Inget att skryta med, men kanske sista-minuten-inspiration inför jul?

Jag har gjort ett tärningstorn. Materialet är ek från bauhaus, 95x9mm färdighyvlad list. Jag har hyvlat ned den till cirka 6mm tjocklek. (Jag skriver "cirka" 6mm för jag är usel på att dimensionshyvla så tjockleken varierar från 5,7mm till 6,3mm, emellanåt skiljer det så mycket mellan hörnen på samma bit. 😳 )

Bottenlådan är gjord så att tornet kan förvaras i den, men om jag gör ett nytt torn skulle jag ha lite mindre tolerans mellan tornet och lådan, nu är det drygt en mm runt om vilket jag upplever som onödigt mycket. Det finns heller ingen fasthållning av tornet så det kan välta framåt. På nästa torn kommer jag göra en sprint eller magnet som stöd, men nu finns ingen tid för såna excesser, vi har julklappsbyte på jobbet imorgon. 😀

• Ett tärningstorn av ek med en bottenlåda, innehållande fyra tärningar. Tornet saknar fasthållning och står på ett vitt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätärningstorn med bottenlåda, fyra tärningar synliga. Gjord av ek, mått varierar. Står på vitt bord i köksmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 27 till
  • Laddar…
S Stefan_R skrev:
vi har julklappsbyte på jobbet imorgon
Du får en tacksam kollega imorgon. 👍

• Älska
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Bellman hjälpte till att snickra ihop en liten stjärna.
Trästjärna i en verkstad, gjord av en användare med hjälp av Bellman-ölburk som stöd.
Skapa konto
Trästjärna med ljusslinga placerad på en träbänk framför en panelvägg.
Skapa konto

• Gilla
Roga1337 och 13 till
  • Laddar…
Precis renoverat lilla toaletten i hallen och ville göra en liten och nätt hylla. Lite svävande intryck. Går vägg till vägg 1m
Köpte en fin bit med ek och detta blev resultatet. Av spillbitarna blev det krokar!
Skruvar med täcklock och hårdvaxolja ofärjad som finnish.

Ek är hårt, förvånansvärt stabil och sviktar inget.

Ekhylla med klämmor i verkstad under konstruktion, spillbitar används som krokar. Hårdvaxolja använd som finish för stabil och sviktfri hylla.
Skapa konto
Hyllan av ek, monterad med skruvar och täcklock, visas under konstruktion i ett verkstad. Hylldelarna ligger på en arbetsbänk.
Skapa konto
Svävande hylla av ek monterad på vägg i renoverad liten toalett, behandlad med ofärgad hårdvaxolja för stabilitet och stil.
Skapa konto
Ekhylla med silverfärgad skruv, monterad på en ljus vägg. Hyllans design ger ett svävande intryck, kompletterat med ekkrokar från spillbitar.
Skapa konto

• Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 28 till
  • Laddar…
Väldigt snygg design på både hyllan och krokarna! 😍

SC Aero SC Aero skrev:
Bellman hjälpte till att snickra ihop en liten stjärna.
[bild][bild]
Bellman har hjälpt till vid många fina projekt. Snyggt!

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du får en tacksam kollega imorgon. 👍
Jag är pensionär men önskar jag var kollega till dig fantastiskt hantverk

• Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel
  • Laddar…
S Stefan_R skrev:
Inget att skryta med, men kanske sista-minuten-inspiration inför jul?

Jag har gjort ett tärningstorn. Materialet är ek från bauhaus, 95x9mm färdighyvlad list. Jag har hyvlat ned den till cirka 6mm tjocklek. (Jag skriver "cirka" 6mm för jag är usel på att dimensionshyvla så tjockleken varierar från 5,7mm till 6,3mm, emellanåt skiljer det så mycket mellan hörnen på samma bit. 😳 )

Bottenlådan är gjord så att tornet kan förvaras i den, men om jag gör ett nytt torn skulle jag ha lite mindre tolerans mellan tornet och lådan, nu är det drygt en mm runt om vilket jag upplever som onödigt mycket. Det finns heller ingen fasthållning av tornet så det kan välta framåt. På nästa torn kommer jag göra en sprint eller magnet som stöd, men nu finns ingen tid för såna excesser, vi har julklappsbyte på jobbet imorgon. 😀
Snyggt! Jag har börjat köra med filt i mina lådor. Då kan man ha sisådär tolerans mellan tornet och lådan, men så blir det ändå tight med filten. Det blir mindre skramlande när tärningarna faller ner också.

S snuttekudden skrev:
Snyggt! Jag har börjat köra med filt i mina lådor. Då kan man ha sisådär tolerans mellan tornet och lådan, men så blir det ändå tight med filten. Det blir mindre skramlande när tärningarna faller ner också.
Bra tips! Tack! Jag ska göra ett nytt torn i helgen så jag får skaffa filt till det. Vad limmar du filten med? Skär du den kant-i-kant med sargen på lådan?

