58 556 läst ·
150 svar
59k läst
150 svar
Störande ljus från grannar
Ja, men det är svårt pga portkoder som grannföreningen inte lämnar ut. Jag kommer alltås inte in och kan "ringa på" eller ens läsa namnet på den som bor i lägenheten för tillfället annat än att lurpassa och smyga med någon in.S Sherlock skrev:
Tack för tipset att höra med en annan kommun. Det ska jag göra5 AlmostDwarf skrev:Tjao skulle jag vara i samma sits och man inte har medgörliga grannar eller myndigheternas stöd.
Så skulle jag antingen köpa mörkläggningsgardiner som tidigare sagt eller sätta upp spegeltoning på glaset.
Ta reda på vad som gäller, svart på vitt och inte bara vad de säger. Ring å hör med miljöförvaltningen i en annan kommun å hör vad de säger.
Stort tack för tipset och länken!A AbRhesus skrev:Ja det måste ju vara sanslös irriterande med ett störande ljus, jag hade det vid min tidigare bostad ett gatuljus som var mycket skarpt och var störande.
Om en granne sätter up en lampa på tomten som stör grannar så skulle jag i alla fall fråga hen om det skulle gå att rikta om, det ska säkert inte mycket till för att det blir bra.
Jag skulle också köpt en Luxmätare för att mäta styrkan.
Sedan så finns det ju tidigare saker på liknande.
[länk]
Inte läst hela tråden, men har du pratat med dom har som det "störande ljuset", om inte, börja med det. Hjälper det ej, köp en start jävla strålkastare och rikta rakt med dom som har ljuset, eftersom det inte är "störande" med vitt ljus.MissMuffet skrev:
Jag kanske var lite för luddig i mitt 1:a inlägg. Det handlar alltså om en bostadsrätt och jag kommer inte in till grannföreningen pga portkoder som föreningen vägrar lämna ut. Jag har trots portkoder lyckats få tag i grannen vissa gånger men när hen sedan flyttar och det kommer någon ny så börjar problemet igen för det är så populärt i grannföreningen att lysa upp sina balkonger. Jag har inte fått någon hjälp av bostadsrättsföreningens styrelse att lösa det hela. De har hållit på i över 2,5 år (!) att försöka få till lite trivselregler om att "inte störa grannar med belysning" typ men inte fått klar något än.Filip94 skrev:
Ja detta undrar jag också har TS frågat grannen om att bara rikta om lampan lite ? Och vad sa grannen då.
Satte själv för något år sedan upp strålkastare som lyser upp 2 stora träd i trädgården.
Fick positiva reaktioner i grannområdet men så efter någon dag kom det en äldre dam som berättade att den ena lampan lyste in i hennes sovrumsfönster på andra sidan gatan och undrade om jag kunde rikta om den.
Jag funderade inte mer över det utan flyttade självklart lampan till andra sidan träder så att det fortfarande lös upp trädet men inte mot hennes fönstret.
Kan ju inte vara något stort problem detta. Måste ju gå hur enkelt som helst att lösa om nu inte TS och grannen är ovänner eller något.
OBS! Nej! det är inte frågan om jul-belysning utan mycket starkare lampor. De lampor jag än gång för länge sen la upp bild på är alltså dim-bara och kan lysa upp väldigt starkt.Filip94 skrev:
Nej Jag har alltså inte ens fått ett beslutH hempularen skrev:Du har väl förhoppningsvis fått ett beslut, med avslag? Annars har du inget att överklaga.
Det låter klart märkligt att de inte skulle utreda ett fast vitt sken, bara för att det är vitt och inte blinkar. Om jag ex. skulle ställa upp en gammal lufförsvarsspotlight på tomten och lysa rakt in i grannens vardagsrum, så kan det självklar inte vara OK. Det måste finnas gränsvärden även för vitt ljus.
Sedan är det en annan femma om handläggaren av din beskrivning få för sig att detta måste ligga långt under störningsgränsen, och avslår direkt utan att åka ut och titta.
