Hej, jag har låtit bygga en carport med förrådsdel via byggfirma, men är lite fundersam på dimensionerna på de trästolpar som satts upp. Jag utgick ursprungligen från en referensbild online och skickade in bygglovsansökningar utifrån den, vidare baserade byggfirman sin offert på den. Men nu är snart carporten klar och framförallt stolparnas dimensioner och utformning överensstämmer inte med den ursprungliga bilden. Stolparna mäter 9,2x9,2cm i tjocklek. Infästningen i den bärande bjälken ser också klenare ut. Jag är dels orolig för att konstruktionen blir för klen, dels tycker jag inte det är snyggt med så smala stolpar, då stolparna till mitt entretak är betydligt tjockare. Är jag onödigt petig eller är min oro befogad? Tar tacksamt emot alla råd jag kan få!

Bifogar här nedanför referensbild, bygglovsteckning och slutresultatet.

• Vit carport med rött tak och smala trästolpar, en vit bil parkerad under, intilliggande förråd med grå dörr, omgiven av stenlagd mark och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av carport med förrådsdel, visande fasaden från väst. Tak med tegelliknande mönster och märkta ytterdörrar.
    Skapa konto
  • Nybyggd carport med förråd, tunna trästolpar under takstommen, förrådsdörr täckt av kartong. Omringad av träd och stenmur i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Träcarport med ljus träpanel, smala stolpar och en svart vägglampa, omgiven av träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Blixtett
  • Laddar…
de håller med största sannolikhet för de vertikala lasterna.
Håller med om utseendet, referensbilden ser bättre ut. Å andra sidan lätt att slå på 2st 120 klädselbräda på var stolpe för samma look

• Gilla
JerryKallstrom och 7 till
  • Laddar…
En 90x90 pelare av limträ som är 2,5m lång håller enligt träguidens tabell för nära 6 ton (58kN). Nu är det kanske inte limträ men ger en grov uppfattning om vad det borde hålla för.

Titta sedan noga på din referensbild så ser du att även den är gjord med ungefär 90x90 och sedan två brädor påspikade på varje pelare. Kanske byggfirman planerar att avsluta med sådana?

Länk till tabell

https://www.traguiden.se/konstrukti...rformaga/pelare-av-limtra/?previousState=1111

Detaljer pelare

Detalj av en pelare med fästade brädor, liknande en 90x90 pelare av limträ.
Skapa konto
Detalj av en pelare med två brädor påspikade, liknande dimensionerna 90x90 mm, står på en betongyta.
Skapa konto
En detaljbild av två pelare, eventuellt i trä, med brädor påspikade på dem, i linje med beskrivningen av en 90x90 konstruktion.

• Gilla
sturnus och 2 till
  • Laddar…
The reference photo clearly shows that the posts have "veneers" on both sides made of boards, most likely 22x120
En vit carport med stående stolpar täckta av dekorativa paneler, med en vit bil delvis synlig bakom en stolpe.

• Gilla
ninnit och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
Inget konstigt med dimensionen. Håller så länge du inte kommer köra på den.

• Gilla
  • Haha
JerryKallstrom och 4 till
  • Laddar…
Purre
Purre Purre skrev:
Kollar man på byggbeskrivningar från Svenskt Trä så verkar dom dimensionerar med 120mm oavsett om man kör med område 1 eller 2 vad gäller snözon.

[länk]
När jag läser på den sidan ser jag följande. Men det kanske blir annat om man ändrar måtten eller har jag klickat fel?

"En stolpe är sammanspikad av tre bitar. 1 är mittbiten 45 x 95. Ytterbitarna 2 är 34 x 120. Stolpdelarna 1 och 2 spikas ihop med varmförzinkad 3,4 - 100 spik, jämnt fördelade och minst 10 stycken från varje sida."

Illustration av en stolpe uppbyggd av tre bitar: mittstycket 45x95 och två ytterbitar, 34x120, samt ett hammarband 45x170.
Skapa konto

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
När jag läser på den sidan ser jag följande. Men det kanske blir annat om man ändrar måtten eller har jag klickat fel?
You're absolutely right. Below is a still from a video showing how to do it. .

En person i arbetskläder bygger en carport genom att justera en träregel i en stående konstruktion.
Skapa konto

And a link to the video
www.youtube.com/watch?v=sWTZV7vC7kY

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
En annan sak i konstruktionen gör mig dock lite mer undrande. Är infästningen mellan stolpe och balk enbart dessa två spik/skruv och var är det för något? Risken skulle vara vid stark sidvind.

Inre överlappande brädor skulle hjälpa till med den biten. Även yttre men fasadbrädornas montering sitter i vägen för det.

Träkonstruktion med stolpe och balk, sammanfogade med två skruvar. Diskussion om förstärkning vid sidvind genom ytterligare brädor.

• Gilla
Khagge och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.