S Stefan_R skrev:
Bra tips! Tack! Jag ska göra ett nytt torn i helgen så jag får skaffa filt till det. Vad limmar du filten med? Skär du den kant-i-kant med sargen på lådan?
Jag använder "All lim" från Slöjddetaljer, det var där jag hittade filten också. Det fungerar bra, men det finns säkert andra som fungerar lika bra eller bättre. Jag tog det eftersom det fanns tillgängligt. Man får vara lite försiktig så man inte tar för mycket lim bara, för då går det igenom filten.

Ja precis, kant i kant. Bäst om man får den så bra passform som möjligt, men man har liite stretch i den får småglipor.

• Gilla
Stefan_R
  • Laddar…
A
Får väl ändå vara lite nöjd med att jag lyckades.

Träskiva med lite borrhål
Hemgjord julgran av träskiva med borrade hål för LED-lampor. Lite ojämna hål men kreativ och festlig design.
Skapa konto

250 led lampor
Grönt träformad ansikte med ledningar på träskiva, juldekoration med borrhål och noterade mått.
Skapa konto

Lite jul mysigt (Jag vet att hålen inte är dom bästa 😂 )
Träskiva med 250 gröna LED-lampor formade som en julgran med ögon och mun, lyser upp mot en mörk bakgrund.
Skapa konto

Sen med lite programmering och frustration. Varje låt måste programmeras så munnen gör rätt typ av uttryck för hur låten hörs/artikuleras.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Lilllen och 45 till
  • Laddar…
Min svärmor ville ha den TV-bänk jag byggde första terminen, så jag fick glädjen av att göra en ny. Grundutseendet har jag skamlöst snott från en billig kinamöbel jag hittade på nätet, men jag har anpassat en del efter min smak. Björk och ek. Osmo matt på allt utom toppen som fick både blank Osmo och bilvax från Biltema. Flambjörken har jag suttit och hållit på i ett par år, men nu passade den perfekt. Tycker jag i alla fall.

TV-bänk i björk och ek med ribbad design, två silverfärgade handtag och en öppen hylla. Finish av Osmo matt och blank, toppad med bilvax.
Skapa konto

TV-bänk av björk och ek med rundade hörn, synlig låda med metallhandtag och strukturerad yta lackad med Osmo och bilvax.
Skapa konto

TV-bänk i björk och ek, med rundade hörn och förvaringslåda. Toppskivan är behandlad med blank Osmo och bilvax, vilket ger en glansig yta.
Skapa konto

TV-bänk i björk och ek med rundade hörn, ribbade dörrar och metallhandtag, behandlad med Osmo och bilvax för en blank toppyta.
Skapa konto

Närbild av en TV-bänk i trä med räfflad yta och metallhandtag, gjord av björk och ek med Osmo matt och blank behandling, samt bilvax.
Skapa konto

TV-bänk i björk och ek med ribbad front och kromade handtag, handgjord och behandlad med Osmo och bilvax för glansig finish.
Skapa konto

Närbild av handgjord TV-bänk i björk och ek med Osmo och bilvaxad ovansida, rundad design och detaljer i flambjörk.
Skapa konto

Närbild av en handgjord TV-bänk i björk och ek med blank Osmo-finish på toppen, visar träets detaljerade ådring och hantverkets kvalitet.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Scout och 70 till
  • Laddar…
T
Hep Hep skrev:
Min svärmor ville ha den TV-bänk jag byggde första terminen, så jag fick glädjen av att göra en ny. Grundutseendet har jag skamlöst snott från en billig kinamöbel jag hittade på nätet, men jag har anpassat en del efter min smak. Björk och ek. Osmo matt på allt utom toppen som fick både blank Osmo och bilvax från Biltema. Flambjörken har jag suttit och hållit på i ett par år, men nu passade den perfekt. Tycker jag i alla fall.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Grymt!

Synd på den fina björken att det ska stå en tv på, eller hänger den ovanför?

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Grymt!

Synd på den fina björken att det ska stå en tv på, eller hänger den ovanför?
Det finns faktiskt en tanke. TVn står på ben och kommer upp en bit. Bakom den är ett fönster, så planen är att björken kommer synas och ha belysning bakifrån för max effekt.

Hoppas det i alla fall. Jag har inte burit in den än.

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Tjusigt!....men....Den där lådan som är lite öppen, vad skådar man där🤔?
Hep Hep skrev:
Nu när jag ser bilderna märker jag att linjer från märkkniven är kvar. Ber om ursäkt @Ola C Nästa skryt blir utan linjer - jag lovar.

• Haha
pjgb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.