färg kan också börja stinka, men vet inte om lukten kommer omedelbart.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Då färgen - och bilen - varit varm och natten inte särskilt kall, är det säkerligen ingen fara då färgen normalt sett inte hunnit kylas ner tillräckligt. Möjligen om burken stått i blåsten utomhus - då kyls den ner fortare.

Annars märks det på att färgen blir grynig som påtalats ovan.

M
Använde färgen till slut, inte grynig, fäste bra och nästa lager färg likaså.

• Gilla
Ola Clarin och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.