Jag såg att priset på virket jag ska försöka få tag på, det tog slut hos leverantören förra säsongen, gått upp med nästan 30% i pris. :rolleyes:

• Ledsen
TCG
  • Laddar…
Är glad att jag redan har allt virke hemma till min utbyggnad av huset.
Blir värre för kontrakterade byggare som har en tidplan att hålla om man inte får fram material.

H
Var på K-rauta igår.
De sa det är illa med trä material, men värre blir det med isolering.

fabrikerna som tillverkar har svårt att få fram råvaror.

Så det kan bli prat på 40 % pris ökning.
K-rauta har redan problem med leveranser av viss isolering.
De har även haft möten om att det kan ta slut helt i sommar.

Han i butiken sa det kan börja märkas 1-2 veckor efter påsk.
Tur man är klar med bygge

M
Men det är ju ändå lite märkligt att Sverige som har en kraftig överproduktion av slog inte klarar att växla upp produktionen?

hörde att bla USA driver på, kanske är så att stora delar går på export istället?

M Marcussjogren skrev:
Men det är ju ändå lite märkligt att Sverige som har en kraftig överproduktion av slog inte klarar att växla upp produktionen?

hörde att bla USA driver på, kanske är så att stora delar går på export istället?
De säljer väl till dem som betalar bäst.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
H
Kina köper tydligen upp väldigt mycket med

Jag upprepar mitt vanliga och ofta åtskrattade påstående att det är en fördel att ha litet skog så man kan föra egna stockar till någon blocksåg och få dem sågade.

I år skall vi såga tio traktorlass stockar för eget bruk. Det blir billigt virke.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Fast med priset på en bit skog, maskiner/utrustning för skötsel och avverkning, och sedan uppsågning/transport så kan det bli rätt dyrt virke, beroende på hur mycket man behöver.

• Gilla
Harald Boye och 3 till
  • Laddar…
Även färg kommer det att bli brist / prishöjningar på

Väntar man tills nästa år så har förmodligen priserna på virke gått ner igen, om coronan är över vill säga

Ett tips kolla runt efter mindre sågverk där ni bor och köp direkt från sågen finns mängder av dom runt i landet

Rickard.
H heimlaga skrev:
Jag upprepar mitt vanliga och ofta åtskrattade påstående att det är en fördel att ha litet skog så man kan föra egna stockar till någon blocksåg och få dem sågade.

I år skall vi såga tio traktorlass stockar för eget bruk. Det blir billigt virke.
Det jävliga är när man bara har contortatallar :(

Det blir väl i och för sig en konstig idé då det knappast är ekonomiskt att köpa skog (som dom flesta ändå måste om dom vill nå dit) färdig för skördning :D

Men absolut är det en fördel att ha skog, extra mycket om man lyckas ha en stadig om än liten inkomst på den (y)

Och när dom väl höjt priserna, så lär dom inte sänka dom igen... :rolleyes:

• Gilla
  • Arg
MmeMim och 5 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Och när dom väl höjt priserna, så lär dom inte sänka dom igen... :rolleyes:
Spelar ju ingen roll för svenskar klagar ju aldrig en då på den höga priserna

• Gilla
S.Ramzi och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.