Det brukar dyka upp ganska många frågor om prismatchning i andra trådar och för att folk ska slippa ställa samma fråga om och om igen, tänkte jag att vi kanske kan samla det i den här tråden.
Jag börjar:
Bauhaus prismatchar ju endast mot butiker som har fysisk butik i Sverige.
Tidigare har man kunnat prismatcha mot Proffsmagasinet då dom haft en filial i Stockholm, men nu står det bara att det är ett "utlämningsställe" med öppettider mån-fre 07:00-16:30
Går det ändå att prismatcha mot dom eller är det någon som har gått bet på sistone?
Jag börjar:
Tidigare har man kunnat prismatcha mot Proffsmagasinet då dom haft en filial i Stockholm, men nu står det bara att det är ett "utlämningsställe" med öppettider mån-fre 07:00-16:30
Går det ändå att prismatcha mot dom eller är det någon som har gått bet på sistone?
Varför tror du att det skulle spela roll vad de kallar sin butik?C Chentin skrev:Det brukar dyka upp ganska många frågor om prismatchning i andra trådar och för att folk ska slippa ställa samma fråga om och om igen, tänkte jag att vi kanske kan samla det i den här tråden.
Jag börjar:
Nästa fråga:
Är det någon som har lyckats prismatcha mot Gekås? Antingen på Bauhaus eller Hprnbach?
Gekås har ingen hemsida som visar priser och dom lämnar heller ingen information om produkternas priser om man ringer dit, men ponera att man har en god vän som befinner sig i Ullared och medelst videosamtal i realtid kan visa priserna, när man står på plats i Bauhaus kundtjänst. Då kan dom väl rent krasst inte neka?
Det är ju en fysisk butik - i Sverige och konkurrentens pris är uppenbart.
Jag fattar. Enormt omständligt, men ändå.
Kanske det räcker med dagsfärska, överskådliga bilder med EAN-kod och prislapp?
Är det någon som har lyckats prismatcha mot Gekås? Antingen på Bauhaus eller Hprnbach?
Gekås har ingen hemsida som visar priser och dom lämnar heller ingen information om produkternas priser om man ringer dit, men ponera att man har en god vän som befinner sig i Ullared och medelst videosamtal i realtid kan visa priserna, när man står på plats i Bauhaus kundtjänst. Då kan dom väl rent krasst inte neka?
Det är ju en fysisk butik - i Sverige och konkurrentens pris är uppenbart.
Jag fattar. Enormt omständligt, men ändå.
Kanske det räcker med dagsfärska, överskådliga bilder med EAN-kod och prislapp?
Enl info på Bauhaus henmsida gäller Prisgarantin när:"Jämförelsen gäller mot nationella butiker inkluderat deras e-handel". Men de har undantag för:"Renodlade e-handelssidor".Hep skrev:
Har man ett fysiskt utlämningsställe är man inte en renodlad e-handelssida, som t.ex amazon. Som jag ser det bör garantin gälla.
Klart intressant att testa och se vad de säger.
Prisgarantin gäller när:
- Priset är giltigt för alla
- Mot identitiska varor, samma varumärke och modell
- Produkter som är tillgängliga i lager hos konkurrenten
- Jämförelsen gäller mot nationella butiker inkluderat deras e-handel
- Vid lokala sänkningar inom bolaget gäller alltid BAUHAUS lägsta pris, exkl. vid medlemserbjudanden
Prisgarantin gäller inte mot:
- Rabattkoder
- Personliga erbjudanden
- Priser när produkterna är slut i lager hos konkurrenten
- E-handlare/butiker utanför Sverige
- Renodlade e-handelssidor
- Erbjudanden som marknadsförs som begränsat antal eller utförsäljning
- Beställningsvaror där priset inte kan kontrolleras offentligt
- Offerter
En butik har inget krav på att ha en kassa. Man får sälja mot faktura eller konto. Dessutom finns det en butikstyp som heter Gratisbutik, de har ingen kassa. Om man kollar upp saken finns det nog mycket få om ens några krav på vad en butik måste ha. Det är fritt fram för butiksinnehavaren.Hep skrev:
Bauhaus kräver inte i sina regler att det skall finnas en fysisk butik.
Bauhaus prisgaranti
Intressant om kassasystem. När jag i forntiden drev restaurang och butik var det krav på ”riktig kassa” på båda ställena. Att jag nämnde det nu var för att jag fick höra det när jag handlade på hyvlar.se/Rubank Verktyg för någon vecka sedan. De sa att de egentligen inte fick sälja som en vanlig butik, utan ville att man skulle beställa på nätet och hämta ut även om man var där på plats. Jag hade ingen anledning att tvivla på honom.
Nu är ni två personer som säger olika saker och jag har ingen aning om någon av er är pålitlig. Ack denna ovisshet.
Nu är ni två personer som säger olika saker och jag har ingen aning om någon av er är pålitlig. Ack denna ovisshet.
Intressant. Det beror rimligen på verksamheten. Det absolut vanligaste är såklart att butiker har kassa.
