P PsychoCheF skrev:
Häftigt!
Är Gripen gjord i faner som limmats på skölden?
Tack! Ja det är en sk. intarsia, dvs faner har sågats ihop för att ge en bild. Sen har allting fanerats på skölden. Gripen är alltså inte utanpå skölden utan insågad i ytan.

• Gilla
dilemma och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
Daniel_N Daniel_N skrev:
Tack! Ja det är en sk. intarsia, dvs faner har sågats ihop för att ge en bild. Sen har allting fanerats på skölden. Gripen är alltså inte utanpå skölden utan insågad i ytan.
Coolt! Har ni gjort receptionsmöbeln med karosseripanel också?

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
P
Daniel_N Daniel_N skrev:
😲
Än mer imponerad.
Dom små bitarna t.ex. klorna, hur hanterar man både dom och "hålet" de sedan fälls in i?
En sån operation i tunt material och pyttebitar förstår jag inte hur man får till.
Har du några foton från tillverkningen?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Coolt! Har ni gjort receptionsmöbeln med karosseripanel också?
Tack!

Nej resten har ett annat, mycket större snickeri gjort. De fick frågan om de ville göra intarsian också, men de var smarta nog att tacka nej hahah:)

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P PsychoCheF skrev:
😲
Än mer imponerad.
Dom små bitarna t.ex. klorna, hur hanterar man både dom och "hålet" de sedan fälls in i?
En sån operation i tunt material och pyttebitar förstår jag inte hur man får till.
Har du några foton från tillverkningen?
Det finns flera olika metoder. Men ja, det krävs stor noggrannhet o fokus. O lite tricks.

Daniel_N Daniel_N skrev:
O lite tricks.
Med trix menar du maskeringstejp? 😁

P Pettman skrev:
Med trix menar du maskeringstejp? 😁
lite mer än så. Men tejp är bra.

Fantastiskt snyggt!!!
Såg ju en prototyp hos dig utan att inse vad det handlade om; även om intarsia är väldigt spännande generellt ur en intressesynpunkt. Dessutom sett din ”arbetsstation”. (Skäms en hel del just nu. Känns som att jag borde fattat och intresserat mig mer…)

Och där har vi kanske det lite sorgliga med magi — många som ser det kommer aldrig att fatta eller ens se…

Tack för magin!
//Ronnie

• Älska
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
lite mer än så. Men tejp är bra.
Tänker mer på lutande sågbord men det är bara en spontan amatörgissning… 🤪

//Ronnie

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Tänker mer på lutande sågbord men det är bara en spontan amatörgissning… 🤪

//Ronnie
Skånska varianten av en chevalet de marqueterie?

Frustrator Frustrator skrev:
Skånska varianten av en chevalet de marqueterie?
typ, fast med motor

Fantastiskt hantverk! Nyfiken fråga - hur funkar såna beställningar oftast, var det dom som kom med specifikt krav/önskemål på intarsia eller ni som föreslog det när ni förstod vad de var ute efter?

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
D dilemma skrev:
Fantastiskt hantverk! Nyfiken fråga - hur funkar såna beställningar oftast, var det dom som kom med specifikt krav/önskemål på intarsia eller ni som föreslog det när ni förstod vad de var ute efter?
Det är lite olika. I detta fallet ville kunde ha intarsia och hade en ganska klar bild av hur det skulle blir. Från början var även texten tänkt att vara i trä, men slutade efter dialog i mässing istället.

På nästa projekt ville kunden ha sin logo i någon form och jag föreslog intarsia, vilket de köpte.Men det är ett par månader bort.

• Gilla
dilemma
  • Laddar…
Det där är en sådan grej där jag tror jag har ett hum hur man skulle kunna göra och sedan inser jag att jag glömt att färgningen måste skett innan det monterades då de väl inte blir genomfärgade?
1 Passa in bitarna innan färgningen.
2 Färga
3 Lacka en gång för att lättare bli av med limrester men samtidigt lämna hålen och baksidan på bitarna lackfrii.
4 Gör en absolut sista inpassning vad gäller tjockleken och samtidigt undvika att skada ytan. Ev låta motivet vara lite försänkt.
?

T
Z z_bumbi skrev:
Det där är en sådan grej där jag tror jag har ett hum hur man skulle kunna göra och sedan inser jag att jag glömt att färgningen måste skett innan det monterades då de väl inte blir genomfärgade?
1 Passa in bitarna innan färgningen.
2 Färga
3 Lacka en gång för att lättare bli av med limrester men samtidigt lämna hålen och baksidan på bitarna lackfrii.
4 Gör en absolut sista inpassning vad gäller tjockleken och samtidigt undvika att skada ytan. Ev låta motivet vara lite försänkt.
?
Det är nog olika infärgning beroende på metod. Jobbade med en kille som gjorde sitt gesällprov med intarsia - ett skåp för samlingen av Tintinalbum.
Dörren blev med intarsia efter ett omslag till favoritalbumet. Det var djungel och figurer i alla tänkbara färger.
Han sågade ut bitarna grovt i fanér och sen färgades det in genom kokning i sprit och pigment innan finputs och inpassning.
De blev genomfärgade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.