Diagram över värmeslinga med flera element kopplade via ledningar. Två nya element installerade. Markerade punkter för avtappning och ballofix.
Lite förenklat ser värmeslingan till en bostadsdel på min gård ut så här. Huvudvärmeledningarna är dragen i spån på vinden och det har gjorts nedstick till alla element i olika rum. För ett par månader sedan installerade vi två "nya" (begagnade) element i ett vindsrum vi inrett. Initialt funkade det fint men nu har värmeslingan lagt av, vi får värme till första elementet men resterande är kalla. Har såklart kollat tryck (i källaren) som är 5mvp såsom det bör och även avluftat slingan till förbannelse men det har inte löst problemet.

En sak som jag registrerat, vet inte om det är relaterat eller inte, är att när man nu slår av cirkulationspumpen i pannrummet så börjar det porla/skvalpa från ackumulatortankarna där nere i ca 10 sek. Slår man på cirkulationspumpen igen så uppstår samma ljud, såsom av vatten i rörelse, just från acktankarna. Jag kan inte kännas vid att det låtit så tidigare. Dessutom sjunker trycket (som mäts på returledningen i pannrummet) med ca 1.5mvp när man slår av cirkulationspumpen (som sitter på framledningen i pannrummet), vill ändå minnas att det tidigare på sin höjd sjunkit 0.5mvp. Har dock svårt att se att det här skulle vara ett problem med en trasig acktank, så länge det är faktiskt är lagom tryck i systemet borde inte detta cirkulationsproblem uppstå?

Så min ledande teori nu är att det kanske varit en del skit i de begagnade elementen (spolade/blåste aldrig ur innan vi kopplade in dem - man lär av sina misstag), och att den skiten nu gjort stopp i returledningen mellan de varma och kalla elementen. Låter det troligt eller finns alternativa teorier?

I så fall är min nästa teori att lösningen är att spola ur röret. Vi har avtappningsventiler (1) på elementet som blir varmt och även grövre ballofixer lite längre ner på slingan (2). Så om man kopplar vattenslang till (1), öppnar upp (2) och backspolar skiten så bör man kanske kunna få loss stoppet. Har visserligen 5-6bar i vattenslangen men när man öppnar på (2) bör det inte vara någon nämnvärd risk att man trycker sönder något i systemet tänker jag.

Skulle gärna ha input från ett proffs innan vi sätter igång bara - tänker vi hyfsat rätt?

Har du öppet expansionskärl på vinden eller ett slutet expansionskärl?

5 mvp = 0,5 bar.

Om det är ett öppet expansionskärl, på vilken höjd sitter det idag förhållande till radiatorerna på vinden?

Om det är ett öppet expansionskärl så bör/"måste" det bytas till ett slutet eller flyttas upp en meter eller så.

Är det ett slutet expansionskärl så höj trycket till minst 1 bar (10 mvp).

Demmpa Demmpa skrev:
Har du öppet expansionskärl på vinden eller ett slutet expansionskärl?

5 mvp = 0,5 bar.

Om det är ett öppet expansionskärl, på vilken höjd sitter det idag förhållande till radiatorerna på vinden?

Om det är ett öppet expansionskärl så bör/"måste" det bytas till ett slutet eller flyttas upp en meter eller så.

Är det ett slutet expansionskärl så höj trycket till minst 1 bar (10 mvp).
Två små slutna expansionskärl i pannrummet. Dock är det handskrivet 0,5kg på båda dessa och på tryckmätaren är det också markerat att trycket är avsett att ligga på 5mvp, vilket fungerat i flera år tills nu. Du tycker ändå att man bör öka på trycket?

Förtrycket i ett expansionskärl är normalt 0,5 bar i utgångsläget, går att räkna fram vilket förtryck det ska vara för aktuell anläggning.

Systemets tryck behöver (som minst) vara höjdskillnaden mellan manometer och högsta punkten plus 0,3 bar.
Ett systemtryck på 1-1,5 bar är inga problem.

Demmpa Demmpa skrev:
Förtrycket i ett expansionskärl är normalt 0,5 bar i utgångsläget, går att räkna fram vilket förtryck det ska vara för aktuell anläggning.

Systemets tryck behöver (som minst) vara höjdskillnaden mellan manometer och högsta punkten plus 0,3 bar.
Ett systemtryck på 1-1,5 bar är inga problem.
Trycket är nu höjt till 1bar utan att problemet gått till sig, har du några fler tips/tankar?

Dan Majk Dan Majk skrev:
Trycket är nu höjt till 1bar utan att problemet gått till sig, har du några fler tips/tankar?
Luft och åter luft. Går det att maxa farten på pumparna. Börja lufta nerifrån eller första ellementet stäng av alla utom det första, vänta ca 15 minuter, lufta det, sen stänger du det och öppnar nästa, o.s.v.
Skvalpet i tankarna är för att det är luft i dom, finns det avluftare på tankarna. Troligtvis så är röret ut kopplat ca 15 cm nedanför toppen och luften är i toppen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.