Jag måste bygga en stödmur vid tomtgränsen om jag skall kunna nå min "nya" tomt med bil efter avstyckning.
Muren behöver gå från 0,5m till 1,5m höjd på en sträcka av ca 20m.
Hur skall en sådan stödmur utformas och vad kostar det?
Finns det färdiga betongblock att köpa eller kan man gjuta själv för att få ner kostnaden?

Du behöver troligen L eller T element för din uppfart.

Dessa kan du köpa hos bland annat skanska prefab.

Alternativet är att du gör dem själv. Jag gjorde 32 st 1 meter höga, en meter långa element sommaren 04.

Det är rätt mycket jobb att göra elementen men förtjänsten är mycket god.
Jag behövde som sagt 32 element och fick ett pris på dessa på straxt över 1000 kr styck plus frakt och embalage. Totalt troligen runt 12-1300 styck levererat.

Då detta blev lite för mycket för mig så bestämde jag mig för att göra mina egna element istället. Jag gjorde som så att jag byggde 4 formar för element i storleken 1X1X0.6M, dvs en meter höga, en meter breda och 60 cm djupa.
Till detta projekt köpte jag en betongblandare, handblanda 4-5m3 betong är inte kul.

Iom att det fanns fyra formar så blev det en löpande band princip där jag göt en form per dag. Fyra dagar senare så tippade jag ur det lementet och göt i den formen igen.

Jag räknar med att mina element kostade 10-12' inklusive blandaren. dvs minst en besparing på 26'. Det tog ca 2 tim per dag att göra elementen så ca 400 kr/tim i lön till mig själv kändes helt ok

Då köpte jag en betongblandare för just det projektet. Trots det inköpet beräknar jag besparingen till över 20'.

Intressant, har du någon bild på hur det blev efter att du satt dem på plats?
Det låter som ett tungt hantverk att gjuta så många block, att tippa ut det färdiggjutna betong elementet låter inte helt lätt.

Det ser inte så där speciellt stabilt ut, klarar Megawall vikten av en bil och jordtrycket plus ev andra laster och krafter?

Jag har sett rätt många lutande sådana murar, men jag kan inte uttala mig om bakom arbetet.

Det finns stapelmurar som går att armera och fylla med betong.

Har du kollat vad det kostar att hyra formar för att gjuta? Alternativt räknat på vad plyvod och reglar skulle kosta?

Betong från bil kostar väl ungefär lika mycket som egenblandad betong.

Det kan vara ett alternativ. Att forma och gjuta allt på en gång

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.