C cpalm skrev:
Räntenettot är skillnaden mellan bankens ränteintäkter och räntekostnader, inte skillnaden mellan ut- och inlåningsräntan. Om man tittar på SHB t.ex. så har de på 20 år dubblat räntenettot på den svenska marknaden, från ca. 9 till ca. 18 mdr.

Men visst har bankernas marginaler på bolånen pressats av ränteutvecklingen. Vilket dock kompenseras av att volymen (i SHB:s fall) nästan tredubblats på 15 år.
Japp, slarvigt av mig. Volymen har självklart ökat och marginalerna minskat och räntenettots andel av resultatet är idag bara en bråkdel av vad det var för 20-30 år sen

P pmd skrev:
Tack. Tror jag. Eller det kanske var en förolämpning? :thinking:

En annan teori är den borgerliga regeringen inte ville kännas vid sånt som gjordes av den föregående sosseregeringen, och därför inte hade nån vidare koll på valutaavregleringen. ;)
Varken eller ,det var ett joke...
Alltid lätt att säga vad som är rätt med facit i hand. "Backdealing" är en term på finansmarknaderna som kort och gott betyder "Fan, det pappret borde jag köpt/sålt igår.

Angående 1990 så var det ingen politisk motsättning så det gällde avregleringarna (som sossarna låg bakom men borgarna sjävklart hurrade för)
Problemet var bankernas huvudlösa utlåning med dålig säkerhet som fick systemet i gungning och det ha de inte direkt med politik att göra. (Indirekt, man borde med facit i hand avreglerat steg för steg)

P
Ja, stegvis avreglering har andra än jag med 20/20 hindsight föreslagit …

Vad jag inte riktigt förstår är dock varför regeringen envisades med att försvara kronkursen. Det kunde ju bara sluta på ett sätt.

• Gilla
Ripley
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, stegvis avreglering har andra än jag med 20/20 hindsight föreslagit …

Vad jag inte riktigt förstår är dock varför regeringen envisades med att försvara kronkursen. Det kunde ju bara sluta på ett sätt.
Det visste man inte då. Det var inte första gången kronan var under attack. Skillnaden denna gång var att ett större antal valutor med fast växelkurs "sprack". NOK DKK FIM och GBP t.ex. Sen de som flöt och torpederades var ITL ESP PTE FRF. Återigen, med facit i hand skulle man självklar ge upp tidigare,

Likna problemet med en begagnad bil du äger (värde circa 50000kr).
Reparation 3000kr 6mån senare 5000kr, 7 mån senare 9000 kr, 4 mån senare 12000kr, 8 mån senare 15000kr. etc. När skall man dumpa? I efterhand vet man vad man borde gjort (exemplet är självupplevt på 90talet)

P
I bilexemplet är det nog lättare att göra rätt. Efter två eller tre reparationer bör man extrapolera lite och bedöma den långsiktiga förlusten.

I valutaexemplet var det kanske inte lika lätt i en helt ny situation, och det finns väl en viss tröghet i den politiska beslutsprocessen.

Finns det någon bra historieskrivning om vad som hände? Jag blev plötsligt nyfiken på vilken kommunikation som fanns mellan statsrådsberedningen, finansdepartementet och riksbanken under den här tiden.

Redigerat:
P pmd skrev:
I bilexemplet är det nog lättare att göra rätt. Efter två eller tre reparationer bör man extrapolera lite och bedöma den långsiktiga förlusten.

I valutaexemplet var det kanske inte lika lätt i en helt ny situation, och det finns väl en viss tröghet i den politiska beslutsprocessen.

Finns det någon bra historieskrivning om vad som hände? Jag blev plötsligt nyfiken på vilken kommunikation som fanns mellan statsrådsberedningen, finansdepartementet och riksbanken under den här tiden.
Fast växelkurs (fast med otaliga devalveringar) hade vi som sagt haft sen WW2. Hela Norden (5länder) var efter sin tid då det gällde förflyttande av penningpoltiskt mål BORT från fast växelkurs till inflationsmål (som vi har idag). Norge t.ex. hade en "dirty float" där försökte hålla valutan inom ett 2% spann i många år innan man gick helt gick över till inflatiomnsmål.
Sverige beslutade redan 1993 med införande 1995 om inflationsmål istf fast växelkurs som mål för penningpolitiken.
https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/inflationsmalet/historik-inflationsmalet/

S
D Daniel 109 skrev:
Är det? Får du mer lån för att värdet stigit?

