12 965 läst ·
22 svar
13k läst
22 svar
Stor skillnad på rörbockare?
Bumpar upp denna lite.
Har behov av en 15 mm rörbock. Mesta jobbet är i källaren så där är inget känsligt med hur det ser ut, men även ett gäng element där jag vill ha bra finish.
Finns fler alternativ än Fromax 55 och Bahco 500? Ridgid har flera serier, någon att rekommendera där? Gräver stora hål i plånboken, dessa verktyg!
Har behov av en 15 mm rörbock. Mesta jobbet är i källaren så där är inget känsligt med hur det ser ut, men även ett gäng element där jag vill ha bra finish.
Finns fler alternativ än Fromax 55 och Bahco 500? Ridgid har flera serier, någon att rekommendera där? Gräver stora hål i plånboken, dessa verktyg!
Jag har tidigare bockat med kinagrejor från Jula, men till senaste jobbet kostade jag på att köpa en Bacho. En väldig skillnad, det går så mycket lättare både att mäta och bocka, plus att resultatet blir mycket snyggare. Jag har ingen aning om skillnaden på de fina bockarna, men Bacho är bra. Lätt att mäta och man kan sätta den i skruvstädet om man ska bocka hårdare rör.yoloboi skrev:Bumpar upp denna lite.
Jag är "uppvuxen" med Fromax 55 och gillar den skarpt. Klarar "allt" och håller en livstid.
Men Bacho har även några fina enheter.
Vad kikar du på för produkter mer exakt?
För det kan skilja ganska mycket på proffsprodukter i butiker online.
Men Bacho har även några fina enheter.
Vad kikar du på för produkter mer exakt?
För det kan skilja ganska mycket på proffsprodukter i butiker online.
Tack för värdefulla svar! 
Jag har kikat på Fromax 55 ($$$) , Bahco 500-15 ($$) och Ridgid 315M ($$). De två sistnämnda går att köpa för under 2000 kr. Det lutar faktiskt mest åt Bahcon pga lovorden här, givet att ingen känner till en mer prisvärd modell. Rudgiden är några hundralappar billigare men svårt att hitta info om den annat än att Ridgid är ett respekterat varumärke.
Just ja, hårda kopparrör har jag tänkt mig pga det är vad min vanliga bygghandel kränger.
Jag har kikat på Fromax 55 ($$$) , Bahco 500-15 ($$) och Ridgid 315M ($$). De två sistnämnda går att köpa för under 2000 kr. Det lutar faktiskt mest åt Bahcon pga lovorden här, givet att ingen känner till en mer prisvärd modell. Rudgiden är några hundralappar billigare men svårt att hitta info om den annat än att Ridgid är ett respekterat varumärke.
Just ja, hårda kopparrör har jag tänkt mig pga det är vad min vanliga bygghandel kränger.
Bahco:n ser fin ut, du blir nog nöjd.yoloboi skrev:
Mina snål-/akutköp har hittills resulterat i att jag har två bockar i varje dimension ☹️
Sista jag lärde mig var att dessa bockar med ett anhåll och ett hjul är begränsade när man behöver lägga flera böjar efter varandra.
Det där känner jag igen! Efter alltför många felköp försöker jag numera köpa bra grejer varje gång jag har möjlighet.C cpalm skrev:
För mig som är rookie på detta med rörböjning, vad är alternativet till hjul och anhåll? Sett det finns hydrauliska verktyg som pressar in röret i en form, är dom bättre?
Alla dina tre alternativ har en glidsko som driver röret. Nackdelen är att glidskon potentiellt repar röret.yoloboi skrev:
En annan variant är bockapparaten i #7 där man lägger ett anhåll imellan som drivs av en rulle/hjul istället för glidsko. Men nackdelen med den varianten är den kräver rätt mycket "raksträcka" på röret.
Sen har du också armborst-varianten du nämner. Har ingen erfarenhet av dessa, men får för mig att de kräver ännu mer raksträcka åt sidorna. Fördelen är att det går att bocka rör på plats, om böjen går åt rätt håll.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Husleverantörernas kvalite hur stor är skillnaden
Hustillverkare -
Stora skillnader mellan Huawei EMMAs förbrukning och nätägarens data
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Hur stor skillnad mellan färgerna bör det vara för att bli snyggt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Stor prisskillnad bastupanel
Bastu -
Stor skillnad jämfört med förra ägarens energideklaration
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.