Om du frågar Ovolin så rekommenderar de schellack tror jag. Medan Av jord inte gör det. Jag har målat panel där jag inte schellackat, visst lyser det igenom, men inte så det stör tycker jag. Men då är det med en gul färg. Kanske annat om man vill ha vit/ljus?

Måla med pensel får du nog göra oavsett vilken färg du väljer för att få ett bra resultat på panel. Eller färgspruta, men har ingen aning hur det fungerar med tempera.

Ring och prata med Ovolin, de kan nog ge bra svar
 
M mbyrod skrev:
Om du frågar Ovolin så rekommenderar de schellack tror jag. Medan Av jord inte gör det. Jag har målat panel där jag inte schellackat, visst lyser det igenom, men inte så det stör tycker jag. Men då är det med en gul färg. Kanske annat om man vill ha vit/ljus?

Måla med pensel får du nog göra oavsett vilken färg du väljer för att få ett bra resultat på panel. Eller färgspruta, men har ingen aning hur det fungerar med tempera.

Ring och prata med Ovolin, de kan nog ge bra svar
Tusen tack för svaret! Ja, jag får nog ringa både ovelin och av jord kanske. Vi har inte bestämt exakt vilken nyans vi skall ha men det blir nog någon varm vit skulle jag tro. Läste något om grundmåla både för att det skulle fästa och täcka bättre. Var det något du gjorde? Har du någon bild du vill dela med dig av på din målade panel?
Jag antar vi går använda penselsom du säger även om det känns som det skulle ta en evighet i ett så stort rum🤔. Jag läste här i tråden om någon som hade använt spruta men det är svårt att få det jämnt och att det inte börjar rinna, så det tror jag vi får skippa. Frestande annars! 🤩👍
 
Jag har mest målat med färg från Av jord och då använt grundfärg först eftersom de rekommenderar det. Av jord och Ovolin jobbade ihop förr, men har sedan gått skilda vägar som jag förstår det. Bla för att Av jord är mer puritaner och inte vill använda schellack, torkmedel etc, medan Ovolin är mer pragmatiker som jag tolkar det. Så ring kanske Ovolin i första hand =)

Har tyvärr ingen bild och sitter på ett tåg på väg hemifrån
 
M mbyrod skrev:
Jag har mest målat med färg från Av jord och då använt grundfärg först eftersom de rekommenderar det. Av jord och Ovolin jobbade ihop förr, men har sedan gått skilda vägar som jag förstår det. Bla för att Av jord är mer puritaner och inte vill använda schellack, torkmedel etc, medan Ovolin är mer pragmatiker som jag tolkar det. Så ring kanske Ovolin i första hand =)

Har tyvärr ingen bild och sitter på ett tåg på väg hemifrån
Tack😊👍 Jag skall höra med Ovilin. Just nu kan vi ändå inte börja måla för det är för kallt där🥶. Det behövs ju rumstemperatur för att det skall torka😊 Samlar in infonoch försöker förbereda så mycket kan nu så vi vet vad vi skall göra när det är dags. Om du vill skicka bild senare går det bra också och även om du kanske vill skicka privat.
Har du eller någon annan som läser detta någon koll på för och nackdelar med att blanda färg med riktiga ägg jämfört med det torkade äggpulvret man kan köpa? Jag tänker pris och ffa kvalitetsmässigt.
 
Har inte målat med just äggoljetempera men för en del andra färger så går det att använda roller och så efterstryker man med pensel där rollern inte kommer åt samt för att stryka ut färgen så den får den snygga/klassiska penselstrukturen istf den apfula apelsinskalsyta som roller ger.

Det bästa är att pröva själv för att få en känsla för alla olika praktiska aspekter. Vad är det värsta som kan hända?
Vill man vara helt säker så provmålar man på annat ställe och andra brädor och testar ut fungerande metodik innan man börjar i skarpt läge.
Takmålning ställer en del andra problem än annan målning, t ex att färgen gärna rinner ner utmed penselskaft, händer och armar, och/eller skvätter/droppar i ansiktet och alla andra ställen. Så, använd inte flödigt med färg.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Har inte målat med just äggoljetempera men för en del andra färger så går det att använda roller och så efterstryker man med pensel där rollern inte kommer åt samt för att stryka ut färgen så den får den snygga/klassiska penselstrukturen istf den apfula apelsinskalsyta som roller ger.

