19 998 läst ·
30 svar
20k läst
30 svar
Stor skillnad på trallskruv?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Jag går mot strömmen och påstår att 75mm skruvar till 45mm staketribbor räcker alla gånger. Det är ingen konstruktion som behöver klara några större laster och skruven går in 30-32mm i materialet vilket är 3mm mera än t.ex. vanliga 55mm trallskruvar går in när man skruvar altanlocket. Den gängade delen på vanlig trallskruv brukar vara halva skruvlängden och att dra dem längre än så har ingen effekt.
Personligen hade jag ändå kört med 6x80mm helt vanliga elförsinkade skruvar eftersom det är grovleken och inte längden som känns som den svagaste punkten i ts fall. Men även 4,8x75 borde klara några staketribbor utan problem.
Personligen hade jag ändå kört med 6x80mm helt vanliga elförsinkade skruvar eftersom det är grovleken och inte längden som känns som den svagaste punkten i ts fall. Men även 4,8x75 borde klara några staketribbor utan problem.
Jag jobbar med skruv... dock inte trallskruv, men visst är det skillnad mellan leverantörer, de som är bra håller ganska jämna steg med varandra, men sen finns det ju alltid en mängd tillverkare som inte tillverkar annat än skit, den mesta skruv är ju tillverkad borta i asien, och de är inte sämre än de lilla utbud som tillverkas i eu.
Det skiljer väldigt i hårdhet mellan rostfria och härdade C4 skruvar, de rostfria är mjuka och tål mer rörelse, härdade skruvar är hårda och när de utsätts för träets rörelse så hänger de inte alls med utan när det blir påfrestningar så går de av när det blir för mycket, skulle nog gissa på att det till viss del blir vätesprödhet när de utsätts för vatten osv under längre perioder, beroende på hur hårt härdade skruvarna är så kommer det även slå på hur många som går av.
Min teori, vet inte mycket om träskruv utan jobbar mest med M10 och uppåt till tyngre industi.
Det skiljer väldigt i hårdhet mellan rostfria och härdade C4 skruvar, de rostfria är mjuka och tål mer rörelse, härdade skruvar är hårda och när de utsätts för träets rörelse så hänger de inte alls med utan när det blir påfrestningar så går de av när det blir för mycket, skulle nog gissa på att det till viss del blir vätesprödhet när de utsätts för vatten osv under längre perioder, beroende på hur hårt härdade skruvarna är så kommer det även slå på hur många som går av.
Min teori, vet inte mycket om träskruv utan jobbar mest med M10 och uppåt till tyngre industi.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Vad är din uppfattning om dimensionen. Är den för klen tycker du?Pumba skrev:Jag jobbar med skruv... dock inte trallskruv, men visst är det skillnad mellan leverantörer, de som är bra håller ganska jämna steg med varandra, men sen finns det ju alltid en mängd tillverkare som inte tillverkar annat än skit, den mesta skruv är ju tillverkad borta i asien, och de är inte sämre än de lilla utbud som tillverkas i eu.
Ja, så är det men det blir ju lite pest eller kolera om man inte väljer RF-skruv. Antingen rostar den upp eller så går den av...f91jsw skrev: