Byggahus.se

Stora bekymmer för Postnord

1. Keiller
    Husägare · T-län · 1 177 inlägg

Keiller

Husägare
    Det är väl mest PostNords personal som drabbas av den planerade förändringen. En av Sveriges största arbetsgivare och en stor del riskerar att bli av med jobben. Det kanske är värt mer för staten i det långa loppet att skjuta till pengar i sitt företag än att 5-10.000 personer blir arbetslösa med allt vad det innebär i kostnader?

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 217 inlägg

MathiasS

Medlem
    Om det bara är en fråga om att hålla folk sysselsatta måste det finnas mycket viktigare saker att göra än att föra en extra brevutdelning till ingen nytta. Tänk er 10000 nya fritidspedagoger i skolan tex.

3. Keiller

Keiller

Husägare
    Ingen dum idé. Skola om 10.000 brevbärare till t.ex förskollärare, fritidspedagoger, poliser och undersköterskor. Undrar om stat och kommun har råd med det?

4. B
    Medlem · 901 inlägg

Bigfoot

Medlem
    Känns ju ganska logiskt att det inte går att hålla nuvarande utdelning med tanke på utvecklingen. Åtminstone för min del så var det ju för tio år sedan så att man hade något i lådan varje dag, men nu är det väl inte ens ett brev i veckan. Och då är ändå större delen sådant som jag hellre skulle vilja få digitalt eller inte alls. Postkodslotteriets reklam utgör nog 20% av brevskörden och den går oöppnad direkt i brännbart. Det vore nog större miljönytta med att lägga skatt på reklamutskick och oönskade pappersbrev istället för plastpåsar, men nu kom jag visst ifrån ämnet lite. (Ja jag vet att man kan registrera att man inte vill ha poskodlotteriets skitreklam, men jag tänker av princip inte avanmäla mig från något jag inte anmält mig till och jag tänker inte ha dåligt miljösamvete för det heller.)

Lite tråkigt dock om man ska vänta ett par dagar extra på t.ex. varubrev så jag skulle i så fall vilja kunna hämta själv vid behov.

En variant vore ju om man kan göra en lösning med lite mera hopsamlade (stöldsäkra) lådor och att man får en notis i mobilen när det finns något att hämta i den. Då kan vi friska "digitala" människor stå ut med att det blir ett par km till lådan och utöver det kan posten göra en veckoutdelning till de som har lite svårare att ta sig en bit bort.

• Laddar…
  5. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 149 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Ingen bra ide' ! Jag får fysiska försändelser nästan dagligen. Att jag dessutom får många e- mail gör ju inte att de andra blir överflödiga även om mängden minskar något.

6. Keiller

Keiller

Husägare
    Varubrev och paket är tänkt att delas ut varje dag och den vanliga posten och reklam varannan eller var tredje dag. Exakt i detalj hur upplägget är planerat vet jag inte men det är så man sagt från PostNord att det skulle kunna bli.

• Laddar…
  7. tttomten
    Husägare · 2 266 inlägg

tttomten

Husägare
    ....Och där föll ett av huvudargumenten-att dom inte skulle behöva åka lika långt :seenoevil:

• Laddar…
  8. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 650 inlägg

thomas33

Renoverare
    Kristian Pihl Lorentzen (V), vice ordförande i danska folketingets transportutskott, utesluter inte en uppdelning av de båda ländernas postverksamheter, som slogs ihop 2009. Ett annat alternativ är att köpa in tjänsten från privata bolag. " Om Postnord säger att det kostar oss en halv miljard danska kronor varje år och vi hittar en alternativ lösning som är billigare, då säger vi nog till Postnord att vi inte vill ha deras tjänster längre", säger Pihl Lorentzen.

9. U i CAR
    Renoveringsnovis · Västra Götaland · 35 inlägg

U i CAR

Renoveringsnovis
    Det är okej för mig att de exempelvis delade ut tisdagar och Fredagar. Då vet man, som det var den senaste veckan så sände Byggvaruhuset min faktura måndag den 13/1 den var i brevlådan d 20/1. Den 20/1 sände VC ett brev det var i lådan den 21/1. Båda avsändarna finns på i stort set samma plats,2 mil från mig.

• Laddar…
  10. Emma242
    Allvetare · Sörmland · 177 inlägg

Emma242

Allvetare
    För min del kan man få dela ut post en gång i veckan. Men då gäller det att den faktiskt kommer då, och att all post som ska komma också kommer. Inte att det kan dröja ytterliggare en vecka på grund av diverse fel och misstag i logistiken. Jag ser hellre en pålitilig postgång än en sporadisk och slumpartad med nästan 50% fel (fel brevlåda, försvunna paket, paket glömda på terminal). Som det är nu är det ett lotteri, och då spelar det ingen roll om den kommer 1 eller 7 gånger i veckan.

11. Dizzy84
    Husägare · Halland · 441 inlägg

Dizzy84

Husägare

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.