RoTe
Ta dit en spolbil som spolar ur, vill du kan du kosta på filmning av rören för att se om det finns t.ex. bakfall eller skador. Alla spol/sug-firmor av rang har kameror.
 
V växelventil skrev:
Bara spola och se om det hjälper men har det alltid varit lite stopp sedan du byggde/flyttade in i huset.
Problem har börjat för ca två - tre år, inget innan och vi flyttade in när huset var nytt.
 
O ollefisk skrev:
Problem har börjat för ca två - tre år, inget innan och vi flyttade in när huset var nytt.
japp bara försöka hitta rensluckan och testa för det är inga konstigheter att utföra.Man kan ju hyra en rensmaskin annars men sitter stoppet långt bort så räcker kanske inte rensfjädrarna räcker och man måste ta ut en spolbil iallafall.Kommunen kanske har månadsvis spolning i närheten där du bor och som i ditt fall är det inte akut och dom kan ta ditt hus i samma veva och brukar bli lite billigare då.
 
Vi har gått igenom alla ritningar för huset men vi har inget tydligt för avloppet.
Grannen har ett rör utanför huset som går till brunnen, det kan vara så för oss också.
 
Kan detta vara rensbrunnen? En stor och en med 110 diameter. Kommer upp på markplan, tyvärr under altanen. Det luktar illa där se det vara dags att rensa.
 
  • Grävmaskin på byggarbetsplats med grus och rörledningar, rörstumpar synliga, skog och hus i bakgrunden, grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad används den svarta "muffen" till? Ett grått vvs-rör på den sedan. Röret är helt löst...
 
  • Grundarbeten för husbygge, grusfyllnad, avloppsrör, tydliga utsatta gränser, byggplats under beredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet du var stammen går ut från huset?Det är nog där du ska leta.Dom bilderna är nog blandning av dagvatten/dränering.
 
V växelventil skrev:
Vet du var stammen går ut från huset?Det är nog där du ska leta.Dom bilderna är nog blandning av dagvatten/dränering.
Bilderna tog vi när de byggde grunden. Rören/brunnen bredvid grävmaskinen är nära från gatan.
 
V växelventil skrev:
Vet du var stammen går ut från huset?Det är nog där du ska leta.Dom bilderna är nog blandning av dagvatten/dränering.
Röda rör längs hörnen är dagvatten. Det svarta till dränering?
 
Claes Sörmland
Det här lär väl vara spillvattenavloppen som går ihop i en enda stam. Vilken av de röda rören här är det som strular?

Grundarbete, gult rör, röda stolpar, grus, vit markduk, grävd jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här lär väl vara spillvattenavloppen som går ihop i en enda stam. Vilken av de röda rören här är det som strular?

[bild]
Alla ligger inne i krypgrunden. Röret till vänster används inte, det andra åker upp till övervåningen, inga problem där.
 
Claes Sörmland
O ollefisk skrev:
Alla ligger inne i krypgrunden. Röret till vänster används inte, det andra åker upp till övervåningen, inga problem där.
Tänker att röret som strular kanske hänger ned i krypgrunden så att en svacka bildas eller att någon muff har en trasig tätning som sticker upp inne i röret och samlar på sig toapapper. Ett så sitter det en fettpropp där rören går ihop med köksstammen (fettet kommer ju från köket).

Spolbil (och kanske filmning) känns som nästa steg.
 
Brunnen med järnlock har 30 cm diameter. Från den så luktar det illa... Andra röret, 11 cm diameter har ett löst blått plastlock. Stinker inte direkt.
 
  • Brunnlock i marken, omgivet av trasiga tegelstenar och en keramikrör, synlig från träplankors glipa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun lock för avlopp med våffelmönster ovanpå smulig jord och trasiga tegelstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.