Hejsan

Ber om lite hjälp för första gången....
Nedgången till källaren sjöng på sista versen o i samband med anläggning av anliggande grusgång o grönytor behövdes denna göras om.
Planen är att få till 2 stödmurar (1,3m) längs trappan. Har grävt ur ett hål på 2,2 x 3x5m. Ordnat med dränering o ca 20 cm 8/16 på detta.
Hade först tänkt gjuta 2 sulor på vardera sidan av trappan o mura med stödmurarna med leca.
Därefter mura upp en trappa (med så långa plansteg som möjligt) mellan murarna med natursten eller liknande.

Frågan som gnager är; Då trappan kommer fylla upp en stor del av väggarna i det grävda hålet, behöver jag bygga stödmur med sula hela vägen då? Känns lite overkill(?)

Tack på förhand

• Ritning av rektangulärt hål för källartrappa med måtten 220 x 350 cm och markerade sektioner om 40 cm och 80 cm vid övre kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävt hål framför källardörr med grusbotten, vit geotextil på sidorna och dräneringsrör, preparerat för stödmurar och trappa.
    Skapa konto
T Thorbjörn123 skrev:
Hejsan

Ber om lite hjälp för första gången....
Nedgången till källaren sjöng på sista versen o i samband med anläggning av anliggande grusgång o grönytor behövdes denna göras om.
Planen är att få till 2 stödmurar (1,3m) längs trappan. Har grävt ur ett hål på 2,2 x 3x5m. Ordnat med dränering o ca 20 cm 8/16 på detta.
Hade först tänkt gjuta 2 sulor på vardera sidan av trappan o mura med stödmurarna med leca.
Därefter mura upp en trappa (med så långa plansteg som möjligt) mellan murarna med natursten eller liknande.

Frågan som gnager är; Då trappan kommer fylla upp en stor del av väggarna i det grävda hålet, behöver jag bygga stödmur med sula hela vägen då? Känns lite overkill(?)

Tack på förhand
Du kan inte dela upp trappen i typ 2-steg så slipper du gjuta hela vägen?eller blir det för kort?typ som på bilden.
Jag satte stödmur för min trapp

• Grå granittrappsteg avbildade i en stenig miljö, med stenar runtomkring. Storlek 100 x 36 x 15 cm.
    Skapa konto
  • Stentrappa med stödmur och belysning, omgiven av grönska i trädgårdsmiljö.
    Skapa konto
Redigerat:
V växelventil skrev:
Du kan inte dela upp trappen i typ 2-steg så slipper du gjuta hela vägen?eller blir det för kort?typ som på bilden.
Jag satte stödmur för min trapp
Tack för idéen men den lilla platån jag får plats med vill jag helst ha framför dörren, särskilt då dörrbladet når utanför väggen.

Hur gjorde du med stödmuren? Satte den först o trappan efter eller murade upp den allteftersom?

T Thorbjörn123 skrev:
Tack för idéen men den lilla platån jag får plats med vill jag helst ha framför dörren, särskilt då dörrbladet når utanför väggen.

Hur gjorde du med stödmuren? Satte den först o trappan efter eller murade upp den allteftersom?
Jag satte trappblocken först för jag hade plats men var mina förutsättningar jag hade men i ditt fall kanske lösning blir bäste att sätta stödmuren först.Jag hade l-stöd som jag kunde sätta emot så var inga större problem.L-stödet syns inte på bilden.

V växelventil skrev:
Jag satte trappblocken först för jag hade plats men var mina förutsättningar jag hade men i ditt fall kanske lösning blir bäste att sätta stödmuren först.Jag hade l-stöd som jag kunde sätta emot så var inga större problem.L-stödet syns inte på bilden.
Ok, då förstår jag. Japp, lite andra förutsättningar..

T Thorbjörn123 skrev:
Ok, då förstår jag. Japp, lite andra förutsättningar..
Kanske klarnar det lite mer med bild.

• Trappa av betongblock och grusgång bredvid ett hus med vägg i soligt trädgårdslandskap.
    Skapa konto
  • Gilla
Thorbjörn123
  • Laddar…
Hade som sagt helst vilja slippa gjuta/mura hela vägen längs trappan...
Finns det fler som har idéer om hur man kan få till det med stödmuren, map styrka, längs trappan där muren är synlig?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.