Hej! Under sommaren ska vi åtgärda en negativ lutning på vår framsida.

Den asfalterade vägen längs tomtgränsen ligger för högt för att kunna plana ut och åtgärda hela gräsmattan.

Vad jag läst mig till så bör man ha en viss graders lutning över meter och det har jag börjat mäta ut från husgrunden och tre meter ut. Jag ska alltså bygga upp vid husgrunden så att det blir en bra lutning tre meter ut.

För att slippa lägga på onödigt mycket jord/sten m.m mot huset som då dessutom täpper till ventilation, så tänker jag att vi kan återanvända stenplattor från en gång vi tagit upp och luta mot husgrunden och sedan börja bygga sluttning med ny jord.

Se bifogad bild. OBS: stenplattan ligger inte där den precis ska och den exakta vinkeln jag tänkt mig. Den är för att demonstrera hur jag tänkt.

Är detta en dum idé? Jag kan dessutom med tomrummet bakom stenplattorna lägga en pem-slang som är planerad att gå precis där, men då behöver jag inte gräva ned den.

Tips och råd tack!

• Uppstaplade stenplattor mot en husvägg, förberett med jord för att justera tomtens lutning, med en veranda i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Att ställa plattor mot grunden kommer inte att spara särskilt mycket massor. Vore det inte bättre att använda lite plattor och bygga en brunn framför ventilationen så den kommer fritt från jorden?

Det går inte att se hur mycket lutning det är från vägen till huset men kan du inte ha liten bit lutning från huset och sen lutning åt andra hållet mot vägen?
Du skulle ju kunna gräva ett täckdike med grus och dräneringsslang i mötet mellan de lutningarna för att leda bort vatten om det kommer stora mängder och ni har fuktproblem i källaren eller bara grus för att samla vatten där som får infiltrera i jorden en bit från fasaden.

T Testarn skrev:
Att ställa plattor mot grunden kommer inte att spara särskilt mycket massor. Vore det inte bättre att använda lite plattor och bygga en brunn framför ventilationen så den kommer fritt från jorden?

Det går inte att se hur mycket lutning det är från vägen till huset men kan du inte ha liten bit lutning från huset och sen lutning åt andra hållet mot vägen?
Du skulle ju kunna gräva ett täckdike med grus och dräneringsslang i mötet mellan de lutningarna för att leda bort vatten om det kommer stora mängder och ni har fuktproblem i källaren eller bara grus för att samla vatten där som får infiltrera i jorden en bit från fasaden.
Jag är inte ute efter att "spara" massor. Jag är ute efter att bygga upp onödigt mycket jord mot husgrunden plus att vinna hålrummet för att lägga pem-slang. Mindre jord rakt mot husgrunden är i mitt huvud ett plus? Kan absolut bygga en brunn vid ventilationen.

Tanken på ett täckdike har slagit mig. Där sluttningarna möter varandra och lägga dräneringsslang. Helt klart med på den.

Så menar du lägga grus under jorden? Jovisst, det går väl också. Men då är väl ändå en dräneringsslang en bättre ide?

Lutningen från vägen hade varit över fasaden on man hade planat ut och haft lutning hela vägen. Så lutning mot vägen är uteslutet. Det kommer bli två lutningar som möter varandra.

T
Sparvassursen Sparvassursen skrev:
Jag är inte ute efter att "spara" massor. Jag är ute efter att bygga upp onödigt mycket jord mot husgrunden plus att vinna hålrummet för att lägga pem-slang. Mindre jord rakt mot husgrunden är i mitt huvud ett plus? Kan absolut bygga en brunn vid ventilationen.

Tanken på ett täckdike har slagit mig. Där sluttningarna möter varandra och lägga dräneringsslang. Helt klart med på den.

Så menar du lägga grus under jorden? Jovisst, det går väl också. Men då är väl ändå en dräneringsslang en bättre ide?

Lutningen från vägen hade varit över fasaden on man hade planat ut och haft lutning hela vägen. Så lutning mot vägen är uteslutet. Det kommer bli två lutningar som möter varandra.
OK, jag tolkade det först som att du ville minska mängden jordmassor genom att ha plattorna där (och få rum för slangen). Jag tänker att det är bra att inte ha jord mot grunden utan någon form av skydd för vatten, som platonmatta eller isodrän etc men det beror ju också lite på hur dräneringen ser ut idag för resten av källarmuren.
Det kan ju inte gärna skada att ha stenen där. Vi gjorde om dräneringen och har isodränskivor och närmast grunden, ovanför avvisarlisten, så har vi lagt en sträng med grus och utanför det kommer jorden för att minska risken för vatten som tränger in i grundmuren. För att separera jord och grus har vi satt en remsa OSB - den kommer att ruttna bort vad det lider men det underlättade för att lägga jord och grus inledningsvis.

När det gäller täckdike så var min tanke att man vill ha någonstans att samla vatten som rinner från fasaden bort från huset. Ska det vattnet ledas bort så gräver man ner en dräneringsslang som ligger inbäddad i grus, och om man inte leder bort vattnet utan tänker att det ska infiltreras i marken en bit från huset så kan det räcka med grus. Det sväljer inte lika mycket vatten som grus och slang men ger mer bärighet om ma kör över med fordon och kanske lite billigare (jag har dock inte räknat på det, slang är ju rätt billigt :) )

Jag hade kanske gjort liknande som vi har gjort men använda plattor istället för OSB, ställ dem en bit från fasaden och lägg slangen närmast huset, fyll med grus mellan sten och fasad och jord utanför.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.