Störande ljus från grannar

24k läst  144 svar

1. M
    Medlem Nivå 6
    Hej. Jag har en långdragen tvist med grannar om störande belysning som jag anmält till Miljöförvaltningen. Nu har jag fått svar från Miljöförvaltningen att de inte kan göra något om det är ett fast vitt sken. De agerar bara om det är ett blinkande sken eller färgat.

Det här tycker jag låter som snömos/lathet från Miljöförvaltningen (i Stockholm). Jag har för mig att vitt fast sken visst kan klassas som en störning men jag saknar exempel att ge till Miljöförvaltningen när jag överklagar deras beslut. Någon här inne som kan hjälpa mig med tips?

2. E
    Medlem · Nivå 15
    Varför skulle det vara lathet från miljöförvaltningen?

3. M
    Medlem Nivå 6
    Ok jag borde varit tydligare. Miljöförvaltningen tänker inte ens utreda störningen pga att det är ett vitt fast sken. Jag har alltså inte ens fått avslag från miljöförvaltningen utan de tänker inte ens utreda.

4. E
    Medlem · Nivå 15
    Då är det de svaret som gäller.
    Köp mörkläggningsgardiner.

5. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Tyvärr har jag inga goda råd, men om du riktar några strålkastare på grannens vardagsrum eller sovrum, kommer grannen kanske hjälpa dig med anledningar varför man inte får:rolleyes:

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Du har väl förhoppningsvis fått ett beslut, med avslag? Annars har du inget att överklaga.

Det låter klart märkligt att de inte skulle utreda ett fast vitt sken, bara för att det är vitt och inte blinkar. Om jag ex. skulle ställa upp en gammal lufförsvarsspotlight på tomten och lysa rakt in i grannens vardagsrum, så kan det självklar inte vara OK. Det måste finnas gränsvärden även för vitt ljus.

Sedan är det en annan femma om handläggaren av din beskrivning få för sig att detta måste ligga långt under störningsgränsen, och avslår direkt utan att åka ut och titta.

• Laddar…
  7. C
    Medlem Nivå 5
    tycker som Harry73 sätt upp en strålkastare som skickar likvärdigt ljus tillbaka mot dom och se hur dom reagerar

8. E
    Medlem · Nivå 15
  9. K
    Medlem · Nivå 8
    Finns det ingen annan motivering för avslaget än att det är fast vitt sken? Jag har ju svårt att tänka mig att en kraftig spotlight riktad direkt mot grannens fönster skulle vara acceptabelt.
    Är ljuskällan riktad mot tomten/huset eller är det spridning/reflektioner?

10. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 5
    En fråga efter att ha läst den andra tråden också:
    Om problemet är så stort som du beskriver det borde fler grannar uppleva det som ett problem, kan ni inte gå samman och gemensamt kontakta grannen, gannens förening, kommunen och media och se om ni får större gehör?

Om du är den enda som upplever det som ett problem kan det eventuellt också vara värdefullt att fundera på vilka skillnader som finns.

• Laddar…
  11. Scouten
    Byggveteran · Nivå 6
    Vore det inte rimligt med en bild eller film av problemet?

12. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 5
    Det vore "roligt" att se på, men ger det något för problemlösningen?

13. Campar
    Medlem · Nivå 9
    • Laddar…
  14. Scouten
    Byggveteran · Nivå 6
    Ska man kunna komma med sakliga och underbyggda argument, så behöver man veta vad det handlar om, enligt mig. Får vi se problemet, så kan vi kanske komma med ett antal idéer på hur man kan få till en lösning.

15. D
    Medlem · Nivå 16
    Den typen av belysning får man nog acceptera. Det finns inga regler mot den.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: