Hej, jag har reglat upp för att lägga nytt golv på övervåningen och då tänkte jag samtidigt förbereda för dold kabeldragning till takbelysningen i undervåningen.
Tanken är VP eller Flexslang som kommer att fästas i reglarna utan risk för att bli skadad vid kommande skruvning av golv.
Löjlig fråga kanske men behöver man någon form av dosa som skruvas mot ovansidan taket eller räcker det med att trycka igenom VP-röret / slangen.
Borde den inte fästas på något sätt?

Vad för slags takbelysning pratar vi om?

Normalt sätter man en takdosa. Dessa är avsedda för täcklock med krok och lamputtag.

Men ska du ha belysning som ansluts fast, tex fast monterade lysrörsarmaturer, så kan man gå med en slang. Den bör fästas i taket så att den inte enkelt går att dra ut eller skjuta in.

Ska du ha spottar så bör du använda pottor där flexslang når ut ca 10 cm utanför spotthålet för att stöda alla alternativ för anslutning.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad för slags takbelysning pratar vi om?

Normalt sätter man en takdosa. Dessa är avsedda för täcklock med krok och lamputtag.

Men ska du ha belysning som ansluts fast, tex fast monterade lysrörsarmaturer, så kan man gå med en slang. Den bör fästas i taket så att den inte enkelt går att dra ut eller skjuta in.

Ska du ha spottar så bör du använda pottor där flexslang når ut ca 10 cm utanför spotthålet för att stöda alla alternativ för anslutning.
Hej Bo, det är en helt vanlig taklampa i ett vardagsrum men jag vill inte ha någon synlig dosa eller lock då det är gammal pärlspont. Så min tanke är att enbart vp eller flexslang skall gå igenom taket och kroken blir en separat del.

En vanligt taklampa har i mina ögon en takkopp som döljer dosa och lamputtag. Vi behöver nog se din lampa för att ge bättre råd. Det vore synnerligen tråkigt om du skulle behöva ett rörutlopp och inte ett lamputtag. Ett rörutlopp kräver att det alltid måste finnas en armatur fast monterad och ansluten, om man inte kan isolera trådarna som sticker ut på ett bra sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.