Byggahus.se

Stomme till ladhus (Skiss från sketchup)

1. O
    Medlem · stockholms län · 16 inlägg

oswim

Medlem
    (Provar i denna kategori istället, ledsen för dubbelpublicering :/)

Hej, jag har klurat ett tag på att bygga ett fritidshus, jag precis som många andra gillar ladhus-estitiken samt den enkla konstruktionen. Efter mycket efterforskande så lutar det åt att bygga i lösvirke, det förutsätter dock ett bra förarbete då jag inte byggt något helt hus tidigare. Senaste veckan har jag suttit och skissat i sketchup. Tanken är att jag ska få med så mycket som möjligt dvs, el, vvs kunna räkna på materialåtgång etc. Allt för att göra byggandet mindre svårt.

Nu har jag skissat på en stomme (dock utan fönster dörrar) som jag skulle vilja ha feedback på. Jag ska stämma av allt men en konstruktör innan men tänker att det finns många kloka här.

Yttermått: 4800x14000

Bärlinor: 45x220
    Bottenbjälklag har cc600, 45x220
    Väggstomme: 45x195
    Mellanbjälklag: 45x220 cc600 + Lättbalk BI220 cc300. Innerväggar kommer stötta upp under delen med cc600

Har säkert gjort misstag och glömt saker, därför frågar jag här :)

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 237 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Den undre bärlinan alltså den som ligger på plintarna behöver troligen vara kraftigare, lite beroende på hur man räknar att den samverkar med övriga längsgående 45x220.

Du behöver inte ha mer stolpar i väggen där bjälklaget är s300. Det är redan rejält överdimensionerat med 45x195 på s600. (Men det behövs ju för isoleringstjockleken)

Som ja kan se har du 4 längsgående reglar vid mellanbjälklaget, detta blir både onödigt mycket material och en onödig köldbrygga. Bäst isolerat och minst material blir det om man låter ytterväggsreglarna gå hela vägen upp och lägger bärlinan för mellanbjälklaget invändigt.

jmf denna konstruktion där bjälklaget sitter invändigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-6-17_5-40-17.png

Redigerat 17 jun 05:44
  3. larsbj

larsbj

Byggnadsvårdare
    Snyggt uppritat, är det gjort i gratisversionen ?

4. O

oswim

Medlem
    Toppen, ska skissa ut en ny variant med din feedback i åtanke.

• Laddar…
  5. O

oswim

Medlem
    Tack! det är SketchUp Make 2017. Alla beståndsdelar (reglar, panel, isolering, skivmaterial etc) är gjorda som "components" så ändrar man mastern så ändras alla, ganska smidig. Tanken är att jag ska rita in el, vatten och ventilation också, allt ska liskom finnas där. Tänker att jag minimerar antalet oförutsedda händelser då, även om dom såklart kommer dyka upp ändå :)

• Laddar…
  6. O

oswim

Medlem
    Vad tror du om detta?

7. larsbj

larsbj

Byggnadsvårdare
    Det där tror ja på.
    Mindre material
    Mindre köldbryggor
    Och Mindre jobb.
    Dessutom snabbare att få på taket i byggskedet.

Man skulle kunna fundera på att byta de två 45x220 i botten mot en limträ, och därigenom få ner höjden lite och kanske lättare att få det stadigt.

8. A
    Medlem · Blekinge · 9 194 inlägg

andersmc

Medlem
    Ska du inte rita din planlösning och de yttre ytorna först, innan du gör en superdetaljerad stomme?

9. O

oswim

Medlem
    Hej! Jo, jag har skissat på en planlösning. Kan dra upp den här ikväll :D

10. O

oswim

Medlem
    Här kommer planlösning (som säkert har förbättringspotential. Husets storlek och mått är dock satt. jag har kikat på Arvesunds ladhus och tagit inspiration från dom.

• Laddar…
  11. O

oswim

Medlem
    Ok, menar du att byta ut bärlinorna (6st 45x220) mot LT som inte är lika hög?

12. W
    Husägare · Mälardalen · 1 357 inlägg

witten

Husägare
    Fin modell. Jag tänkte på två saker, du nämner bärande innerväggar i första inlägget. De behöver du också inkludera i stommen.

Sen är det relativt få grundläggningspunkter vilket ger höga lastkoncentrationer. Vad är det för mark? Tänker på grundtrycket och sättningar.

• Laddar…
  13. O

oswim

Medlem
    Bra där! jag gör ut en skiss inkluderad bärande innerväggar.

Grundläggningspunkterna inser jag nu är helt underdimensionerade för mitt val av bärlina (Träguidens dimensioneringstabell). Markförhållanden vet jag inte eftersom jag inte har någon tomt i nuläget, tittar på tomter med berg dock, men det kommer behöva anpassas när jag vet underlaget :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.