R
Z Zodde skrev:
Om du tror LehmanBros bestämde att vi skulle få en finanskris får du tänka om.
Lehman Bros var största individuella konkursen under finanskrisen, du måste skilja på orsak/verkan.
Lehman Bros var mest exponerat/minst skyddad mot det som startade med missförtroende mot subprime mortgage loans i USA.

Tror du svenksa bankerna önskade fastighetskraschen 1990 som fortplantade sig till en bankkrasch 1991-92?
Gå ekonomin åt h-e åker bankerna dit och staten får träda in som man gjorde i början på 90talet.
Absolut så är det så, men du kan heller inte förneka att det finns många andra ekonomiska krafter som styr i bakgrunden trots att man vill tro och hoppas på att det är folkvalda politiker som styr detta land/värld ekonomiskt.

Vad som hände i början av 90-talet har nog de flesta ”styrande” tagit lärdom av och jobbar för att så aldrig kommer ske igen.

P
R RalleB skrev:
Du måste ju inse att det inte kommer inträffa
Givetvis inser jag det. Som vanligt kommer staten att hjälpa de som har stjälpt sig själva.

P pmd skrev:
Javars, det kanske fungerar, men min instinkt protesterar direkt mot att låna till att betala skatt. Det kan visa sig ödestigert med tiden. T.ex. om en av de renodlade nationalekonomerna (utan politisk bindning) lyckas få staten att avskaffa den nuvarande fastighetsskatten och återinföra den gamla ...
Rent filosofiskt kan du ha en poäng, jag tycker också det känns snett att låna för att betala skatt.
Ursprungliga frågeställningen som jag bemötte var att det skulle vara en katastrof (även) för dom som sett sin fastighet fördubblas i värde sista 10åren vilket jag vägrar inse...

P
Z Zodde skrev:
Om du tror LehmanBros bestämde att vi skulle få en finanskris får du tänka om.
Lehman Bros var största individuella konkursen under finanskrisen, du måste skilja på orsak/verkan.
Lehman Bros var mest exponerat/minst skyddad mot det som startade med missförtroende mot subprime mortgage loans i USA.
Fannie Mae och Freddie Mac var, om inte ägda av US gov, så ordentligt styrda av den federala staten.
Så visst var det staten och inte bankerna som orsakade subprime-krisen.

• Gilla
RalleB
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Absolut så är det så, men du kan heller inte förneka att det finns många andra ekonomiska krafter som styr i bakgrunden trots att man vill tro och hoppas på att det är folkvalda politiker som styr detta land/värld ekonomiskt.

Vad som hände i början av 90-talet har nog de flesta ”styrande” tagit lärdom av och jobbar för att så aldrig kommer ske igen.
Politiker styr inte marknader i den demokratiska västvärlden. Marknadsekonomin har självklart brister men politiskt styrda planekonomier trodde jag alla var överens om var förlegat.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
R RalleB skrev:
De styr inte så mycket som de reagerar på och utnyttjar dumma politiska beslut. T.ex. så har George Soros ibland fått skulden för rekordräntan i Sverige i början av 1990-talet, men han reagerade bara på hur den svenska valutapolitiken såg ut. Jag vet inte om det var prestige eller ideologi som fick den svenska regeringen att styvnackat försvara kronan, men till slut insåg regeringen realiteterna och gav upp den dumheten.

• Gilla
RalleB
  • Laddar…
P pmd skrev:
Fannie Mae och Freddie Mac var, om inte ägda av US gov, så ordentligt styrda av den federala staten.
Så visst var det staten och inte bankerna som orsakade subprime-krisen.
Fannie og Freddie var bara 2 spelare på en stor marknad och som du själv säger var dom INTE statliga. Precis lika lite som Svenska staten lägger sig i driften av Nordea (Som är på en konkurrentutsatt marknad)

P pmd skrev:
De styr inte så mycket som de reagerar på och utnyttjar dumma politiska beslut. T.ex. så har George Soros ibland fått skulden för rekordräntan i Sverige i början av 1990-talet, men han reagerade bara på hur den svenska valutapolitiken såg ut. Jag vet inte om det var prestige eller ideologi som fick den svenska regeringen att styvnackat försvara kronan, men till slut insåg regeringen realiteterna och gav upp den dumheten.
Fast växelkurs hade vi haft sen WW2 så det var varken prestige eller ideologi. Efter man avskaffat kredit och valutaregleringarna sent 80tal var det fritt fram för kapitalet att söka bäst avkastning även om denna fanns utomlands. Soros var en av flera som såg att Sverige försökte hålla en konstlad hög nivå på SEK och gick därför till angrepp (Precis samma sak gjorde han med £) Rix hade inget val under gällande instruktioner än att försvara kronan (vilket ledde till extrema 500% i dagslån) innan Bildt och Wibble kastade in handskarna.

P
Z Zodde skrev:
Fannie og Freddie var bara 2 spelare på en stor marknad och som du själv säger var dom INTE statliga. Precis lika lite som Svenska staten lägger sig i driften av Nordea (Som är på en konkurrentutsatt marknad)
Nej, inte precis lika lite. Nordea har inte i uppdrag av staten att finansiera boende för folk med låga inkomster. (Vilket iofs inte är Fannie Maes och Freddie Macs enda verksamhet, men de är inte heller vanliga banker).

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Fast växelkurs hade vi haft sen WW2 så det var varken prestige eller ideologi.
Bara dumhet alltså. Eller inkompetens.

P pmd skrev:
Nej, inte precis lika lite. Nordea har inte i uppdrag av staten att finansiera boende för folk med låga inkomster. (Vilket iofs inte är Fannie Maes och Freddie Macs enda verksamhet, men de är inte heller vanliga banker).
Som börsnoterade företag är deras främsta mål avkastning till aktieägarna. De var del i det hela men inte på nåt sätt skapare av subprime mortgage krisen

P pmd skrev:
Bara dumhet alltså. Eller inkompetens.
På min bank hade vi en avdelning som hette backdealing, du hade passat in där! :-)
Bara dom som var dumma lät bli att sälja Fermenta på toppen eller satt kvar i aktier när COVID först nämndes i Nov -19

P
Z Zodde skrev:
Som börsnoterade företag är deras främsta mål avkastning till aktieägarna. De var del i det hela men inte på nåt sätt skapare av subprime mortgage krisen
Är inte båda FM:arna GSE:er?

C
Z Zodde skrev:
Att bankerna skulle vara de stora vinnarna när räntan är nära noll är också helfel. Skillnad mellan in och utlåning (räntenettot) är idag mindre än 1%. Gå tillbaka några decennier när man lånade på 10% men bara hade 3-4% ränta på inlåning. (Skillnad 6%!)
Bara en idiot tror att bankerna tjänar mer på räntenettot idag en vad de gjorde då...
Räntenettot är skillnaden mellan bankens ränteintäkter och räntekostnader, inte skillnaden mellan ut- och inlåningsräntan. Om man tittar på SHB t.ex. så har de på 20 år dubblat räntenettot på den svenska marknaden, från ca. 9 till ca. 18 mdr.

Men visst har bankernas marginaler på bolånen pressats av ränteutvecklingen. Vilket dock kompenseras av att volymen (i SHB:s fall) nästan tredubblats på 15 år.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
På min bank hade vi en avdelning som hette backdealing, du hade passat in där! :)
Tack. Tror jag. Eller det kanske var en förolämpning? :thinking:

En annan teori är den borgerliga regeringen inte ville kännas vid sånt som gjordes av den föregående sosseregeringen, och därför inte hade nån vidare koll på valutaavregleringen. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.