2 415 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Stödmur i sluttning mot grannens garage
Hej,
Idag har vi en sluttande tomt uppåt mot grannens garage som ligger dikt an mot tomtgränsen.
Vi vill bygga en pool på tomten och vill därför plana ut tomten genom att ta bort slänten och bygga en stödmur.
Men.... Nu ligger ju redan grannes garage på plats!.
Kan man bygga en stödmur i efterhand vid en befintlig byggnad utan att byggnaden tar i fråga tar skada när slänten tas bort och muren byggs?
Idag har vi en sluttande tomt uppåt mot grannens garage som ligger dikt an mot tomtgränsen.
Vi vill bygga en pool på tomten och vill därför plana ut tomten genom att ta bort slänten och bygga en stödmur.
Men.... Nu ligger ju redan grannes garage på plats!.
Kan man bygga en stödmur i efterhand vid en befintlig byggnad utan att byggnaden tar i fråga tar skada när slänten tas bort och muren byggs?
Först bör ni kolla om er planerade mur är bygglovspliktig. Sedan är det bra om ni kan prata med den som grävde för garaget. Han kanske bättre känner till markförhållandena. Alternativt låter ni ett proffs räkna på det.
Vad är det för typ av firma som räknar på såna saker? Inte en vanlig schaktfirma antar jag?
Garaget och resten om rådet byggdes på 60-talet. Grannen har dock låtit borra för bergvärme så han kanske vet något mer....
Garaget och resten om rådet byggdes på 60-talet. Grannen har dock låtit borra för bergvärme så han kanske vet något mer....
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur göra med sluttningen mot huset? Behöver tips.
Grund & Markarbeten -
Hur åtgärdar jag sluttningen mot huset? Behöver tips.
Trädgård allmänt -
Negativ lutning sluttning mot husgrund
Grund & Markarbeten -
Hur gjuter jag en låg stödmur mot 16m lång sluttning?
Grund & Markarbeten -
Bygga Garagevägg mot sluttning eller Stödmura den sluttningen ?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus