Hej alla experter!
Jag håller på och planerar en badrumsrenovering men blir inte riktigt klok för alla säger så olika saker. Har haft fyra hantverkare hemma som ska lämna offert och alla säger de olika saker angående mina planer på stora plattor även i duschen.
Så här är förutsättningarna:
Badrummet är 2,9x1,6 (=4,5m2) och vår tanke är att ha en duschhörna av modell hafa igloo wall vi har ett fönster i duschen så därför är den modellen bra så vi kan sätta den asymmetriskt (40 på ena väggen och 92 på andra.
Vi vill ha plattor som är 30x60 i hela badrummet och har då tänkt att vi får köpa en ränna eller hörnbrunn även om jag egentligen tycker de är för dyra... men, men... en del av plattsättarna som har kollat säger att det går att lösa, andra har sagt att det inte kommer bli bra fall så de vill lägga mindre plattor i duschen. Det vill inte jag för det är inte lika snyggt och särskilt när man inte har en symmetrisk hörna.
Jag trodde ju hela grejen med Unidrain och andra rännor och hörnbrunnar var att man skulle kunna lägga stora plattor i hela badrummet. Har någon erfarenhet/förslag på lösning eller vad jag ska säga till hantverkarna?
Tack på förhand!
Jag håller på och planerar en badrumsrenovering men blir inte riktigt klok för alla säger så olika saker. Har haft fyra hantverkare hemma som ska lämna offert och alla säger de olika saker angående mina planer på stora plattor även i duschen.
Badrummet är 2,9x1,6 (=4,5m2) och vår tanke är att ha en duschhörna av modell hafa igloo wall vi har ett fönster i duschen så därför är den modellen bra så vi kan sätta den asymmetriskt (40 på ena väggen och 92 på andra.
Vi vill ha plattor som är 30x60 i hela badrummet och har då tänkt att vi får köpa en ränna eller hörnbrunn även om jag egentligen tycker de är för dyra... men, men... en del av plattsättarna som har kollat säger att det går att lösa, andra har sagt att det inte kommer bli bra fall så de vill lägga mindre plattor i duschen. Det vill inte jag för det är inte lika snyggt och särskilt när man inte har en symmetrisk hörna.
Jag trodde ju hela grejen med Unidrain och andra rännor och hörnbrunnar var att man skulle kunna lägga stora plattor i hela badrummet. Har någon erfarenhet/förslag på lösning eller vad jag ska säga till hantverkarna?
Tack på förhand!
Det där kommer bli jättesnyggt ju..
Många tillverkare av golvklinker har ju i olika storlekar i en serie, ex 30*60, 10*10 till små mosaik fortfarande i samma serie och utförande. Jag hade placerat de mindre plattorna i dusch utrymmet. Se bild.
Många tillverkare av golvklinker har ju i olika storlekar i en serie, ex 30*60, 10*10 till små mosaik fortfarande i samma serie och utförande. Jag hade placerat de mindre plattorna i dusch utrymmet. Se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med ett så pass litet badrum kan du göra ett "diagonalt" fall över hela golvet, mot en hörnbrunn. Det borde vara allra enklast, då blir hela golvet ett enda lutande plan och det ska inte vara något problem med stora plattor.
Nja, det är inte lika enkelt i verkligheten. Inredningstidningar kan ställa till det rejält ibland då deras fina visioner inte stämmer så väl med verkligheten och fysikens lagar.b8q skrev:
Normalt har man ett större fall i duschen än på övriga golvet. Syftet med det är ju att vattnet ska rinna undan effektivt där man duschar och inte rinna ut över resten av golvet. Med ett diagonalt jämnt fall över hela golvet får man välja att ha ett stort fall för att vattnet ska rinna undan snabbt, med nackdelen att då hela golvet lutar märkbart, eller minsta tillåtna fall, med nackdelen att det riskerar bli vatten över hela golvet när man duschar.
Hej, jag står inför samma problem hur gjorde du? Jag funderar på att bygga en klack ner till duschutrymmet dvs jag kör med 7mm/m fall i duschen och 5 mm/m fall i resten av badrummet. klacken kommer att vara 7 mm.K kv05lama skrev:Hej alla experter!
Tack på förhand!
Hej, jag var inne på att göra en klack ner till duschen men såg på ett gymm att de löste det istället med att låta en rad klinker luta lite mer så den samanbinder utrymmet i duchen och övriga badrummet på ett snyggare sätt än vad klacken skulle ha gjort. Jag körde med klinkers med måtten 15x90 cm och mitt väggnära golvbrun täcker hela bredden på badrummet så golvfallet blev enkelt oxå.P plan-g skrev:
Det blev ett bra fall hos oss och jag är väldigt nöjd med plattsättarens jobb och hela slutresultatet!P plan-g skrev:
Klicka här för att svara