1 790 343 läst ·
3 419 svar
1790k läst
3,4k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Inget att skryta med, men kanske sista-minuten-inspiration inför jul?
Jag har gjort ett tärningstorn. Materialet är ek från bauhaus, 95x9mm färdighyvlad list. Jag har hyvlat ned den till cirka 6mm tjocklek. (Jag skriver "cirka" 6mm för jag är usel på att dimensionshyvla så tjockleken varierar från 5,7mm till 6,3mm, emellanåt skiljer det så mycket mellan hörnen på samma bit. 😳 )
Bottenlådan är gjord så att tornet kan förvaras i den, men om jag gör ett nytt torn skulle jag ha lite mindre tolerans mellan tornet och lådan, nu är det drygt en mm runt om vilket jag upplever som onödigt mycket. Det finns heller ingen fasthållning av tornet så det kan välta framåt. På nästa torn kommer jag göra en sprint eller magnet som stöd, men nu finns ingen tid för såna excesser, vi har julklappsbyte på jobbet imorgon. 😀
Jag har gjort ett tärningstorn. Materialet är ek från bauhaus, 95x9mm färdighyvlad list. Jag har hyvlat ned den till cirka 6mm tjocklek. (Jag skriver "cirka" 6mm för jag är usel på att dimensionshyvla så tjockleken varierar från 5,7mm till 6,3mm, emellanåt skiljer det så mycket mellan hörnen på samma bit. 😳 )
Bottenlådan är gjord så att tornet kan förvaras i den, men om jag gör ett nytt torn skulle jag ha lite mindre tolerans mellan tornet och lådan, nu är det drygt en mm runt om vilket jag upplever som onödigt mycket. Det finns heller ingen fasthållning av tornet så det kan välta framåt. På nästa torn kommer jag göra en sprint eller magnet som stöd, men nu finns ingen tid för såna excesser, vi har julklappsbyte på jobbet imorgon. 😀
Precis renoverat lilla toaletten i hallen och ville göra en liten och nätt hylla. Lite svävande intryck. Går vägg till vägg 1m
Köpte en fin bit med ek och detta blev resultatet. Av spillbitarna blev det krokar!
Skruvar med täcklock och hårdvaxolja ofärjad som finnish.
Ek är hårt, förvånansvärt stabil och sviktar inget.
Köpte en fin bit med ek och detta blev resultatet. Av spillbitarna blev det krokar!
Skruvar med täcklock och hårdvaxolja ofärjad som finnish.
Ek är hårt, förvånansvärt stabil och sviktar inget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· September 1979
· 60 inlägg
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 188 inlägg
Snyggt! Jag har börjat köra med filt i mina lådor. Då kan man ha sisådär tolerans mellan tornet och lådan, men så blir det ändå tight med filten. Det blir mindre skramlande när tärningarna faller ner också.S Stefan_R skrev:Inget att skryta med, men kanske sista-minuten-inspiration inför jul?
Bra tips! Tack! Jag ska göra ett nytt torn i helgen så jag får skaffa filt till det. Vad limmar du filten med? Skär du den kant-i-kant med sargen på lådan?S snuttekudden skrev:
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 188 inlägg
Jag använder "All lim" från Slöjddetaljer, det var där jag hittade filten också. Det fungerar bra, men det finns säkert andra som fungerar lika bra eller bättre. Jag tog det eftersom det fanns tillgängligt. Man får vara lite försiktig så man inte tar för mycket lim bara, för då går det igenom filten.S Stefan_R skrev:
Ja precis, kant i kant. Bäst om man får den så bra passform som möjligt, men man har liite stretch i den får småglipor.
Får väl ändå vara lite nöjd med att jag lyckades.
Träskiva med lite borrhål
250 led lampor
Lite jul mysigt (Jag vet att hålen inte är dom bästa 😂 )
Sen med lite programmering och frustration. Varje låt måste programmeras så munnen gör rätt typ av uttryck för hur låten hörs/artikuleras.
Träskiva med lite borrhål
Logga in
Skapa konto
250 led lampor
Logga in
Skapa konto
Lite jul mysigt (Jag vet att hålen inte är dom bästa 😂 )
Logga in
Skapa konto
Sen med lite programmering och frustration. Varje låt måste programmeras så munnen gör rätt typ av uttryck för hur låten hörs/artikuleras.
Redigerat av moderator:
Min svärmor ville ha den TV-bänk jag byggde första terminen, så jag fick glädjen av att göra en ny. Grundutseendet har jag skamlöst snott från en billig kinamöbel jag hittade på nätet, men jag har anpassat en del efter min smak. Björk och ek. Osmo matt på allt utom toppen som fick både blank Osmo och bilvax från Biltema. Flambjörken har jag suttit och hållit på i ett par år, men nu passade den perfekt. Tycker jag i alla fall.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grymt!Hep skrev:
Min svärmor ville ha den TV-bänk jag byggde första terminen, så jag fick glädjen av att göra en ny. Grundutseendet har jag skamlöst snott från en billig kinamöbel jag hittade på nätet, men jag har anpassat en del efter min smak. Björk och ek. Osmo matt på allt utom toppen som fick både blank Osmo och bilvax från Biltema. Flambjörken har jag suttit och hållit på i ett par år, men nu passade den perfekt. Tycker jag i alla fall.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Synd på den fina björken att det ska stå en tv på, eller hänger den ovanför?
Det finns faktiskt en tanke. TVn står på ben och kommer upp en bit. Bakom den är ett fönster, så planen är att björken kommer synas och ha belysning bakifrån för max effekt.T Testarn skrev:
Hoppas det i alla fall. Jag har inte burit in den än.