Gäller nog att läsa på lite. Innan man beställer ett arbete. Och inte bara tro en massa.

S SueCia skrev:
Du ska inte lyssna så mycket på vad han säger, det förakt han hyser mot hantverkare är inte sunt.

Det han menar är typ om man skriver
Listpris - rabatt = 5000kr så är man en skojare
Och om man skriver
inköpspris + påslag = 5000kr så är man ärlig

Så även om ditt pris blir samma i båda fallen så menar han att du blir lurad i version 1. Så är det såklart inte, det enda du ska intressera dig för är vad du får betala och inte formeln före.
Ja det är precis så. Det är till och med så att det är tveksamt om det ens är lagligt att skriva ut listpris - rabbat på offert/ faktura.
Se tex: https://www.svd.se/hantverkarnas-rabatter-kan-bryta-mot-lagen

Sen om man tycker att det är oärligt att dölja vilka pris påslag man har eller inte, det får man bestämma själv.
Det triggar i alla fall en del varnings klockor hoss mig.

Redigerat:
S
Nefrums Nefrums skrev:
Ja det är precis så. Det är till och med så att det är tveksamt om det ens är lagligt att skriva ut listpris - rabbat på offert/ faktura.
Se tex: [länk]

Sen om man tycker att det är oärligt att dölja vilka pris påslag man har eller inte, det får man bestämma själv.
Det triggar i alla fall en del varnings klockor hoss mig.
Fast nu är det som du säger ganska vanligt, om inte väldigt vanligt att företag listar listpris - rabatt just på grund av att det ser bättre ut. Det kan vara svårt som konsument att förstå att
Inköpspris + 10% kan vara billigare än listpris - 40%. Om du då som företagare konkurerar mot ett företag som anger listpris - 40% så är det att skjuta sig själv i foten om man då anger inköpspris + 10%

Så så länge det inte blir förbjudet (tydligt och med kännbar påföljd) att skriva listpris - rabatt så kommer man såklart fortsätta med det. Och att det skulle vara att lura konsumenten är bara löjligt.

PS.

Att vara tvungen att redovisa sina inköpspriser vore inte heller bra. Om jag driver ett framgångsrikt företag med mycket jobb som gett mig exceptionella rabatter hos grossist så att om min konkurent lämnar inköpspris + 10% så kan jag lämna inköpspris +20% och ändå vara billigare, då riskerar man att riddarna runt byggahus kommer och säger att 20% påslag är oskäligt även om man är billigast av offertgivande företag.

Redigerat:
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Kul att många här på forumet jobbar ideellt!

Fruktsallad
Hade det varit två likvärdiga offerter och ni är en barnfamilj så hade jag kört på större firman som tar hand om allt. Du har fått ett seriöst intryck av dem bägge antar jag. Det kommer fler renoveringar säkert där ni kan vara med och detaljstyra under arbetets gång med större egen insats - men nu verkar det som om ni behöver lägga fokus utanför badrummet större delen av tiden?
Jag har positiva erfarenheter av både stort företag och liten firma. Det handlar ju om att anlita någon som hållt på ett tag och fått bra rykte. Resten är ekonomi och magkänsla/personkemi.

S SueCia skrev:
Fast nu är det som du säger ganska vanligt, om inte väldigt vanligt att företag listar listpris - rabatt just på grund av att det ser bättre ut. Det kan vara svårt som konsument att förstå att
Inköpspris + 10% kan vara billigare än listpris - 40%. Om du då som företagare konkurerar mot ett företag som anger listpris - 40% så är det att skjuta sig själv i foten om man då anger inköpspris + 10%

Så så länge det inte blir förbjudet (tydligt och med kännbar påföljd) att skriva listpris - rabatt så kommer man såklart fortsätta med det. Och att det skulle vara att lura konsumenten är bara löjligt.

PS.

Att vara tvungen att redovisa sina inköpspriser vore inte heller bra. Om jag driver ett framgångsrikt företag med mycket jobb som gett mig exceptionella rabatter hos grossist så att om min konkurent lämnar inköpspris + 10% så kan jag lämna inköpspris +20% och ändå vara billigare, då riskerar man att riddarna runt byggahus kommer och säger att 20% påslag är oskäligt även om man är billigast av offertgivande företag.
S SueCia skrev:

PS.

Jo klart att det känns tungt att redovisa sina påslag om alla andra döljer dem.

Men priset du betalar efter rabatt brukar vara desamma oavsett storlek på rabatten. Om man tex hänför olika rabatter hos ahlsell så är det bara listpris som är annorlunda, pris efter rabatt är samma, och även typ samma som tex Bauhaus säljer för utan rabatt.
Finns många trådar här på byggahus med konkreta exempel på detta för olika märkesvaror.

Fast nu är vi nog lite OT...

Skumpe
S SueCia skrev:
Du ska inte lyssna så mycket på vad han säger, det förakt han hyser mot hantverkare är inte sunt.

Det han menar är typ om man skriver
Listpris - rabatt = 5000kr så är man en skojare
Och om man skriver
inköpspris + påslag = 5000kr så är man ärlig

Så även om ditt pris blir samma i båda fallen så menar han att du blir lurad i version 1. Så är det såklart inte, det enda du ska intressera dig för är vad du får betala och inte formeln före.
"Rabatt" betyder "rabatt" på samma sätt som mattbutiker alltid har "utförsäljning".

Jag skulle gått på stora firman. Det är så mycket lättare om de inte behöver ta in underleverantörer och sånt, och kan sköta allt själv.

Att det är "löpande band" är bara bra, det visar att de har koll och har byggt upp en fungerande process.

Det sagt, det skadar aldrig att fråga runt och se vad folk tycker om firmorna.

Oavsett hur ni gör så läs på om våtrumsstandarden så ni kan lika mycket eller mer än hantverkarna.
Kunskap är guld och man MÅSTE veta hur saker och ting SKALL vara och inte enbart lita på hantverkarna.
"Det där bakfallet fixar vi när vi sätter klinker, så har vi alltid gjort"
Läs på, googla osv så ni skaffar er kunskap och var med personligen i varje känsligt moment.

T Troberg skrev:
Jag skulle gått på stora firman. Det är så mycket lättare om de inte behöver ta in underleverantörer och sånt, och kan sköta allt själv.

Att det är "löpande band" är bara bra, det visar att de har koll och har byggt upp en fungerande process.

Det sagt, det skadar aldrig att fråga runt och se vad folk tycker om firmorna.
En sista fördel med storfirman är att ev fel utgör en mindre förlust mot deras omsättning. För den lilla firman kan att göra om bli katastrof, men kanske inte mer än en nagel i ögat för den stora som kanske tar förlusten som en PR-investering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.