Det kan nog vara värt att nämna att det gäller uthyrning i kommersiell skala, och att exempelvis privatuthyrningslagen inte är tillämplig.

Som flera andra varit inne på är det mycket svårare att vräka någon som betalar hyran än någon som inte gör det. Fel som hyresgästen gör måste dokumenteras, varningar ges osv.

Med det sagt är det inte säkert att hyresgästen känner till eller vill bruka alla sina rättigheter – vissa människor avlägsnar sig när de känner sig ovälkomna, andra inte. Att lyssna på den typ av råd som @Jonatan79 antyder sig sitta på är nog klokt, och även begripligt om man bara vill berätta om enskilt.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Om hyrorna inte kommer in, hur går man till väga då?
Är det bara att skicka en uppsägning att hg ska vara ute om en vecka?
En obetald och nästa ska ju in nu snart

Jag har inte koll på regelverket exakt. Men jag är rätt säker på att du måste påminna.
Jag hörde någon som struntade i att påminna tills skulden var så stor att hyresgästen inte kunde betala innan påminnelsen skickades. På så vis kunde hyresgästen sägas upp på grund av obetald hyra. Ett sätt att bli av med struliga hyresgäster. Hur lång tid de har på sig efter en påminnelse vet jag inte riktigt. Finns det barn med i bilden måste även Sos informeras om hot om uppsägning.

Inga barn finns med i bilden, endast en ensam hg.
Påmind om hyra.
Det är ju lite dumt att låta det gå för långt då tappar man ju mycket pengar...
Inga direkt skulder finns enl kfm, några tusen.

Problemet är egentligen inte hyran utan stöket som är av och runt omkring hg

RoTe
nino nino skrev:
Problemet är egentligen inte hyran
Låter märkligt att låta folk bo gratis.

RoTe RoTe skrev:
Låter märkligt att låta folk bo gratis.
Jag menade inte så, hyran har skötts under alla tidigare år och även om någon enstaka har kommit sent så har det kommit in.
Problemet är hg men hyran tänker jag kan vara en bra väg att gå

• Gilla
nino
  • Laddar…
RoTe
nino nino skrev:
Jag menade inte så, hyran har skötts under alla tidigare år och även om någon enstaka har kommit sent så har det kommit in.
Problemet är hg men hyran tänker jag kan vara en bra väg att gå
En ärlig miss kan alla göra så klart, men jag hade aldrig accepterat att det med flit inte betalas hyra pga ekonomiska bekymmer. Om man råkar ut för oförutsedda ekonomiska bekymmer tar man upp detta med hyresvärden DIREKT man inser att hyran inte kommer betalas, då kan man kanske komma till en kompromiss, men skiter man bara i det, då ska vederbörande UT.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
M
Läste i helgen om ett utlandsproffs som hyrde ut sitt hus i Sverige men nu flyttat hem. Vilken resa han fick gå igenom för att bli av med hg. Plus att dom hade förstört huset för honom. 😩

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.