14 800 läst ·
54 svar
15k läst
54 svar
Stora firman eller den mindre byggaren?
Tycker man ska försäkra sig om att de som ska utföra jobbet gör ett bra jobb. Byggboomen har fött mängder med oseriösa byggföretag som snurrar runt därute utan åtgärder från era folkvalda, med stora negativa ekonomiska och psykologiska effekter på de många drabbade. Detta inte minst när det gäller våtrumsarbeten.
Det bästa är att höra med folk man känner, så många som möjligt, fråga och skriv ner. Lägg upp en radda av de med bäst kända referenser och ta sen offerter. Kolla också våtrumsackrediteringen, ska finnas en organisation för detta har jag för mig.
Det spelar ingen roll om du får ett bra pris om du måste riva och göra om, särskilt inte när konsumentskyddet gällande byggsektorn är i det närmaste obefintligt i praktiken.
Helst gör man det själv och sparar pengar och undviker psykiska problem.
Det bästa är att höra med folk man känner, så många som möjligt, fråga och skriv ner. Lägg upp en radda av de med bäst kända referenser och ta sen offerter. Kolla också våtrumsackrediteringen, ska finnas en organisation för detta har jag för mig.
Det spelar ingen roll om du får ett bra pris om du måste riva och göra om, särskilt inte när konsumentskyddet gällande byggsektorn är i det närmaste obefintligt i praktiken.
Det finns firmor som säljer badrumsinredning och erbjuder denna tjänst. Där vi handlade det mesta till vårt badrum får man det uppritat kostnadsfritt om man sen köper inredningen där.Humlo skrev:
Annars som någon föreslog, papper, penna och linjal.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Tråkiga svaret är det handlar om personligheterna.
Inget om storlekarna på företagen.
Jag hade Peab hemma för en försäkringsskada, dom försökte snuva mig på 25kkr. Påhittade kostnader för nån bräda.
Jag hade en annan gång en småfifflare hemma som vände sig ut och in för att göra rätt för sig och ta rimligt betalt. Och tvärt om.
Tyvärr är det omöjligt att veta innan.
Dom som lyckas bäst med valen är som som blåögda blundar och betalar och sen vidhåller att som är sååå nöjda..
Inget om storlekarna på företagen.
Jag hade Peab hemma för en försäkringsskada, dom försökte snuva mig på 25kkr. Påhittade kostnader för nån bräda.
Jag hade en annan gång en småfifflare hemma som vände sig ut och in för att göra rätt för sig och ta rimligt betalt. Och tvärt om.
Tyvärr är det omöjligt att veta innan.
Dom som lyckas bäst med valen är som som blåögda blundar och betalar och sen vidhåller att som är sååå nöjda..
Vi tog en lite halvstor firma när vi gjorde vårat. Det blev lite bråttom påkommet. De har här och diskuterade lite löst med min man hur vi ville ha det och skulle skriva offert på det. Offerten drog ut lite på tiden men vi sa till deras snickare att köra ändå. Vi gav bara lite lösa instruktioner, köpte hem kakel, porslin och inredning själva (iofs har den halvstora firman en bygghandel i koncernen vi gillar att använda, så indirekt från dem). Snickaren hade sen en rörmokare och en elektriker han gillade att jobba med så han styrde upp allt med dem. Vi behövde därefter inte tänka på något. Han monterade allt och skruvade ihop kommoden. Är fortfarande nöjd. Vi hade tidigare haft en firma som kollat och gav ett bättre pris men vi gick helt på magkänslan. Prislappen blev ungefär den dubbla i slutändan.
Den lilla byggaren helt klart! Fråga han om ni kan handla porslin o dyl på nätet då det är en väsentlig skillnad på pris! Klart den stora firman vill sälja sina grejjer och tjäna lite extra deg!Humlo skrev:
Förlåt för långt inlägg!
Jag tar tar in lite offerter på badrum just nu och står och väljer mellan två st helt olika företag som erbjuder ungefär samma pris efter ROT.
1. En större VVS firma med många anställda som även säljer badrumsmöbler och allt som hör till. De tar hand om allt och de vill helst att man köper deras saker i butiken så de kan hantera och lätt montera upp välkända märken. De anlitar sina snickare, rörmokare och mattläggare och det ska ta ungefär 4 veckor från start till klart. De har många kunder, gör många arbeten och takten kan vara rätt hög vid rätt årstid. Känns lite opersonligt och löpande band, men å andra sidan så gör de ju så mycket badrum att de verkligen har vanan inne och gör det både snabbt och effektivt. Blir det problem så vet dom hur de ska lösa det då de garanterat haft samma problem innan. Där kan vi träffas på kontoret och göra en modell på badrummet i 3D innan så vi får en bild av hur det kan se ut, vad som passar var och får på samma gång råd från en kunnig hanterverkare som kan styra oss rätt om vi väljer saker som inte funkar i vårt badrum.
Priset på offerten är på arbetet+ tätskikt minus själva inredningen som man får välja utifrån tycke och smak.
2. En liten byggfirma som funnits i +20 år och där de också anlitar sina egna hantverkare för att färdigställa badrummet. De kan ge våtrumsintyg och arbetar efter säker vatten och det känns viktigt. De har ingen 3D modell att visa på vårt kommande badrum och vi måste försöka få till design och placering av allt själva. Chefen som gett offerten verkar personlig och noggrann och vid kontakt för frågor finns han alltid att nå. Där ska vi köpa in all inredning själva så toa, handfat, kommod, dusch osv ska finnas på plats i garaget här när de börjar med att riva badrummet. När tätskikten är på plats och allt är renoverat så hjälper dom oss att montera möblerna vi fixat själva, men de lägger sig inte i i om vi köper billigt från Bauhaus eller konstnärsdesign från DuoBad. Här ligger det mer på oss att mäta och kombinera olika möbler och få till ett bra slutresultat. Kommer inte rätt skruv till högskåpet så får vi själva leta reda och köpa rätt skruv så vi kan få upp den på väggen.