Men det jag ville poängtera är att det inte är ett krav att ha kassa för att det skall räknas som butik.
Nu spelar det ingen roll i detta fall eftersom Bauhaus inte har krav på "butik med kassa" utan t.o.m. accepterar "e-handel"..
Men det jag ville poängtera är att det inte är ett krav att ha kassa för att det skall räknas som butik.
Nu spelar det ingen roll i detta fall eftersom Bauhaus inte har krav på "butik med kassa" utan t.o.m. accepterar "e-handel"..
Jag tror inte de motsäger varandra. Det de syftar på (tror jag) är att de inte vill hantera betalningen i lokalen utan att det ska gå via hemsidan. Då behövs inte kassasystem eftersom de inte hanterar betalning ”fysiskt”. Hemsidan är/har ett kassasystem eftersom det hanterar betalning men det gäller såklart bara för online beställningar.Hep skrev:
Intressant om kassasystem. När jag i forntiden drev restaurang och butik var det krav på ”riktig kassa” på båda ställena. Att jag nämnde det nu var för att jag fick höra det när jag handlade på hyvlar.se/Rubank Verktyg för någon vecka sedan. De sa att de egentligen inte fick sälja som en vanlig butik, utan ville att man skulle beställa på nätet och hämta ut även om man var där på plats. Jag hade ingen anledning att tvivla på honom.
Jag fick dock inte prismatcha mot Grimsholm, som har butik på nätet och utlämningsställe i Falkenberg, med öppet på kontorstid.O skrev:
Intressant. Det beror rimligen på verksamheten. Det absolut vanligaste är såklart att butiker har kassa.
Jag kanske skulle ha stått på mig lite...
Om du måste ha ett kassasystem eller inte regleras i Skatteförfarandelagen. Av 39:4 framgår att:Hep skrev:
"Den som i näringsverksamhet säljer varor eller tjänster mot kontant betalning eller mot betalning med kontokort ska använda kassaregister."
Det finns dock diverse undantag.
Har idag prismatchat Hultafors MST 180 mot tipset i tipstråden hos jem fix.
I Botkyrka måste man köpa varan till fullpris först, sen få tillbaka pengar på samma betal/kreditkort i kundtjänst efteråt. Lite krångligt och där är Hornbach bättre där man ordnar med det nya priset innan köp.
Personen i kundtjänst knorrade lite med följande invändningar
- Ville se artikelnummer, eller ännu hellre EAN koden hos konkurrenten. Annars kan dom inte vara säkra på att det 100% är samma. Det var okej ändå sa personen efter en stunds scrollande på hemsidan.
- Trodde det var en lagerbutik, dvs man handlar på nätet och i princip bara hämtar ut. Jag sa att det inte var det, utan att man kan gå in i butiken och bara handla.
- Okänd butik dom inte kände till och drastiskt lägre pris gjorde dem osäkra på hur riktigt det var.
Efter en kort men ändå vänlig och saklig diskussion så löste det hela sig.
Föreslår också att vidare prismatchningsdiskussion, tips om hur man lyckas och vart man nekas kan vi fortsätta här och inte i tipstråden.
I Botkyrka måste man köpa varan till fullpris först, sen få tillbaka pengar på samma betal/kreditkort i kundtjänst efteråt. Lite krångligt och där är Hornbach bättre där man ordnar med det nya priset innan köp.
- Ville se artikelnummer, eller ännu hellre EAN koden hos konkurrenten. Annars kan dom inte vara säkra på att det 100% är samma. Det var okej ändå sa personen efter en stunds scrollande på hemsidan.
- Trodde det var en lagerbutik, dvs man handlar på nätet och i princip bara hämtar ut. Jag sa att det inte var det, utan att man kan gå in i butiken och bara handla.
- Okänd butik dom inte kände till och drastiskt lägre pris gjorde dem osäkra på hur riktigt det var.
Föreslår också att vidare prismatchningsdiskussion, tips om hur man lyckas och vart man nekas kan vi fortsätta här och inte i tipstråden.
@scim testa igen imorgon, erfarenheten säger att det är väldigt personberoende.S scim skrev:
Kan hålla med om att Hornbach generellt är mycket bättre gällande prismatchning. (De blir typ glada om man kommer in och vill prismatcha).K kniv skrev:Har idag prismatchat Hultafors MST 180 mot tipset i tipstråden hos jem fix.
Bauhaus är lite krångliga. I Upplands Väsby och i Barkarby (Järfälla) kan man prismatcha i kassan, men endast den disken som är i kundtjänsten. Men man behöver inte betala först i just de varuhusen.
Gällande det där med att matcha EAN osv, så brukar jag vända frågan till dem (när det är uppenbart att det ÄR samma), då det inte står något om just EAN i deras villkor:
Visa mig vad som säger att detta INTE är samma vara. Då brukar det gå enklare.
Men det är oftast väldig skillnad i vem som står där, vissa är supernitiska, vissa skakar på huvudet och släpper "allt" och vissa vet knappt hur man gör och vissa verkar inte ens få prismatcha.
/Jocce