hej

Läst och letat men inte hittat ett tydligt svar gällande glipor och mellanrum mitt på gipsvägg.

Jag gipsar nu hög vägg i snedtak, vilket betyder att jag måste kort-skarva.
När jag satte den andra skivan på höjden var jag tvungen att raspa av en del upptill för att få perfekt kant mot taket. Detta resulterade att det blev en ordentlig glipa (20mm) mellan den övre och undre skivan.

Så lite råd.
Ska jag flytta den undre skivan eller fylla glipan mitt på väggen med gipsspackel eller liknande?
Flyttar jag skivan så blir det fler hål i plasten som ligger direkt bakom osb’n.
Vad skulle ni gjort?

Tacksam för svar
Jonas

Mikael_L
Får se vad andra skriver, jag är inte så haj på den här biten.

Du har alltså OSB bakom gips...
Jag skulle nog fylla glipan, ev med vanligt sandspackel, men riktig gipsspackel är nog kanonbra.
Skrapa med spackel noggrant ner till pappytan. Efter det härdat (torkat om det är vanligt spackel, men då har vanlig spackel kanske sjunkit såpass att det bör fyllas lite till) så skulle jag limmat pappersremsa med tapetlim, så den får fäste i pappen på gipset pbs om glipan. Slutligen spacklat brett över området för att det inte ska synas ngn bula.

• Gilla
karluppsala
  • Laddar…
Ok, tack
Om jag förstår rätt så har bredden på glipan har inget med bärighet att göra endast visuellt? dvs få till en snygg spackling?

Använd gipsbruk och fyll glipan lite i underkant. Spackla slätt med ditt vanliga skivspackel. Sen dit med remsa och spackla ut skarven brett.

ok, tack för hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.