Byggahus.se

Stor brist på svenska trävaror

1. nino
    Renoverare · Dalarna · 10 337 inlägg

nino

Renoverare
    Jo det tror jag dom kommer göra
    Man exporterar mängder just nu men det kommer att minska och då kommer man behöva sänka priserna igen för att få leverera ut.
    Påslaget idag är ren vinst, rakt in i företagen

2. D
    Medlem · 530 inlägg

Danne_83

Medlem
    Och även stål sticker prismässigt. I förrgår höjde en stålleverantör listpriset på tex. VKR med 12%. Idag ringde en byggare mig och undrade om han kunde beställa armering till framtida projekt som är på gång då priset stigit en del och kollar jag hos en armeringsleverantör så har det hänt en hel del där med. Synd att jag bygger ut mitt eget hus för tillfället och satsar på ”just in time” men så kan det vara.

3. H
    Verktygstokig · Värmland · 1 707 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    ja jag har en kompis som bygger hus.
    Ca 40 % dyrare material kostnad räknar han med.

4. N
    Medlem · Bayern · 520 inlägg

Nikorasu

Medlem
    Brist på trall till påsk, brist på jordgubbar och potatis till midsommar, brist på vatten i magasinen till vinter - Sveriges branschorganisationer har fullt upp med att pumpa ut årets prishöjarrubriker

5. D
    Medlem · 530 inlägg

Danne_83

Medlem
    Fast om du handlat material tidigare så är det ju inte svårare än att du går in på valfri bygghandelhemsida och jämför priserna så kommer du se att det hänt en hel del!

6. T
    Medlem · Stockholm · 759 inlägg

Taxture

Medlem
    Skrotpriset sjönk med kr100:-/ton nu i april.......

7. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 413 inlägg

HEM2121

Medlem
    Konkurrensen kommer att sänka priserna framöver, när USA lugnar ner sig.

8. W
    Medlem · 738 inlägg
    Glöm inte brist på el!
    Vi stänger ner kärnkraft verk och bygger ut vind/sol kraft, konstigt nog kom det som en överraskning att det går åt en massa el på vintern när det kommer en köldknäpp har väll aldrig hänt tidigare år.
    Nu fattar dom inget. Men vi har byggt en massa vindkraftverk och sol anläggningar, producerar dom inte el.
    Sällan eller aldrig är det speciellt blåsigt när det är -20 grader och inte är det många ljusa timmar per dygn i januari/februari.
    Inte nog med det vi producerar el i norra Sverige men har inte kapacitet att leverera den i mellersta/södra Sverige där det uppstår elbrist.
    Lösningen fanns nära till hands vi höjer priset, det löser säkert problemet.
    Jag brukar försöka förutse eventuella kommande problem och hitta en lösning innan problemet uppstår, men den logiken verkar inte finnas idag hos dom som bestämmer.

9. D
    Medlem · stockholm · 174 inlägg

Danne213

Medlem
    Passande höjningar när vi alla måste sitta hemma pga viruset. Vad vill man göra då? jo bygga lite kanske..

10. M
    Senilingenjör · Skåne · 731 inlägg

mnils

Senilingenjör
    Först betalar politikerna för att folk inte skall arbeta, sedan vräker de ut pengar i olika ofinansierade stimulanspaket som folk naturligtvis försöker köpa något för, och sedan är alla förvånade över att det plötsligt är brist på alla varor!

Döh!

11. H
    Medlem · Österbotten · 6 249 inlägg

heimlaga

Medlem
    Ingen konstig ide alls om man väljer ett vettigt objekt att köpa och ser det som en långsiktsinvestering och vet ungefär vad man sysslar med.

Vi köpte för några år sedan ett skifte som ansågs avverkningsmoget. Skiftet hade inte blivit skött något vidare på många årtionden så det är litet blandade bestånd men större delen är gran av mycket hög kvalitet. Det är så oerhört stenigt och svårframkomligt att värderingen för skiftet som helhet faktiskt var lägre än värderingen av träden. Eftersom huggning och skotning och plantering skulle ha blivit kostsamma. Därför blev inköpspriset på skiftet överkomligt.

Sakta men säkert tjänar investeringen in sig i form av virke och ved.
    Maskinerna det väl säga en Massey-Ferguson 165 och en vajerkran och en 6 tons Gisebo stockkärra och en motorsåg behövs ändå och fanns sedan tidigare eftersom vi i alltid har gallrat och tagit tillvara vindfällen i andras skogar för att få ved att elda med och även en del virke. Om man fäller träden åt rätt håll går det att komma åt det mesta med 70 meters vajer eftersom det finns smala körbara stråk mellan stenhålstren.
    Vi försöker gynna yngre plantor så att de kan växa till sig och ta över när de gamla träden huggs bort.

Sånt här husbehovsskogsbruk är inte ovanligt här i Österbotten. Ekonomiskt sett är det ren dumhet att kalhugga all sin skog och sedan bara ha ett jämngammalt bestånd överallt där man inte kan få ut någonting för eget bruk.

• Laddar…
  12. N
    Medlem · 1 532 inlägg

Niq

Medlem
    Fungerar bra tills det kommer barkborre eller andra skadeinsekter. Vi blev tvungna att avverka vår lilla skogsplätt pga barkborren som dom lockat till nationalparken som vi har till granne

• Laddar…
  13. L
    Medlem · Östergötland · 141 inlägg

leifa.k

Medlem
    Jo, men man klarar sig själv till skillnad mat många andra som är i händerna på säljarna.. Det, är värt massor.
    Själv skall jag bygga lite. Jag tar min Husqvarna 560 och går ut och fäller träden jag har sett ut och spänner fast Alaskan Sawmill på svärdet och sågar det på plats i skogen, sedan så bär jag hem virket på axeln.. Känns lite skönt att vara iaf lite oberoende..

Redigerat 1 apr 21:37
  14. S
    Medlem · Dalarna · 3 004 inlägg

SueCia

Medlem
    Du är i händerna på bränsleleverantörerna istället då. Det är väl inte jättemkt bättre. Jag förstår tanken men det är nog vettigare att preppa på annat :)

15. L
    Medlem · Östergötland · 141 inlägg

leifa.k

Medlem
    Hehe, Det är inte för mig frågan att preppa i detta fall. Utan att göra som man vill. Om vi går in på preppning, så klarar jag mig ganska bra.En tank bränsle, en tank sågkedjeolja räcker lika långt. Inköpspris 17kr. varje tankning. Sågar väldigt mycket för det priset. Visst, det tillkommer kostnad för kedja o svärd och sågen. Sågen håller nog i 20 år utan problem. Till lite klenare så tar jag min Jonsered 2145, den är bränsleekonomisk för att vara en motorsåg och hyffsat potent. Men visst, jag är i det långa loppet i händerna på bränsleleverantörerna, så är det ju . ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.