Det bästa är att pröva själv för att få en känsla för alla olika praktiska aspekter. Vad är det värsta som kan hända?
Vill man vara helt säker så provmålar man på annat ställe och andra brädor och testar ut fungerande metodik innan man börjar i skarpt läge.
Takmålning ställer en del andra problem än annan målning, t ex att färgen gärna rinner ner utmed penselskaft, händer och armar, och/eller skvätter/droppar i ansiktet och alla andra ställen. Så, använd inte flödigt med färg.
Tusen tack för tipsen. Ja, det där med att måla i tak är en kamp mot tyngdlagen. Fasar lite för det och ffa måla stora ytor med pensel och gå över flera gånger… Tack och lov är det Smedsvägen/tak så det går förhoppningsvis bra😊. Vad jag förstår skall man ha ganska mycket färg på penseln/rollern om man målar med äggoljetempera och man skall INTE gå tillbaka och efterstryka förrän det torkat helt. Annars riskerar man att dra med sig/dra loss pigment och det blir ojämnt. Har som sagt inte erfarenhet själv, men läste det någonstans😊.
Kommer absolut ”öva” och prova på ett mer undangömt ställe för att se hur färgen beter sig osv. Färgen skall vara i filmjölkskonsistens.
 
Jag har sprutmålat ÄOT med en Bosch spruta från Clas O. Det blir väldigt bra. Hade lägsta lufttryck och på 1 på handtaget för att få tunn sprutning. Inga problem med viskositet och jag hade i max en deciliter vatten extra från start eftersom jag vet att sprutan kan spotta lite om man har väldigt tjock färg såsom faluröd. Det svåra med sprutmålning är att sprutmåla. Man ska hålla jämn takt och tänka på hur väggytan är jämfört med sprutbilden och din rörelse. Vrider man munstycket får man nämligen antingen vertikal eller horisontell sprutbild. Men det går jättefort själva målandet och slutresultatet är betydligt bättre än med de finaste penslarna.

Det bra resultat beror på att man inte råkar överlappa ÖOT:n på väggen hela tiden, vilket annars gör att det blir mer pigment där man överlappade med penseln.

Givetvis måste man sila färgen. Kör man med stavmixer jättelänge blir det dåligt eftersom ägget i ÄOT bildar något slags skum. Empiriskt testat.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Har någon här erfarenhet av äggoljeptempera på hyllpan, närmare bestämt på slitytan?
Moderna färger har ju en viss tendens att klibba mot objektet som står på den målade ytan. Har man otur skadas färgskiktet. Därför undviker man dem i fönsterbänkar, bänkskivor och hyllor. Linoljefärg, alkydoljefärg (nafta) och äldre lackfärger har inte detta problemet. Uretanlacker verksr funka också,

Hur är det med äggoljetempera som har torkat/härdat ordentligt? Jag har nämligen en källartrapp med platsbyggda förvaringshyllor som skulle bli väldigt fin med temperamålade snickerier. Det under förutsättning att hyllans yta inte klibbar fast i vad det nu är som placeras på dessa.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Har någon här erfarenhet av äggoljeptempera på hyllpan, närmare bestämt på slitytan?
Moderna färger har ju en viss tendens att klibba mot objektet som står på den målade ytan. Har man otur skadas färgskiktet. Därför undviker man dem i fönsterbänkar, bänkskivor och hyllor. Linoljefärg, alkydoljefärg (nafta) och äldre lackfärger har inte detta problemet. Uretanlacker verksr funka också,

Hur är det med äggoljetempera som har torkat/härdat ordentligt? Jag har nämligen en källartrapp med platsbyggda förvaringshyllor som skulle bli väldigt fin med temperamålade snickerier. Det under förutsättning att hyllans yta inte klibbar fast i vad det nu är som placeras på dessa.
Äggoljetempera blir absolut inte klibbigt så det är inga problem. Dock kan det vara känsligt för fettfläckar. 😊
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
E ENRH skrev:
Äggoljetempera blir absolut inte klibbigt så det är inga problem. Dock kan det vara känsligt för fettfläckar. 😊
Toppen!
 
  • Gilla
ENRH
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Toppen!
Vill lägga till att det måste genomhärda ordentligt innan du ställer något på den målade ytan, även om den känns torr och klibbfri på ytan.
Beror ju naturligtvis på inomhustemperatur och syremängd, men det kan ta upp till en månad som du skall vara försiktig med ytan.
Tänk också på att inte få tjocka lager.
Lycka till!
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Har någon här erfarenhet av äggoljeptempera på hyllpan, närmare bestämt på slitytan?
Moderna färger har ju en viss tendens att klibba mot objektet som står på den målade ytan. Har man otur skadas färgskiktet. Därför undviker man dem i fönsterbänkar, bänkskivor och hyllor. Linoljefärg, alkydoljefärg (nafta) och äldre lackfärger har inte detta problemet. Uretanlacker verksr funka också,

Hur är det med äggoljetempera som har torkat/härdat ordentligt? Jag har nämligen en källartrapp med platsbyggda förvaringshyllor som skulle bli väldigt fin med temperamålade snickerier. Det under förutsättning att hyllans yta inte klibbar fast i vad det nu är som placeras på dessa.
Det går toppen
Vi målade våra nattduksbord (vita från Ikea) i en grön äggoljetempera samma som vi hade på väggarna och det har funkat över förväntan faktiskt. Det enda är där man stött emot så har det gått en flisa men det gör det ju med vilken färg som helst 😋
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.