Självklart får man inte väsnas hur man vill. Men den underliggande tonen (som jag tolkar det) från TS är inte oväsen i sig utan. Det lite ego-tänk. Dvs man får gärna bygga å väsnas men inte när "jag" har semester. Ingen som funderat att de också har semester just nu och har då just den tid de behöver. Det känns som det är ett övergående problem då de förmodligen blir klara någon gång.

• Gilla
DandrO
  • Laddar…
Ett någorlunda normalt bygge kommer inte i närheten av gränsvärden (hos grannen alltså). Kan vara störande ändå.

Om de är stora maskiner från 7 till 23 börjar jag fundera om det är arbetskraft som betalas med moms.
Kanske är något som kan stöta på lite för din sak.

frohike skrev:
Självklart får man inte väsnas hur man vill. Men den underliggande tonen (som jag tolkar det) från TS är inte oväsen i sig utan. Det lite ego-tänk. Dvs man får gärna bygga å väsnas men inte när "jag" har semester. Ingen som funderat att de också har semester just nu och har då just den tid de behöver. Det känns som det är ett övergående problem då de förmodligen blir klara någon gång.
Från midsommar och 3-4v framåt är väl då många lägger iaf ett par semesterveckor.
De gör inget jobb själva, utan hantverkare gör allt. Alltså borde semestertider i viss mån respekteras, då det är ett sommarstugeområde...
Men jag förstår att jag låter gnällig, men får man en sommar förstörd och sen 3år senare så börjas det om igen av samme granne så behövs inte mkt för att få bägaren att rinna över.
Vi får se hur det blir, han har svarat och från imorgon är det mest inomhusfix.
Vi bryr oss som sagt inte av hammarbank och sånt utan det är markarbeten och ilskna sågklingor som man vaknar av.

Hubbe2 skrev:
Vaknade i morse 06.55 av att byggarna satte igång med markvibratorer, sågklingor osv.
Det här är ute på en skärgårdsö, vi meddelade grannarna för 3år sedan det olämpliga i att välja just semestertider för sådan omfattande byggen.
Tolkar jag dig rätt om det var första dagen på 3 år du blivit väckt kl 7 för att de bygger?

Att reagera så kraftigt, prata om hämnd och till och med lagbrott, efter att ha blivit väckt kl 7 en enda dag på 3 år, det är inte grinigt, utan värre.

Det tycks ju vara resonabla grannar du har. De förklarade läget förra gången med att de drabbats av förseningar. De måste ju ge en entreprenör chansen att slutföra sitt jobb även om de är försenade. Som beställare är det inte helt enkelt att begära exakt när jobb ska utföras. Jag har själv varit med om att jobb skulle bli utförda i maj, och så kommer hantverkarna först i början av juli.

Med sådana uppvisningar av tolerans är det inte så konstigt att grannfejder uppstår...

Nja, nu var det ju inte bara att bli väckt en morgon, utan vi såg ju framför oss en likadan sommar som den för 3 år sedan.
En kort beskrivning om hur en typisk kväll sommaren 2007 kunde se ut:
Man hade dukat upp middat, klockan var runt 21.30, nere på pooldäcket med en härlig sjöutsikt framför sig.
Precis när man ställer fram maten så kommer grävnissen, drar igång dieselåbäket som står 4-5 meter bort, och precis när man ska hugga in så "klafs" kommer en skopa nyuppgrävd dy bakom ryggen.
Trevligt? nej,
kan man stå ut med det en gång- ja,
när det pågår 12 veckor över en hel sommar?- Nej.
Killen brydde sig inte det minsta, arbetade väldigt udda tider, helger som vardagar, gärna fram till 23- 23.30. Längd på dagar-14-15 timmar.
En tomt på över 2000m2 skulle höjas med 1m.
Vi pratade med husägaren och grävnissen, men ingen förståelse.

Vi såg alltså samma scenario framför oss. Förstår du nu min frustration bättre?

TrollMann skrev:
bra info har du: [länk]
TS har definitivt ett "case"!
Tydligen hade många fel här......

Ja fy f-n. Har min största sympati för Ts aggressioner. Hänsynslösa, egoistiska grannar är ngt av det värsta som finns i boendet. Har själv nyss upplevt en tids oljud från grannar som med polsk arbetskraft byggt en stenmur i 12 veckor, 7 dagar i veckan. Dock tidbegränsat mellan 07.30 - 20.00. Men alla utesittardagar i april, maj, juni har varit mer eller mindre förstörda. Fågelkvitter och vindens sus har dränkts av det öronskärande ljudet av hårdmetallisk sågklinga som kapar sten..... Om jag klagat? nej - är visserligen förbannad på grannarna men de tillhör ändå de bättre och trevligare i kvarteret.....

• Gilla
Goboobog
  • Laddar…
Har nu fått svar, de har i princip bara inomhusjobb kvar, inga mer grävare eller dylikt skall användas.
Om de behöver göra det skall de försöka begränsa sig till efter 09.00 så allt löste sig denna gång. (hoppas jag)
Får återkomma om det inte stämmer...
Tack Trollman för länken.
Bagarn, ja sten är inte kul.

Hoppas det löser sig, har haft liknade problem hos mina föräldrar. 4 tomter som har haft markarbeten dygnet runt! Sprägning, såga träd skrapa jordlager osv....

cust3000 skrev:
TS har definitivt ett "case"!
Tydligen hade många fel här......
Det är skillnad på allmänna råd från naturvårdsverket jämfört med rättspraxis. TS har ett mycket dåligt case juridiskt.

injonil skrev:
Det är skillnad på allmänna råd från naturvårdsverket jämfört med rättspraxis. TS har ett mycket dåligt case juridiskt.
Okej, men då är alltså naturvårdsverkets "allmänna råd" en sk. "apfunktion" som inte behöver tillämpas? (om det nu går under "allmäna råd")

Allmänna råd är inte på något sätt tvingande utan just råd. Följer man inte allmänna råd däremot så finns risken att man just bryter mot föreskrifter, eller andra tolkningar eller lagar. Håller man sig till råden så är man så att säga Safe

Jag har 10000000% sympati med trådskaparen !!!

Själv kör jag aldrig igång gräsklipparen innan 10.00 trots att tomterna är 3000 m2 stora.

Som vanlig, hederlig, icke-störande människa i detta land är man helt chanslös mot hänsysnslösa och småkriminella !!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.