Hej,
I badrummet så blir det då och då stopp i avloppet. Man duschar så blir vattnet kvar på golvet. Ibland. Dålig fart på toan ibland. När man spolar toan så bubblar det från golvbrunnen. Senast så var det nästan stopp i golvbrunnen och efter så var det lika stopp i toan. Och sen på kvällen så märktes inget.
Vad kan det bero på? Stopp på rören längre ner? Ska vi få hit en rörmokare för att rensa?
Vi har inget sådant problem på köket eller det andra badrummet (som inte används lika mycket).
 
Låter som ett begynnande stopp.

Vill du inte göra det själv rekommenderar jag att anlita en spolfirma istället för en rörmokare, helt annan prisbild.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
O ollefisk skrev:
Hej,
I badrummet så blir det då och då stopp i avloppet. Man duschar så blir vattnet kvar på golvet. Ibland. Dålig fart på toan ibland. När man spolar toan så bubblar det från golvbrunnen. Senast så var det nästan stopp i golvbrunnen och efter så var det lika stopp i toan. Och sen på kvällen så märktes inget.
Vad kan det bero på? Stopp på rören längre ner? Ska vi få hit en rörmokare för att rensa?
Vi har inget sådant problem på köket eller det andra badrummet (som inte används lika mycket).
Kan ju vara stopp längre bort i stammen.Kan ju kolla om du har en renslucka och testa spola med trädgårdsslangen för att se om det hjälper men iblan får man ta dit en spolbil men testa om det hjälper med slangen först,
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Kan ju vara stopp längre bort i stammen.Kan ju kolla om du har en renslucka och testa spola med trädgårdsslangen för att se om det hjälper men iblan får man ta dit en spolbil men testa om det hjälper med slangen först,
Tack, vi får kolla på ritningen om det finns nån renslucka.
 
Svart rörstam på grön matta med elsladd och pappersduk. Anslutningspunkt halvöppen, inuti sotig. Indikerar rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något sådant liknade har du nog
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
V växelventil skrev:
[bild]
Något sådant liknade har du nog
Kidnappar tråden lite men var förväntas rensluckan sitta? I början eller i slutet?
 
V växelventil skrev:
[bild]
Något sådant liknade har du nog
Nej, avloppet går ner i golvet/väggen och sedan till krypgrunden.
 
Dr Benz Dr Benz skrev:
Kidnappar tråden lite men var förväntas rensluckan sitta? I början eller i slutet?
Oftas sitter den nere vid markplan/källaren på den största stammen men inte alltid.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
O ollefisk skrev:
Nej, avloppet går ner i golvet/väggen och sedan till krypgrunden.
Är det plast eller gjutjärn du har?
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
Är det plast eller gjutgärn du har?
Vi har en Smålandsvilla från 2008 så gjutjärn kan jag aldrig tänka på.
 
O ollefisk skrev:
Vi har en Smålandsvilla från 2008 så gjutjärn kan jag aldrig tänka på.
Okej då kanske du har som ett skruvlock istället.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det är inte långa horisontella rör och snålspolande toaletter?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte långa horisontella rör och snålspolande toaletter?
Det är säkert så. Vi kollar på ritningen.
 
Huset ska ha en rensbrunn av plast. "Spol- och rensbrunn på markplan dim 110. Förses täcklock i markplanen samt betongram och betäckning"
 
O ollefisk skrev:
Huset ska ha en rensbrunn av plast. "Spol- och rensbrunn på markplan dim 110. Förses täcklock i markplanen samt betongram och betäckning"
Bara spola och se om det hjälper men har det alltid varit lite stopp sedan du byggde/flyttade in i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.