Anna1984 skrev:
Om 4,8x75 är för klen skruv, vad rekommenderar ni då?
90-100mm
 
Jag går mot strömmen och påstår att 75mm skruvar till 45mm staketribbor räcker alla gånger. Det är ingen konstruktion som behöver klara några större laster och skruven går in 30-32mm i materialet vilket är 3mm mera än t.ex. vanliga 55mm trallskruvar går in när man skruvar altanlocket. Den gängade delen på vanlig trallskruv brukar vara halva skruvlängden och att dra dem längre än så har ingen effekt.

Personligen hade jag ändå kört med 6x80mm helt vanliga elförsinkade skruvar eftersom det är grovleken och inte längden som känns som den svagaste punkten i ts fall. Men även 4,8x75 borde klara några staketribbor utan problem.
 
Jag jobbar med skruv... dock inte trallskruv, men visst är det skillnad mellan leverantörer, de som är bra håller ganska jämna steg med varandra, men sen finns det ju alltid en mängd tillverkare som inte tillverkar annat än skit, den mesta skruv är ju tillverkad borta i asien, och de är inte sämre än de lilla utbud som tillverkas i eu.

Det skiljer väldigt i hårdhet mellan rostfria och härdade C4 skruvar, de rostfria är mjuka och tål mer rörelse, härdade skruvar är hårda och när de utsätts för träets rörelse så hänger de inte alls med utan när det blir påfrestningar så går de av när det blir för mycket, skulle nog gissa på att det till viss del blir vätesprödhet när de utsätts för vatten osv under längre perioder, beroende på hur hårt härdade skruvarna är så kommer det även slå på hur många som går av.
Min teori, vet inte mycket om träskruv utan jobbar mest med M10 och uppåt till tyngre industi.
 
Pumba skrev:
Jag jobbar med skruv... dock inte trallskruv, men visst är det skillnad mellan leverantörer, de som är bra håller ganska jämna steg med varandra, men sen finns det ju alltid en mängd tillverkare som inte tillverkar annat än skit, den mesta skruv är ju tillverkad borta i asien, och de är inte sämre än de lilla utbud som tillverkas i eu.

Det skiljer väldigt i hårdhet mellan rostfria och härdade C4 skruvar, de rostfria är mjuka och tål mer rörelse, härdade skruvar är hårda och när de utsätts för träets rörelse så hänger de inte alls med utan när det blir påfrestningar så går de av när det blir för mycket, skulle nog gissa på att det till viss del blir vätesprödhet när de utsätts för vatten osv under längre perioder, beroende på hur hårt härdade skruvarna är så kommer det även slå på hur många som går av.
Min teori, vet inte mycket om träskruv utan jobbar mest med M10 och uppåt till tyngre industi.
Vad är din uppfattning om dimensionen. Är den för klen tycker du?
 
Anna1984 skrev:
Vad är din uppfattning om dimensionen. Är den för klen tycker du?
Skulle nog säga ja på det, det är försvinnande lite pengar på att köpa en lite längre skruv för att vara på säkra sidan.
 
Eller kanske hellre en aningen grövre som Finndjävel skrev det ligger i linje med vad jag tror och lite längre också för all del.
 
L-E skrev:
SPAX?

[länk]

Om dom är hälften så bra som dom antyder... Ngn som provat?
Den typen av skruv används väl mest till lite mer exklusiva träslag?

Spax är ju bra grejer annars, men känns överkurs för ett staket?

Grövre skruv skapar större behov av förborrning.
 
Trallskruv är ju traditionellt 4,2-4,8x55-75. Om man ska ha grövre skruv, typ 5x100. Vad ska man titta på för skruv då?
 
Anna1984 skrev:
Trallskruv är ju traditionellt 4,2-4,8x55-75. Om man ska ha grövre skruv, typ 5x100. Vad ska man titta på för skruv då?
Jag använder mest essve för utomhusbruk. Finns hos Beijer.
 
Anna1984 skrev:
Trallskruv är ju traditionellt 4,2-4,8x55-75. Om man ska ha grövre skruv, typ 5x100. Vad ska man titta på för skruv då?
Jag kör byggmax (Heco), man får ju gynna bolag som ligger i ens närhet, Heco är typ 2 mil här ifrån.
 
Har nu köpt Essves utomhusskruv i dimensionen 5x100. Det blir nog bra.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Anna1984 skrev:
Har nu köpt Essves utomhusskruv i dimensionen 5x100. Det blir nog bra.
Det tror jag var ett mycket bättre val än att använda någon trallskruv. :thumbup:
 
Dock rekommenderas väl trallskruv i tryckt virke just för att tryckt virke är väldigt korrosivt. Inte ens varmförzinkad spik sägs ju numera fungera i längden i tryckimpregnerat.
 
f91jsw skrev:
Dock rekommenderas väl trallskruv i tryckt virke just för att tryckt virke är väldigt korrosivt. Inte ens varmförzinkad spik sägs ju numera fungera i längden i tryckimpregnerat.
Ja, så är det men det blir ju lite pest eller kolera om man inte väljer RF-skruv. Antingen rostar den upp eller så går den av...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.