Ljuset sprider direkt ut mot mig som boende i grannhuset. Jag får alltså de nakna glödtrådarna rätt i ögonen från samtliga rum jag befinner mig i.K kindvall skrev:
Njaä olika grannar lämnar lite olika svar. Vissa av mina grannar är inte heller hemma så mycket. Försöker skapa lite mer debatt om det hela men skulle gärna ta emot tips om det finns andra som fått rätt när de störts av fast vitt starkt sken.Dowser4711 skrev:
En fråga efter att ha läst den andra tråden också:
Om problemet är så stort som du beskriver det borde fler grannar uppleva det som ett problem, kan ni inte gå samman och gemensamt kontakta grannen, gannens förening, kommunen och media och se om ni får större gehör?
Om du är den enda som upplever det som ett problem kan det eventuellt också vara värdefullt att fundera på vilka skillnader som finns.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Om du har svårt att få kontakt kan du ju prova att hänga upp ett ”plakat” i ditt fönster och där skriva att du vill ha kontakt med vederbörande. Bör ju såklart formuleras på ett trevligt sätt. Känns som ett rimligare förslag än alla hämnd-lampor/paraboler mm som har föreslagits tidigare. Har lite svårt att se att hämnd skulle göra situationen bättre.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Ett av sätten att komma in har du redan testat, det vanliga att följa efter någon in, det fungerar nästan alltid.MissMuffet skrev:
Ett andra alternativ som nästan alltid fungerar är att fråga barnen i området. De brukar ha koll på portkoder för att kunna ringa på hos kompisar. Ett tredje alternativ är att kolla med någon i din förening som har koll på koderna vilken kod posten använder, den ska vara samma i alla fastigheter i området. I många fall så har posten en sändare som gör att de inte behöver en kod, men det är inte alls ovanligt med en gemensam postkod, iallafall var det vanligt för 5 år sen.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Om inga andra grannar besväras nämnvärt kan det eventuellt, kanske, möjligen vara så att TS är känsligare än alla grannar?
Troligen är det inte en lampa på 1000 watt som är på balkongen på andra sidan gatan utan en lampa på motsvarande 40-100 watt (nu gubbgissar jag).
Tyvärr tyder beskedet från miljö på att de anser att ljuset är normalt för stadsbilden.
Rent juridiskt så har TS nog inget att hämta, antingen får man leva med det, hoppas på att grannen byter lampa eller flytta.
Men det är inte lätt. Vi har kommunal gatubelysning som är perfekt för oss, men grannen mitt blir klart störd av det (ingen fjuttig lampa)
Troligen är det inte en lampa på 1000 watt som är på balkongen på andra sidan gatan utan en lampa på motsvarande 40-100 watt (nu gubbgissar jag).
Tyvärr tyder beskedet från miljö på att de anser att ljuset är normalt för stadsbilden.
Rent juridiskt så har TS nog inget att hämta, antingen får man leva med det, hoppas på att grannen byter lampa eller flytta.
Men det är inte lätt. Vi har kommunal gatubelysning som är perfekt för oss, men grannen mitt blir klart störd av det (ingen fjuttig lampa)
Hejsan Miss Muffet!
Det är ett förbannat ofog att störa sina grannar. Jag ser bara en lösning. Du måste lägga 100% av din ljusbekämpningsenergi på att tala med marodören. Inte 23 eller71%!
Gå till grannförreningsstyrelsen och be om adressen till vandalen. Trilskas den -ring skatteverket. De vet säkert vilka som bor i den uppgången, och eftersom du även vet vilken svale det är, har du minskat antalet potentiella våldsverkare från tio millioner till två tre stycken. Därefter skriver du ett vänligt brev till var och en i målgruppen och förklarar ditt aber. Att sporadiskt "hoppa på" slumpvisa offer i portuppgången kan ha motsatt effekt och du blir raskt "det tokiga fruntimret på andra sidan gatan", och då är loppet kört! Har du tur, är ljusspridaren en man som du kan blidka med din inneboende kvinnliga charm och list.
100% lycka till från
Staffan
Det är ett förbannat ofog att störa sina grannar. Jag ser bara en lösning. Du måste lägga 100% av din ljusbekämpningsenergi på att tala med marodören. Inte 23 eller71%!
100% lycka till från
Staffan