Byggahus.se
I vårt sovrum har vi en LK fördelare till golvvärmen som ger ifrån sig ett svagt pulserande/swishande ljud.

Vid bergvärmepumpen sitter en Wilo Smart 25/6-130. Har hört att det är den som konstant startar/stoppar vilket i sin tur ger motsvarande ljud i LK fördelaren. Den är för tillfället inställd på ett ”minsta” hus dvs lågt flöde. Om jag ändrar och ställer cirkulationspumpen på det största huset så försvinner det pulserande/swishande ljudet från LK fördelaren i sovrummet.

Finns det några nackdelar med ett för högt flöde i ett golvvärme system och i så fall vad?

Eller kan det finnas något annat sätt att få bort att cirkulationspumpen konstant stannar stoppar med med någon/några sekunders intervall?
 
D
Jag tvivlar på att bergvärmepumpen startar/stoppar cirkulationspumpen med några sekunders intervall. Har du provat att lufta fördelaren? Finns det av någon anledning en backventil i radiatorsystemet? Kolla så att inte den står och "slår".
 
Jag har endast luftat fördelaren via den automatiska avluftaren som sitter på fördelaren, dvs jag har ej "spolat" igenom systemet. Hade tänkt spola igenom systemet ihelgen som men hade problem att hitta var man fyller på vatten iom att jag antar att man bör kunna göra det i närheten av bergvärmepumpen. Men hittar endast ledningar man kan stänga av ej sätta på. Får fortsätta leta. Var brukar påfyllningen denna sitta? Antar att det inte finns det fall där den kan fyllas automatiskt från samma källa som tappvarmvatten iom att man inte skulle kunna kontrollera trycket då? Är ny på detta som ni säkert förstår.

Det finns en backventil/säkerhetsventil vid returflödet vid bergvärmepumpen.

Vad menar du med att backventilen står och slår?

Trodde att cirkulationspumpen skapade ett jämnt vattenflöde och ej kontrollerades av bergvärmepumpen. Kommer inte ihåg att det skall gå någon signalledning mellan cirkulationspumpen och bergvärmepumpen.
 
D
Hur din(a) cirkulationspump(ar) är kopplade beror lite på vad det är för bergvärmepump du har och hur installatören har valt att koppla det hela. De flesta bergvärmepumpar har en inbyggd cirkulationspump som alltså även kontrolleras av bergvärmepumpen. Sedan har vissa installationer en extern cirkulationspump också.

Det jag menade med att en backventil kan stå och slå är att backventilerna bygger på att vattnet trycker på från ett håll på t.ex. en fjäderbelastad bricka. Om då inte trycket som cirkulationspumpen bygger upp är på gränsen, så kan backventilen stänga och då bygger cirkulationspumpen upp ett större tryck och ventilen öppnar varpå trycket sjunker snabbt igen och ventilen stänger igen och så håller det på så. Så kan man få ett pulserande ljud i ledningarna eftersom ventilen öppnar och stänger hela tiden. Att det hjälper att dra upp cirkulationspumpen tyckte jag tydde lite på detta.

Golvvärmeslingorna luftar man väl genom att spola med trädgårdsslang in på fördelaren? Men om det bara är lite luft i fördelaren så luftar man väl bara denna.
 
När det gällde avluftning försökte jag mig på genom ta en titt på följande tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38772.msg362019#msg362019 och hen fyllde sitt system via värmepumpen.

Har nu efter ytterligare googlingar sett att de flesta trycksätter och avluftar med gardena slangar. Behöver man någon manometer för att säkerställa rätt tryck eller kan man göra på något annat sätt? Eller räcker det oftast med att spola igenom systemet?

Tackar för all hjälp.

I värsta fall är det någon som har tips på någon röris i Stockholm söderort som tar på sig lite mindre jobb som dessa? Tänkte att det kunde vara skönt med lite experthjälp första gången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.