4 127 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Stökig hyresgäst
Sida 1 av 2
Har för första gången har lite bekymmer med en hyresgäst...
Funderar på hur man gör nu.
Vill inte vräka direkt eller så utan tror det är en engångsföreteelse men kan man utfärda en typ av skriftlig varning för att på så vis ha ett "bevis" på att det varit problem tidigare och på det viset bli av med hyresgästen snabbare eller hur gör man?
Vet att det inte det enklaste att bli av med någon som sköter sina hyror.
Funderar på hur man gör nu.
Vill inte vräka direkt eller så utan tror det är en engångsföreteelse men kan man utfärda en typ av skriftlig varning för att på så vis ha ett "bevis" på att det varit problem tidigare och på det viset bli av med hyresgästen snabbare eller hur gör man?
Vet att det inte det enklaste att bli av med någon som sköter sina hyror.
Du tänker helt rätt. Du ska utfärda en varning eller rättelse som det heter beroende på vad som skett. För även anteckningar med datum och klockslag över vad som hänt vid varje tillfälle. https://www.riksbyggen.se/globalass...ratt/juridiska-faktablad/rattelseanmaning.pdfnino skrev:
Har för första gången har lite bekymmer med en hyresgäst...
Funderar på hur man gör nu.
Vill inte vräka direkt eller så utan tror det är en engångsföreteelse men kan man utfärda en typ av skriftlig varning för att på så vis ha ett "bevis" på att det varit problem tidigare och på det viset bli av med hyresgästen snabbare eller hur gör man?
Vet att det inte det enklaste att bli av med någon som sköter sina hyror.
Hoppas det löser sig. Många mindre fastighetsägare går bort sig i dessa frågeställningar. Regelverket hur detta bör skötas är mer komplicerat än man kan tro. Skyddet för hyresgäster är starkt i Sverige och en knepig hyresgäst kan ställa till det. Skulle du i förlängningen vilja säga upp en hyresgäst bör du ha i åtanke att hyresgästen och lagarna kan göra det väldigt långsamt. Dels kan ju hyresgästen hålla sig undan, så att de inte nås av uppsägningen, dels kan de överklaga. Om ärendet hamnar i hyresnämnden så är det ofta lång handläggningstid och uppsägning av hyresgäster brukar inte prioriteras. Sedan kan det överklagas till hovrätten.
Som du ser har jag inte så mycket konkreta tips annat än att du borde sätta dig in i alla de regleringar vi har på området. Man kan ju också gå med i Fastighetsägarna och där kan man kanske få viss juridisk rådgivning utan att det kostar skjortan.
Som du ser har jag inte så mycket konkreta tips annat än att du borde sätta dig in i alla de regleringar vi har på området. Man kan ju också gå med i Fastighetsägarna och där kan man kanske få viss juridisk rådgivning utan att det kostar skjortan.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Om inte hyresgästen är helt idiot, tror du det är möjligt att styra upp denne med kommunikation?
Lite jobbigt det med, men kanske den enklaste och den bästa givet denne inte är just idiot......
Lycka till
/W
Lite jobbigt det med, men kanske den enklaste och den bästa givet denne inte är just idiot......
Lycka till
/W
Har som sagt inte haft problem tidigare och jag hoppas det var en engångs grej men vill ändå göra en markering att det inte var ok.
Går nog på en skriftlig "varning" och ett samtal.
Sen är det svårt när man själv inte vet till 100% vad som hänt...
Går nog på en skriftlig "varning" och ett samtal.
Sen är det svårt när man själv inte vet till 100% vad som hänt...
Någon som vet hur man går till väga för att bli av med en hyresgäst?
Har inte prata med vederbörande än, tänker att jag säger att denne är uppsagd med omedelbar verkan pga dessa omständigheter.
Har denne ok med det så är det ju lugnt men annars blir det väl kronkalle man får gå genom eller hur fungerar det?
Har inte prata med vederbörande än, tänker att jag säger att denne är uppsagd med omedelbar verkan pga dessa omständigheter.
Har denne ok med det så är det ju lugnt men annars blir det väl kronkalle man får gå genom eller hur fungerar det?
Det finns en hel del formkrav för hur uppsägning ska gå till, har du inte koll på den tycker jag du ska ta hjälp med det. Är du medlem i fastighetsägarna kan de hjälpa till, en typisk sak som ska göras är till exempel att socialtjänsten ska informeras.
En variant jag hört om när det gällde stökiga hyresgäster som dessutom slarvade med att betala hyran, var att inte påminna. Sedan påminner man när hyresskulden är för stor för att hyresgästen ska klara av att betala den på ett bräde. Det funkar väl inte i alla fall, men det är ett sätt. Att slänga ut någon för att de är stökiga är inte särskilt lätt.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Normalt så kan du bara säga upp med den stipulerade uppsägningstiden (bör framgå av kontraktet, för privatuthyrning gäller minst 3 mån. oavsett vad som avtalas).
Vid grova fel kan man säga upp med kortare varsel, vägrar då hyresgästen, så tror jag att du i första hand skall vända dig till hyresnämnden. Möjligen så att det är hyresgästen som skall vända sig dit för att få uppsägningen ogiltigförklarad, osäker.
Och sedan om hyresgästen inte flyttar ut efter uppsägning så blir det kronofogde.
Men ring till hyresnämnden, åtminstonde förr var de rätt bra att prata med, och de kan ge begränsade råd. Tror inte att de får säga "Gör A sedan B osv", men de kan nog ge exempel på hur liknande fall drivits.
Uppsägningen bör/måste vara skriftlig.
Vid grova fel kan man säga upp med kortare varsel, vägrar då hyresgästen, så tror jag att du i första hand skall vända dig till hyresnämnden. Möjligen så att det är hyresgästen som skall vända sig dit för att få uppsägningen ogiltigförklarad, osäker.
Och sedan om hyresgästen inte flyttar ut efter uppsägning så blir det kronofogde.
Men ring till hyresnämnden, åtminstonde förr var de rätt bra att prata med, och de kan ge begränsade råd. Tror inte att de får säga "Gör A sedan B osv", men de kan nog ge exempel på hur liknande fall drivits.
Uppsägningen bör/måste vara skriftlig.
Är det uppsägning pga obetald hyra eller annat? Om det är uthyrning av/i privat bostad har du alltid rätt att säga upp hyresgästen om du ska använda bostaden själv/familjen. Du behöver alltså inte ha ett skäl såsom hyresvärd i form av bolag eller liknande behöver. Om du behöver tips på hur man sedan blir av med en hyresgäst efter uppsägningstid gått ut är du välkommen att PM:a mig, jag har en del gratis tips...nino skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
