P
Scouten skrev:
Vore det inte rimligt med en bild eller film av problemet?
Jodå

• Gardiner med spetsdetaljer framför ett fönster som ser ut mot ett annat upplyst fönster på kvällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk interiörbild med fönster som visar reflektion av ett tänd ljus, gardiner och en blomma på fönsterbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tom12
  • Laddar…
Om det nu bara är 10m avstånd borde det ju gå att kasta över en lapp till berörda balkonger, fäst på en liten chokladask: "Hej, jag bor mittemot dig och bländas av din fasadbelysning. Jag skulle bli jätteglad om du kunde rikta om belysningen. Om du vill får du gärna komma över och se det från min vinkel."

• Gilla
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hejsan Miss Muffet!

Det är ett förbannat ofog att störa sina grannar. Jag ser bara en lösning. Du måste lägga 100% av din ljusbekämpningsenergi på att tala med marodören. Inte 23 eller71%!;) Gå till grannförreningsstyrelsen och be om adressen till vandalen. Trilskas den -ring skatteverket. De vet säkert vilka som bor i den uppgången, och eftersom du även vet vilken svale det är, har du minskat antalet potentiella våldsverkare från tio millioner till två tre stycken. Därefter skriver du ett vänligt brev till var och en i målgruppen och förklarar ditt aber. Att sporadiskt "hoppa på" slumpvisa offer i portuppgången kan ha motsatt effekt och du blir raskt "det tokiga fruntimret på andra sidan gatan", och då är loppet kört! Har du tur, är ljusspridaren en man som du kan blidka med din inneboende kvinnliga charm och list.

100% lycka till från

Staffan
Tack för din förståelse. Grannföreningen vägrar hjälpa till mer än att försöka skriva ihop några trivselregler. Skriva trivselregler har de hållit på med i 2,5 år nu och ännu är de inte klara (Suck). Jag har pratat snällt med grannen som nu släcker belysningen ibland men den är ändå på varje kväll 7 dagar i veckan fram till ca kl 23 varje kväll. Men du kan ha rätt. Jag ska försöka att använda charm lite till ;)

P
Fairlane Fairlane skrev:
Ett av sätten att komma in har du redan testat, det vanliga att följa efter någon in, det fungerar nästan alltid.
Ett andra alternativ som nästan alltid fungerar är att fråga barnen i området. De brukar ha koll på portkoder för att kunna ringa på hos kompisar. Ett tredje alternativ är att kolla med någon i din förening som har koll på koderna vilken kod posten använder, den ska vara samma i alla fastigheter i området. I många fall så har posten en sändare som gör att de inte behöver en kod, men det är inte alls ovanligt med en gemensam postkod, iallafall var det vanligt för 5 år sen.
Tack för tipset om postkoden. Ska försöka få tag på den. ;)

P
A Autodidak1 skrev:
Om inga andra grannar besväras nämnvärt kan det eventuellt, kanske, möjligen vara så att TS är känsligare än alla grannar?

Troligen är det inte en lampa på 1000 watt som är på balkongen på andra sidan gatan utan en lampa på motsvarande 40-100 watt (nu gubbgissar jag).

Tyvärr tyder beskedet från miljö på att de anser att ljuset är normalt för stadsbilden.

Rent juridiskt så har TS nog inget att hämta, antingen får man leva med det, hoppas på att grannen byter lampa eller flytta.

Men det är inte lätt. Vi har kommunal gatubelysning som är perfekt för oss, men grannen mitt blir klart störd av det (ingen fjuttig lampa)
Tack för din förståelse i alla fall.

MissMuffet skrev:
Jag har pratat snällt med grannen som nu släcker belysningen ibland men den är ändå på varje kväll 7 dagar i veckan fram till ca kl 23 varje kväll. Men du kan ha rätt. Jag ska försöka att använda charm lite till ;)
Köp en billig timer som du förprogrammerar inom rimliga gränser och erbjuder till grannen rakt av.
"Här varsågod, plugga in din julbelysning på denna".

Angående störande ljus så har jag en släkting vars grannes nylagda förzinkade plåttak fullständigt förstörde all vistelse i deras hus den ljusa årstiden. Solen speglades rakt in i vardagsrummet, köket och ett sovrum. Grannen fick lägga tjärpapp på hela ytan efter utlåtande från Miljö och Hälsa i kommunen. Vad jag förstod var det inga sura miner, bara att man inväntade ett officiellt beslut.
Så, det där med att sätta upp speglar för att ”skicka tillbaka ljuset” kan nog slå bakut.

(OBS! Det är inte samma ärende som avhandlades här på Byggahus, men ett identiskt.)

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
MissMuffet skrev:
Tack för din förståelse. Grannföreningen vägrar hjälpa till mer än att försöka skriva ihop några trivselregler. Skriva trivselregler har de hållit på med i 2,5 år nu och ännu är de inte klara (Suck). Jag har pratat snällt med grannen som nu släcker belysningen ibland men den är ändå på varje kväll 7 dagar i veckan fram till ca kl 23 varje kväll. Men du kan ha rätt. Jag ska försöka att använda charm lite till ;)
Aha, jag missuppfattade läget, jag tolkade det som att du inte fick tag på grannen, men enligt ovanstående är alltså problemet att de inte lyssnar på dig.

MissMuffet skrev:
Ja, men det är svårt pga portkoder som grannföreningen inte lämnar ut. Jag kommer alltås inte in och kan "ringa på" eller ens läsa namnet på den som bor i lägenheten för tillfället annat än att lurpassa och smyga med någon in.
Att ta reda på vem som bor där och få tag på ett telefonnummer borde inte vara så svårt. Gå in på hitta.se och skriv in adressen, när du får upp sökresultatet så finns där möjlighet att kolla vilka som bor på just den adressen. Om du klickar dig in på namnen som dyker upp i listan så står det också vilket lägenhetsnummer personen bor på. Att sedan lista ut lägenhetsnumret till berörd lägenhet brukar inte vara så svårt, följ bara anvisningen nedan.

"De två första siffrorna anger vilket våningsplan bostaden ligger på. Entréplanet sätts till 10. Våningsplan ovanför entréplanet numreras 11, 12 etc. De två sista siffrorna anger bostadens placering inom våningsplanet. När man kommer upp till ett våningsplan, till exempel 11, börjar numreringen med 1101 vid den bostad som ligger till vänster om trappan och fortsätter medsols.

Lycka till!

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Jag uppmanar inte till något, bara tänker lite fritt.. dom där hade man kunna släcka med ett "diaboler".

MissMuffet skrev:
Jodå
Jag finner det lite komiskt att de har dragit för i din första bild...lite som att de själva störs av ljuset?

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Hyr in en sniper med luftgevär ;)

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Jodå
Vilket skit! Jag håller med dig Miss Muffet på alla punkter.
Mest arg blir jag på miljöförvaltningens svepskäl: sådana latmaskar! Skälen du fått verkar vara rent godtycke.
Är det möjligt att gå högre upp - chefen, nämnden eller så? Kan det vara idé att kolla med med länsstyrelsen om kommunens agerande är förenligt med förvaltningsrätten?

Hittade en liten artikel i tidningen Villaägaren:
https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/juridik/artiklar/storande-julbelysning/
Inte helt tillämplig för en brf-lägenhet, men rätt intressant ändå.

Redigerat:
R
Är väl rimlig åtgärd att rikta en strålkastare mot grannen?

• Gilla
mr_majzoo
  • Laddar…
Är det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.