9 092 läst ·
57 svar
9k läst
57 svar
Stor skillnad i temperatur på Thermia Atria
V växelventil skrev:I service menyn kan du kolla /ändra tider mm exempel när din värmepump ska starta intergralen står på -60 integralminuter och om du vill kan du höja starten till -80 istället och du kommer få längre gångtider på kompressorn eller om du ställer A1 till -800 istället för -600 när el-patron ska hoppa in och stötta.
Ts skriver att pumpen precis startat och en minut senare en bild på integralen på -750, så det verkar ju som att både kompressor och elpatron är väldigt lågt stälda. Och sen efter ytterligare 1minut så är integralen 0, för att det skulle vara möjligt så skulle ju framledningen behöva vara runt 800grader. Så jag tror pumpen stoppar på något förmodligen cirkulationspumpen som står still.
Står cirkulationspumpen still får ts H-larm men kan vara att den löser på hysteresen innan men då borde ts få ett +100 på integralen istället.Men ts kan ju kolla och bara ta bort frontplåten och står cirkulationspumpen still brukar den bli väldigt varm om den inte helt dött.Martin Liljedahl skrev:
Ts skriver att pumpen precis startat och en minut senare en bild på integralen på -750, så det verkar ju som att både kompressor och elpatron är väldigt lågt stälda. Och sen efter ytterligare 1minut så är integralen 0, för att det skulle vara möjligt så skulle ju framledningen behöva vara runt 800grader. Så jag tror pumpen stoppar på något förmodligen cirkulationspumpen som står still.
Redigerat:
Jag har tänkt att jag borde fylla på den vätskan. Det kommer en servicetekniker om ett par veckor och jag kommer låta honom fylla på den.V växelventil skrev:
För som jag ser det så kan det inte vara detta som är problemet. Vattnet värms utan problem, det är att skicka ut det till mina element som verkar vara problemet. Eller ser någon det annorlunda?
Jag ska labba lite med detta. Längre gångtid låter lockande om problemet endast är att värmen tar slut på vägen (vilket känns väldigt märkligt). Men ett test skadar inte!V växelventil skrev:I service menyn kan du kolla /ändra tider mm exempel när din värmepump ska starta intergralen står på -60 integralminuter och om du vill kan du höja starten till -80 istället och du kommer få längre gångtider på kompressorn eller om du ställer A1 till -800 istället för -600 när el-patron ska hoppa in och stötta.
Jag hör att cirkulationspumpen slår av och på när jag justerar den inne i servicemenyn. Jag kan också känna att den kör när kåpan är avplockad. Vilken verkningsgrad den har kan jag dock inte svara på. Temperaturen på den blir lite drygt ljummen när den pumpar runt varmvattnet som ska ut.V växelventil skrev:
Som tidigare sagt så kommer varmvattnet minst 3-4 meter och värmer upp rören innan rören försvinner ner i golvet.
Detta kan det mycket väl vara, men hur vet jag det och hur löser jag problemet?G gusvo085 skrev:
Jag har ventilerat fyra ventiler (lite luft kom ut men inte mycket innan vatten började spruta). Två på framledningen och två på returledningen. Så vatten finns i rören iaf, frågan är om det även finns luft någonstans...
Ytterligare info som kan vara värt att veta.
Framledningen går ner i golvet som ett rör. Enligt ritningen förgrenar sig detta röret på fem ställen (sex zoner totalt) i vardagsrummet där förgreningarna går vidare till varsitt rum. Returledningarna kommer upp som sex separata rör som går in i varandra innan returledningen fortsätter in i värmepumpen igen.
Denna vattenslinga las 1993. Efter det har en tillbyggnad skett som värms upp av vattenelement från samma värmepump. Hur detta är ihopkopplat vet jag inte. Det kan vara så illa att det bara är påkopplat på ett av rummen (det blir aldrig någon riktig värme på vattenelementen i tillbyggnaden).
Enligt ritningen så är systemet beräknat för 46 grader medeltemp och med 10 grader tempfall.
Även om vattenelementen förstärker tempfallet så har det tidigare två år vi har bott i huset alltid kommit tillbaka varmare vatten än rumstempererat.
Servicetekniker kommer om två veckor och kollar på det, men det hade känts mycket bättre om vi löste det innan han kommer
Framledningen går ner i golvet som ett rör. Enligt ritningen förgrenar sig detta röret på fem ställen (sex zoner totalt) i vardagsrummet där förgreningarna går vidare till varsitt rum. Returledningarna kommer upp som sex separata rör som går in i varandra innan returledningen fortsätter in i värmepumpen igen.
Denna vattenslinga las 1993. Efter det har en tillbyggnad skett som värms upp av vattenelement från samma värmepump. Hur detta är ihopkopplat vet jag inte. Det kan vara så illa att det bara är påkopplat på ett av rummen (det blir aldrig någon riktig värme på vattenelementen i tillbyggnaden).
Enligt ritningen så är systemet beräknat för 46 grader medeltemp och med 10 grader tempfall.
Även om vattenelementen förstärker tempfallet så har det tidigare två år vi har bott i huset alltid kommit tillbaka varmare vatten än rumstempererat.
Servicetekniker kommer om två veckor och kollar på det, men det hade känts mycket bättre om vi löste det innan han kommer
Tycker du ska testa att sänka kurvan från 45 till 40 och gå in i service menyn och där det står hysteresen sä ändra till typ 12 för att se så den inte bryter på hysteresen för då stannar kompressor.B Bragul skrev:Ytterligare info som kan vara värt att veta.
Servicetekniker kommer om två veckor och kollar på det, men det hade känts mycket bättre om vi löste det innan han kommer![]()
Den som sitter på övre delen är på din varma sidan medans den som sitter under är på kalla sidan och testa att bara att lätta på centrumskruven för att se så du inte har luft i cirkulationspumpen för du har konstiga siffrorn på inkommande och utgående på Brine sidan.B Bragul skrev:
Kom och tänka på en sak och du har väll kollat så cirkulationspumpen för golvvärmen fungerar?
Sänkt kurvan till 40.V växelventil skrev:
Inställningen för hysteresen (för värmepumpen) var redan 12 grader. (För tillsatsen är den 20 grader.)