Intro: köpte ett renoveringsobjekt från 50-talet (bodtadsrätt) som verkade schysst nog att forma efter eget tycke och enligt papperna senast renoverad -91. Fick tillträde glad i hågen med verktygslåda i hand och konstaterade att det man faktiskt gjort var att tapetsera lager nummer tre av tapet direkt ovanpå betongputsen och ett våtrumsmattebeklätt yttepytte badrum som vi inte ens ska prata om. I övriga lägenheten ska jag river ut allt utom golven och ska renoveringsgipsa. Sen började mardrömmen: porös lättbetong och överanvändning av betongspik i allt listverk.

Skulle igår ta ut gammal dörrpost som senare ska ersätta med ny, och visade sig att byggare från från ca -53 murat in spikarna (ca 15cm betongspik, se bild nr 4) och sen fäst träet ovanpå. Samtliga väggar i lägenheten är porös lättbetong så spikarna som följde med plankorna rev med sig mer eller mindre halva väggen.

Tror inte att grovspackel är tillräckligt och känns bortom mina egenskaper då det här är mer än att lappa ”vanliga” knytnävsstora hål. Ringer jag hantverkare och i sådana fall vilken typ (murare?)?

Är meningen att elektriker ska dra om elen om drygt en vecka och bila upp och jag bävar nu när jag ser just hur porösa väggarna är.

• Skadad vägg av porös lättbetong med borttaget listverk, synlig verktygslåda och byggmaterial i nedgången lägenhet från 50-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg av porös lättbetong med borttagen dörrpost, exponerande inbyggda spikar. Golvet har verktyg och plastpåsar.
    Skapa konto
  • Porös lättbetongvägg med skador runt en dörrpost, byggmaterial och påsar syns i en renoveringszon med träparkett.
    Skapa konto
  • En hand med arbetshandske håller en lång rostig betongspik framför en delvis riven dörrpost och en synlig vägg av lättbetong.
    Skapa konto
Ganska vanligt i äldre lägenheter. I en lägenhet min son hade, fixade vi köket. Det var omöjligt att få någon som helst plugg att fästa i den porösa väggen. Pluggen bara snurrade runt i hålet. Slutade med att vi fick använda kemankare för att sätta upp skåpen. Det fungerade bra.

Men de där skadorna vi ser på blilderna tror jag inte är så svårt att fixa med lite murbruk. Inte så stor skillnad mot vanlig spackling.

Purre
Ardex F5, Ardex A 828, gipsspackel eller liknande så är det inget problem att laga upp det där.

Purre Purre skrev:
Ardex F5, Ardex A 828, gipsspackel eller liknande så är det inget problem att laga upp det där.
Verkar som de har F5 på lokala Beijers. Tack för tipset!

H hempularen skrev:
Ganska vanligt i äldre lägenheter. I en lägenhet min son hade, fixade vi köket. Det var omöjligt att få någon som helst plugg att fästa i den porösa väggen. Pluggen bara snurrade runt i hålet. Slutade med att vi fick använda kemankare för att sätta upp skåpen. Det fungerade bra.

Men de där skadorna vi ser på blilderna tror jag inte är så svårt att fixa med lite murbruk. Inte så stor skillnad mot vanlig spackling.
Tack om tipset om kemankare, det kommer nog behövas til egna köket! Har tidigare bott i äldre betonghus, men i annan del av landet och lite annan byggteknik, då har det tyngsta jag satt up varit en större elbas.

Murbruk och väggspackel får ju gå, och en hel del tålamod. Kändes lite hopplöst när man stod med ett halvt block lättbetong i handen igår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.