Vad ska man hänga upp sig på? Hur hade ni tänkt?
Att den mindre firman känns mer personlig och noggrann och vill göra ett bra resultat, men att det krävs mer arbete av oss (designmässigt) då vi ska köpa in och förvara porslin och möbler. Eller att det verkar enklare hela vägen med den stora firman som tar hand om allt från det att vi fått en ritning på kontoret där allt är valt och sen skrivt avtalet? När handfatet ska monteras så kommer dom med det och har med sig rätt saker från början. Priset på offerterna är snarlikt som sagt och jag tror att den största prisskillnaden kan ligga i vad vi väljer för inredning.
* Kan man få porslin och inredning billigare om man köper via stora firman, eller kan vi leta billigast pris som privatperson och få grejerna levererade till oss innan renoveringen börjar? Nu snackar vi vanliga märken så som Ifö, Svedbergs, Gustavsberg, Noro, FM mattson, Oras osv.
Det är svårt detta då vi som barnfamilj inte riktigt har tiden för att sitta och finplanera och beställa saker utan att ha någon kunnig med sig som kan råda, men det kanske är värt det om man får en nogrann och personlig byggare som gör ett mer genuint arbete än stora firman som bara kör på och där jobben staplas på varann?
Hur tänker ni?
Mycke lättare oxå att ha att göra med den lilla firman då det du beskriver som mer personligt och säkert lättare att ha att göra med!
Så lilla lilla företaget är att rekommendera. Sen beror ju allt självklart på pris, vilken ni fått förtroende för osv.
Jag tog en större väletablerad firma. Hade många referenser, kollegor, grannars grannar etc som var nöjda med deras arbete. De ville helst också beställa sina egna grejer men de hade inte alltid de modeller jag ville ha, tex ett runt spegelskåp och sen hade jag redan en vask och det var inga problem för dem att sätta upp.
Fördelen med en större firma är ju att de har gubbar att sätta in om någon är hemma och vabbar etc. 3D modellen var verkligen inget viktigt. Du kan lätt göra en egen i något online program. Det är ändå svårt att få en uppfattning om viktiga detaljer som tex hur stora plattor man vill ha.
Jag är nöjd med att ha tagit en stor firma och allt gick väldigt smidigt. Här är resultatet:
renovering-av-litet-badrum.334688
Fördelen med en större firma är ju att de har gubbar att sätta in om någon är hemma och vabbar etc. 3D modellen var verkligen inget viktigt. Du kan lätt göra en egen i något online program. Det är ändå svårt att få en uppfattning om viktiga detaljer som tex hur stora plattor man vill ha.
Jag är nöjd med att ha tagit en stor firma och allt gick väldigt smidigt. Här är resultatet:
renovering-av-litet-badrum.334688
Renoverade våra badrum förra året och köpte i stort sett all inredning över nätet, åkte runt och kikade vad vi ville ha och letade på internet och beställde hem allt med transport åtskilliga tusen billigare än i butikerna.
Använts liten firma till allt jobb och är mycket nöjda.
Använts liten firma till allt jobb och är mycket nöjda.
Hur menar du att konsumentskyddet är obefintligt?T tobiast skrev:Tycker man ska försäkra sig om att de som ska utföra jobbet gör ett bra jobb. Byggboomen har fött mängder med oseriösa byggföretag som snurrar runt därute utan åtgärder från era folkvalda, med stora negativa ekonomiska och psykologiska effekter på de många drabbade. Detta inte minst när det gäller våtrumsarbeten.
Med Mindre firma vet du vilka personer som ska göra jobbet och kan på sätt få en känsla redan vid offert.
Större firma så kan säljaren/badrumsdesigner varva kanon, men du vet inte vilka som ska utföra jobbet.
Referenser från andra jobb blir svåra att bedöma, då de hade tur och få ett bra arbetslag som gjorde just deras badrum.
Tror alltid på mindre firma.
Men är man ointresserade av byggprocess och har störst fokus på yta (men självklart med alla intyg/cert)
Välj större firma.
Större firma så kan säljaren/badrumsdesigner varva kanon, men du vet inte vilka som ska utföra jobbet.
Referenser från andra jobb blir svåra att bedöma, då de hade tur och få ett bra arbetslag som gjorde just deras badrum.
Tror alltid på mindre firma.
Men är man ointresserade av byggprocess och har störst fokus på yta (men självklart med alla intyg/cert)
Välj större firma.
Det är ofta ganska lätt att se om de är seriösa på offerten.
Står material priser som nåt påhittat listpris med rabatt, så försöker de lura dig.
Om det istället står inköpspris + pålägg så är de ärligare.
Står material priser som nåt påhittat listpris med rabatt, så försöker de lura dig.
Om det istället står inköpspris + pålägg så är de ärligare.
Menar du inte inköpspris minus rabatt? Den firman jag använde hade 25 % rabatt hos de största klinkers och inredningsbutiker. Det stod även på butikernas hemsida. Man får ju oftast rabatt om man gå igenom en totalentreprenör.Nefrums skrev:
Den mindre firman lämnar ut våtrumsintyg (BKR?) samt Säker Vatten?
Då ställs det högre krav och du får ett säkrare badrum. Personligt och liten firma känns som du kommer få en bättre byggprocess och ett bättre resultat. En liten firma har inte råd att slarva men en större har det.
Då ställs det högre krav och du får ett säkrare badrum. Personligt och liten firma känns som du kommer få en bättre byggprocess och ett bättre resultat. En liten firma har inte råd att slarva men en större har det.