Hej, dessvärre ser en del av våra källarväggar ut som på bilderna. Putsen släpper i princip om man andas på den på sina ställen, utöver där jag försiktigt knackat ner. Men hur ska jag gå till väga för att laga väggarna?

Som kanske syns på bilderna är det en möjligen okonventionell tidigare lösning där en massa småsten har murats fast i putsen och trillar ner när man tar bort putsen.

• Källarvägg med avflagnad puts och synliga småstenar, skador och lös puts på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvägg med flagnande puts och synliga småsten murade i väggen samt putsbitar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
J Jörgen Petersson1 skrev:
Hej, dessvärre ser en del av våra källarväggar ut som på bilderna. Putsen släpper i princip om man andas på den på sina ställen, utöver där jag försiktigt knackat ner. Men hur ska jag gå till väga för att laga väggarna?

Som kanske syns på bilderna är det en möjligen okonventionell tidigare lösning där en massa småsten har murats fast i putsen och trillar ner när man tar bort putsen.
Är grundproblemet åtgärdat, eller med andra ord - hur står det till med dräneringen?

• Gilla
  • Ledsen
Jörgen Petersson1 och 2 till
  • Laddar…
Ser ut som krigsbetong, lite cement och mycket sten. Plastfärg på vägen?

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Är grundproblemet åtgärdat, eller med andra ord - hur står det till med dräneringen?
Nej, grundproblemet är helt oordnat tyvärr. Vi vågar med viss säkerhet utgå från att nödvändig dränering INTE är gjord åtminstone de senaset 45 åren. Till saken hör dock att ovanpå det källarrum där bilderna är tagna står ett burspråk där det inte är utgrävd källare inunder.

Stefan N Stefan N skrev:
Ser ut som krigsbetong, lite cement och mycket sten. Plastfärg på vägen?
Det är säkert både krigsbetong, cement, sten och plastfärg på väggarna. Frågan är vad vi ska göra för att åtgärda det...?

Det är säkert både krigsbetong, cement, sten och plastfärg på väggarna. Frågan är vad vi ska göra för att åtgärda det...?
Laga med putsbruk?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi har/hade liknande skador i vår källare. Det är ingen vits att snygga till innan ni dränerat, i mitt tycke.

Sedan handlar det bara om estetik. Vill ni ha släta väggar tänker jag att kalkputs är lämpligt. Bryr ni er inte, och det inte är allt för poröst, kan ni måla direkt utan att putsa. Använd silikatfärg. Det är mycket enklare än kalkfärg.

Knacka bort det lösa först, så klart.

Vi gjorde lite olika på olika ställen i källaren, beroende på hur viktigt det var att det blev snyggt.

• Gilla
Alliterra och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Vi har/hade liknande skador i vår källare. Det är ingen vits att snygga till innan ni dränerat, i mitt tycke.

Sedan handlar det bara om estetik. Vill ni ha släta väggar tänker jag att kalkputs är lämpligt. Bryr ni er inte, och det inte är allt för poröst, kan ni måla direkt utan att putsa. Använd silikatfärg. Det är mycket enklare än kalkfärg.

Knacka bort det lösa först, så klart.

Vi gjorde lite olika på olika ställen i källaren, beroende på hur viktigt det var att det blev snyggt.
Tack! Vad är problemet om vi skulle låta bli att dränera? Vi kan tänka oss att leva med att "sminka grisen" och passa vidare renoveringen på nästa mer hantverksskicklig person eftersom vi antagligen inte bor kvar här mer än fem år eller så.

useless useless skrev:
Laga med putsbruk?
Ja, säkert. Hur går man tillväga i lite mer detalj?

Vad är problemet om vi skulle låta bli att dränera?
Enda problemet är väl att eventuell ny puts och färg kommer släppa när väggen blir fuktig utifrån så ni hamnar tillbaka där ni är nu.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
N
Ta bort allt löst, borsta rent lagningarna med torr handsop.
Förvattna försiktigt, dra på 3mm c bruk med filt bräda 2ggr.
Efter andra gången slammar du ytan,
dvs du penslar putsen med stor plafondpensel när den börjat bli lite hård.
Måla med vit kalkfärg, även fast det är lite bökigt.
Får man väl se hur långe det håller.

• Gilla
  • Älska
Alliterra och 3 till
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Ta bort allt löst, borsta rent lagningarna med torr handsop.
Förvattna försiktigt, dra på 3mm c bruk med filt bräda 2ggr.
Efter andra gången slammar du ytan,
dvs du penslar putsen med stor plafondpensel när den börjat bli lite hård.
Måla med vit kalkfärg, även fast det är lite bökigt.
Får man väl se hur långe det håller.
Tack! Och detta gäller även om håligheterna efter stenen är upp till 8-10 cm djupa?

C
B bakterie skrev:
Enda problemet är väl att eventuell ny puts och färg kommer släppa när väggen blir fuktig utifrån så ni hamnar tillbaka där ni är nu.
Och det lär väl dröja minst en 30 år tills den nya putsen vittrat sönder, så jag tycker inte man skall se det som ogjort arbete.

• Gilla
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
Första frågan är som vanligt om värmesystemet är utbytt?
Med eldning och äldre system värmdes källaren upp regelbundet och fukt försvann med luften som gick till pannan. Om det istället är en modern panna, fjärrvärme eller värmepump så kan man behöva tillföra värme, ventilera bättre och/eller ställa in en avfuktare.
Iofs mest baserat på sex hus som bytt från eldning till värmepump inom släkten.

• Gilla
Jörgen Petersson1 och 1 till
  • Laddar…
N
Tack! Och detta gäller även om håligheterna efter stenen är upp till 8-10 cm djupa?
Ja, i princip.
Men man kanske får ta det i mer än 2 påslag då. Man brukar säga max 12mm per påslag. Men är det håligheter funkar nog mer. Kanske spricker lite, men inte hela världen.
Men du kan köra ett påslag på förmiddagen, och sen nästa på eftermiddagen. Men vänta minst 4 - 6 timmar emellan.

Redigerat:
  • Gilla
Alliterra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.