Har funkat perfekt i många år....

Plottern är utbytt till Garmin 92 SV med bl a Hydrographica sjökort och så ett Garmin framåtseende ekolod PS 51 TH.

Låsning fick bli en abrovink, så länge.... Huuurm, funkar ju, så den är kvar än i dag.

Två rostfria rör med lås liggande på en träbänk, eventuellt del av ett bygge eller projekt på en båt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På orten finns ett företag som skriver ut små som stora prylar i plast....
Det kanske vore något att dra in pengar på, så här i pensionärlivet.

Har byggt både peke och badbrygga med rostrfria rör, som jag sen lagt i fett trä, Masaranduba tror jag det ena hette.
Kanske skriver om detta vid annat tillfälle.
Då handlar det förutom träarbete mest om metallarbeten i rostfritt.

Eller länkar till annat forum, där det redan.

- Gör 19:e säsongen på Vänern med skutan i år. Ligger ute 70 - 80 nätter. Besökt mer än 140 platser, öar mm, en eller flera gånger.

Nytt för i år är en ny hund, då den förra gick bort för ett år sedan.

Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Forma och bearbeta rostfria stålrör

- Tycker det är bra med olika tekniker, för att kunna skapa det man vill.
Det är ju inte farligt att försöka o pröva på.

Nu råkar jag ha testat en del tidigare, både på fritiden och i jobben.

Visst det blev inte mycket träjobb just här, däremot hur man t ex kan skarva ihop rostfria rör med tvära böjar o s v. Alltså ren mekanik.

Har ju som Ni sett en segelbåt.
Och för att ta sig ombord, på ett enkelt sätt och även kunna hänga upp ett ankare, alltid redo att fällas, behövdes en ankarvippa/rulle (denna begagnad). Och en kassettstege, för att enkelt kunna gå iland på t ex en klippa.

Ett större arbete jag tog mig för.

- En mall och nån slags fixtur behövdes framöver för att få bra resultat. Båten ligger vinterförvarad 11 mil från bostaden.

Person i orange jacka markerar en mall på träskiva med penna, omgiven av snö.
Skapa konto

Närbild av hand i orange jacka som hanterar en sticksåg, kapar en träplanka på en arbetsyta utomhus.
Skapa konto

Detaljbild av rostfritt rör med en TIG-svetsad böj, inga skarvgas. Svetsstav syns, grå bakgrund.
Skapa konto

Bilden visar en ram av böjda rostfria rör, med en linjal och ett litet lod centralt placerat.
Skapa konto

Mall och bekräftelse av stålram med svängda rördelar för att skapa en ankarvippa eller rulle till en segelbåt.
Skapa konto

Vaterstag är ett snedstag som monteras från undersidan av pellets framänden till nederkanten av fören, strax ovan vattenytan. Håller vanligtvis upp peket, och ibland ned vid viss segelföring.

Segelbåtens för med montering för ankarvippa och kassettstege, sett ovanifrån. Rostrfria komponenter och trädetaljer synliga vid vattenytan.
Skapa konto

Segelbåt med ankarvippa och kassettstege för lätt ombordstigning och ankarhantering.
Skapa konto

- Sålde senare giggen, till en som skulle göra några Peken.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Trafikverket1 och 8 till
  • Laddar…
Färdiga Peken och andra prylar finns att köpa. Fast till många gånger högre kostnad än materialet som användes ovan.

Jag använder kap- och slipskivor väl separerade från annat än rostfritt.
När jag finputsat svetsfogar och annat, så betar jag dessa. Då håller det sig fint länge.

Finns det intresse för att se hur jag fixade en badbrygga i rostfritt till båtens akter, klädd med bräder av Masaranduba, så kan jag även lägga upp detta.

Likaså hur man böjer ca 30 mm rör med större radier. Byggde ett grabbräcke, också till båten.
Alltså nåt på tvärs att hålla sig i ovan Sprayhooden.

Jag tänker mig att Rostfria rör är användbara att forma så som man vill, till t ex en bastu eller spadel.

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
T
H Hybro skrev:
Finns det intresse för att se hur jag fixade en badbrygga i rostfritt till båtens akter, klädd med bräder av Masaranduba, så kan jag även lägga upp detta.

Likaså hur man böjer ca 30 mm rör med större radier. Byggde ett grabbräcke, också till båten.
Alltså nåt på tvärs att hålla sig i ovan Sprayhooden.

Jag tänker mig att Rostfria rör är användbara att forma så som man vill, till t ex en bastu eller spadel.
Snyggt!

Lägg gärna upp mer om att böja rostfritt och badbrygga. Kul och lärorikt att se.

Vad är det för båt du har?

Igår var vi i kommunhuset i Staffanstorp och monterade upp deras kommunvapen. Det är Staffanstorps variant på den skånska gripen. Den är helt i ek. Kroppen är rökt med ammoniak för att få den mörka färgen (jag blev nöjd på typ 8:e försöket...).

Notera speciellt hur de olika kroppsdelarna har fiberriktning åt olika håll, en detalj jag blev väldigt nöjd med!

Staffanstorps kommunvapen i ek, med skånsk grip rökt med ammoniak. Detaljerad träfiberriktning på olika kroppsdelar.
Skapa konto
Staffanstorps kommunvapen i ek med skånsk grip, mörk kropp rökt med ammoniak, monterat i kommunhuset, trästrukturen har varierande fiberriktning.
Skapa konto
Reception i ett bibliotek med Staffanstorps kommunvapen monterat på en träpanel i ek, designad med olika fiberriktningar och dark ekfinish.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Salvequick och 38 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Elegant!
Tack!

Snygg som attan. Hur får du eken nästan svart med ammoniak? För mig blir det brunt med rökning och för sådär mörkt behöver jag använda järnlösning.

P
Häftigt!
Är Gripen gjord i faner som limmats på skölden?

Hep Hep skrev:
Snygg som attan. Hur får du eken nästan svart med ammoniak? För mig blir det brunt med rökning och för sådär mörkt behöver jag använda järnlösning.
Tack! Det är inte riktigt lika svart i verkligheten, fotot ljuger lite. Men det är väldigt mörkt brunt. Med bara ammoniaken blev det ganska brunt efter kanske 6 veckor. Men när cellulosalacken kom på blev det både djup och en mycket mörkare ton på det rökta.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.