Huset står på plintar och är drygt 50kvm. Tänkte lyfta lite och pallra upp med sten och kilar på regeln. Vilka typer av kilar som tål belastning ska jag använda, gärna någon länk. Plast, trä?

• Trångt, dammigt utrymme under golv med synliga bjälkar, ledningar, isolering och en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktigt kryputrymme under hus med synliga bjälkar, rör och grusig mark. Mörkt och trångt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Zedoku
Låter lite riskabelt. Men om jag hade gjort det hade jag nog köpt någon plastbricka och plastkilar

Något sånt här kanske:
https://www.byggmax.se/pallningsbricka-p21506#1245=53807
https://www.byggmax.se/plastkil-p21501#1253=56694

Sen ordnat rejält med kontaktyta (2-3 brickor i rad) och lämpliga stenar under. Kanske gjuta en platt grund där stödet ska stå? Sen lyfta bjälken lämpligen med domkraft någon millimeter, i med stenen och brickorna mot trä:t och kompensera med kilar.

Kan dock leda till sprickor i väggar, golv och tak. Speciellt om det finns gipsskivor. Öppna angränsande fönster fullt ut innan lyftet så inte glaset spricker under momentet.

Edit: Man kan ju knacka två kilar mot varandra för att få "perfekt" höjd.

• Gilla
SirTomThompson
  • Laddar…
Zedoku Zedoku skrev:
Låter lite riskabelt. Men om jag hade gjort det hade jag nog köpt någon plastbricka och plastkilar

Något sånt här kanske:
[länk]
[länk]

Sen ordnat rejält med kontaktyta (2-3 brickor i rad) och lämpliga stenar under. Kanske gjuta en platt grund där stödet ska stå? Sen lyfta bjälken lämpligen med domkraft någon millimeter, i med stenen och brickorna mot trä:t och kompensera med kilar.

Kan dock leda till sprickor i väggar, golv och tak. Speciellt om det finns gipsskivor. Öppna angränsande fönster fullt ut innan lyftet så inte glaset spricker under momentet.

Edit: Man kan ju knacka två kilar mot varandra för att få "perfekt" höjd.
Precis så vi börjat göra. Gjutit en plan bas och lyft några mm med domkraft och ska nu pallra upp med sten och sist kilar och slutligen släppa på domkraften. Tack för länkarna!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.