Ok, nu har jag tänkt göra ett altantak utifrån en byggbeskrivning i "Gör det själv"
I den så ska man gräva ner stolparna och gjuta fast dem med betong i hålet. Men jag skulle hellre köpa färdiga plintar och gräva ner och sätta fast stolparna i.
Men min fråga är om det inte är lika bra med plintar? Riskerar jag något om jag gör så istället?

L
Det är simpel metod att få stark infästning som du läst om. Dock är den ganska tråkig över längre tid då det blir en högre fuktbelastning på nedgrävda trästolpar.

Visserligen finns det tillfällen då det är det bästa alternativet men stolpar borde egentligen överdimsioneras för att stå emot röta bättre. Ett exempel är när kanaler ska få kanalbanken förstärkt, då slår man ner granpålar, det håller förvånansvärt länge.

Färdigköpta plintar med plintjärn kommer fungera bra, men det gäller att vara mer noggrann med avvägning och placering av själva plinten. Jämfört med ett hål som bara gjuts igen runt en stolpe.

Lizzy78 Lizzy78 skrev:
Men jag skulle hellre köpa färdiga plintar och gräva ner och sätta fast stolparna i.
Gör inte det, dom är oftast allt annat än precisa så det blir en jäkla massa invägning och justering för att få det i linje och våg.
(Satte över 300 vid ett staket jobb (köpta fr B-max) och det tog tid... plintarna var olika höga, snea och plntjärnen satt lite si o så)
Nä köp papprör, stolpskor och gjut själv, då får du allt rakt och i nivå med mycket mindre jobb.
Bara att gräva, lägga i en klick cement, i med röret, cement, i med stolpsko.
Väg av och som tips skruva fast en lång regel i som du stöttar i skorna så håller dom samma nivå under brinntiden.
Snördra med murar snöre så har du en rak linje att gå efter åxå :D

• Gilla
Lizzy78 och 1 till
  • Laddar…
L
En metod jag har provat med färdiggjutna plintar är ha större gropar och börja resa konstruktionen innan man bestämmer vart plinten slutligen ska stå. Med detta sätt räcker det endast kontrollera att allt är i våg innan man börjar med konstruktionen. När konstruktionen är inmätt att den är rak, gjöt jag en krage runt varje plint, och fyllde igen resten av gropen. Visserligen kan det ev. vara något mer jobb än köra med gjutrör, det beror på antalet plintar om man orkar hålla på så.

• Gilla
Lizzy78
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.