Jag ser prisökningarna främst som ett problem, även jag för tillfället är gynnad av det. I förlängningen leder det bara till ökad skuldsättning av hushållen.
Mer lån för värdet ja. Det är många som intecknar värdeökningen och renoverar, reser, köper nya bilar m.m. Prisökningarna är ett problem precis som du beskriver. Räntehöjningar som det tjatas om är risken väldigt låg för. Det blir tiondelar hit och dit. Skuldsättningen är alldeles för hög i riket. Då blir det till att rädda banker igen om det blir en rejäl räntehöjning, för att inte tala om utgifterna för staten. Riksbanken gör allt för att hålla räntan låg. En 90 talsvända igen kommer att skicka landet åt hlvt. Folk är lika blinda för skuldsättning som hur politikerna blåser oss. Man lallar på i sin låtsasvärld.

• Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
S
K Kallebo skrev:
Bor du i din första villa? Vi har sedan studenten flyttat 7 gånger, varav de tre senaste varit till olika villor. Varför byter man villa? Det kan vara allt från läge, till utformning till storlek.

Tycker inte att det känns som att det är så ovanligt att man flyttar runt idag.
Tycker man det är kul att flytta så kan man väl hålla på. Personligen tycker jag att det är ambivalent. Men det är som med filmjölk: smaken är som röven, klöven.

S
Z Zodde skrev:
Varken eller ,det var ett joke...
Alltid lätt att säga vad som är rätt med facit i hand. "Backdealing" är en term på finansmarknaderna som kort och gott betyder "Fan, det pappret borde jag köpt/sålt igår.

Angående 1990 så var det ingen politisk motsättning så det gällde avregleringarna (som sossarna låg bakom men borgarna sjävklart hurrade för)
Problemet var bankernas huvudlösa utlåning med dålig säkerhet som fick systemet i gungning och det ha de inte direkt med politik att göra. (Indirekt, man borde med facit i hand avreglerat steg för steg)
Skulle kåkar idag vara bättre säkerheter än på 90 talet?

S
C cpalm skrev:
Tveklöst ja. Annars hade inte värdet stigit.
Värdet stiger inte. Det är priset som stiger. Det är två olika saker.

S
ingenmansland ingenmansland skrev:
De enda som verkligen tjänar på detta är bankerna och de som antingen hoppar av ägandet eller flyttar dit husen är billigare. Just bankerna är ju de som verkligen tjänar på det. Men vi kanske kan vända på steken när räntan går upp och allt kraschar. Då kan ju bankerna få rädda befolkningen och stryka banklånen.
Precis. Det borde vara så att bankerna får ta riske men så är det inte här. Man lånar gärna ut pengar till fiktiv säkerhet, men vill inte ta smällen när korthuset dråsar i backen.

Z Zodde skrev:
Stiger värdet från 10-20mkr kan du lätt låna nån miljon extra och det täcker gott och väl ev skatter.
Förutsatt att banken tycker att din inkomst räcker……
Ligger nog totalt på under 40% belåningsgrad men får inte låna en krona till för det :thinking:

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
[länk]

Och klart husägarna har nytta av att varit med på "resan", alternativet hade ju oftast varit att köpa in sig på den högre prispunkten, så alla som redan äger har fördel gentemot de som inte äger.
Fel. De som gick in tidigt lider mindre än de som går in nu men alla lider. Det enda husprisuppgångarna medfört är att skuldslaveriet ökar. Och dagens ungdomar säljs in i slaveri.

• Haha
  • Gilla
undine och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Förutsatt att banken tycker att din inkomst räcker……
Ligger nog totalt på under 40% belåningsgrad men får inte låna en krona till för det :thinking:
Precis. Tror inte det är sådär jättemånga svenskar som har ekonomi för att låna 10 eller 15 Mkr. För att få låna 10Mkr krävs en årsinkomst för hushållet på 1,8 Mkr. Och för 15 Mkr en årsinkomst på drygt 2,7 Mkr.

C
S Stego1 skrev:
Värdet stiger inte. Det är priset som stiger. Det är två olika saker.
Beror så klart på vad man menar med värde. Bruksvärdet är naturligtvis i princip detsamma, men marknadsvärdet har ökat och därmed belåningsvärdet med det sätt som bankerna räknar idag. Vilket i sig så klart är en förutsättning för att marknadsvärdet skall öka då affärerna väsentligen är lånefinansierade. Så bankernas riskvilja är en av faktorerna som driver upp priserna. Fast jag har förstått att bankerna nu äntligen börjat ifrågasätta vissa bostadsaffärer. Om köparen verkligen gjort en tillräckligt bra affär.

Z Zodde skrev:
Japp, slarvigt av mig. Volymen har självklart ökat och marginalerna minskat och räntenettots andel av resultatet är idag bara en bråkdel av vad det var för 20-30 år sen
Är det? Hur kan 18 miljarder vara en bråkdel av resultatet? Vad är din uppfattning om storleksordningen på bankernas resultat?

Fortsätter med SHB som exempel:
Tabell över segmentinformation för 2020 med kolumnerna för olika länder och finansiella värden som räntenetto och kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.