Bambi skrev:
Hej!

Det är just Wexnet jag ska ha!

Den dosan med två uttag, passar de uttagen till allt, tv , tele, internet, är det samma kabel man anänder mellan uttaget och själva saken (tele, tv, int)?

Jag tror jag kör med dubbla uttag i mina tre sovrum, köket och i tvrummet(vardagsrummet), låter det vettigt?
Sovrummen är uppe, köket och tv-rummet nere så det blir bra spridning på uttagen.

Känns som jag inte riktigt är hundra på funktionen men skulle nog behöva se för att förstå ;)

Verkar som man kan använda många olika kabelsort/teknik inne i huset även man har fiber in, vilken skulle du säga vara "bäst" för framtiden, vilka kablar och installation hade du använt dig av till ditt hus?

mvh

Bambi
Direkt där din fiberkabel från Wexnet kommer komma in så kommer Wexnet sätta en dosa som omvandlar till TP.

I den kan du koppla dina datorer direkt och börja surfa, eller koppla in dessa portar till mediecentralen.

För att telefonin skall fungera måste du skaffa IP-telefoni från någon leverantör i wexnet, då kommer du få ännu en dosa du ska koppla in i den dosan du fått från Wexnet, denna dosa omvandlar till vanliga telefonsignaler, sedan kan du använda uttagen i mediecentralen för att koppla telefonen till de rum du vill ha.
Så om du vill ha data och telefon i ett rum kommer det uppta 2st uttag, ett för data och ett för telefoni, då det är olika signaler.

För att TV ska fungera så får du ju skaffa ett IPTV abonnemang och då kommer du få ytterligare en dosa som du ska koppla in i ett data-uttag, vilket du kan göra vartsomhelst i huset från de uttag som är kopplade till den dosa som wexnet satt upp.
denna dosa omvandlar från Datasignal till SCART som din TV förstår.

Jag kan rita upp en fin bild i Paint till dig senare ikväll så kommer allt bli glasklart, det är lite krångligt att förklara i skrift :)

Angående kabelsorter så inne i huset skall man ha sk "TP-kabel" då det är den typen av kabel din dator använder.

Ordet "Fiber" har i sverige blivit våldtaget av sk "fjortisar" som har fått bredband av bredbandsbolaget. Även i dessa fall så är det en fiberkabel in till källaren där det sitter en dosa som omvandlar från Fiber till TP-kabel som går upp till vajre lägenhet :)

Tack för svaret!

Det blev mycket klarare nu men en paintritning skulle uppskattas!

Det är juh otroligt kul att få bestämma all el själv men oxå väldigt energikrävande då man vill att ska bli bra direkt och vi har ingen vidare erfarenhet av husboende tidigare.

Mvh

Bambi

Är denna mediacentral standard i de nya modellerna eller ett tillval? Har beställt Lammhult förra året, dock den nya modellen, någon som vet om det kommer finnas i vårt hus då? Är ju storhelg och säljaren går inte att få tag på och vart väldigt nyfiken på detta. :-)

Hej!

Vårt Villa Västervik har ganska nyss levererats. Vi beställde det i nov förra året (nya modellen) men vårt hus levererades inte förberett för fiber. Allt är byggt på det traditionella sättet i vårt hus. Jag har varit superstressad över hur vi ska få ihop det eftersom Telia levererar fiber in till huset. Har inte kunnat få några bra svar från telias kundtjänst men jag hittade faktiskt väldigt bra information på deras hemsida. Information om hur man bygger ett bostadsnät hittar man under Privat/fast telefoni/abonnemang/nybyggnation. Klicka sedan på länken längst ner på sidan vid "Ytterligare information för..." och välj Information vid nybyggnation. Där under hittar ni pdf-dokumentet Rekommendation för byggande av bostadsnät. Här är direktlänk dit:

https://www.tewss.telia.se/foretag/link.do?channelId=-1610695753&tabId=0&OID=216215&type=EDITORIAL

Man hittar också bra information om hur man kopplar in bredbandstelefoni till vanliga telefonjack om man har bredband via nätverksuttag (eller andra varianter). Informationen finns i Handbok Vood och den hittar ni under Privat/Fast telefoni/abonnemang/bredbandstelefoni.

Direktlänk dit:
https://www.tewss.telia.se/privat/k...bredbandstelefoniviahemtelefon.207357.product

Hoppas ni blir hjälpta av informationen, det blev jag :-)

/Åsa

asahed skrev:
Hej!

Vårt Villa Västervik har ganska nyss levererats. Vi beställde det i nov förra året (nya modellen) men vårt hus levererades inte förberett för fiber. Allt är byggt på det traditionella sättet i vårt hus. Jag har varit superstressad över hur vi ska få ihop det eftersom Telia levererar fiber in till huset. Har inte kunnat få några bra svar från telias kundtjänst men jag hittade faktiskt väldigt bra information på deras hemsida. Information om hur man bygger ett bostadsnät hittar man under Privat/fast telefoni/abonnemang/nybyggnation. Klicka sedan på länken längst ner på sidan vid "Ytterligare information för..." och välj Information vid nybyggnation. Där under hittar ni pdf-dokumentet Rekommendation för byggande av bostadsnät. Här är direktlänk dit:

[länk]

Man hittar också bra information om hur man kopplar in bredbandstelefoni till vanliga telefonjack om man har bredband via nätverksuttag (eller andra varianter). Informationen finns i Handbok Vood och den hittar ni under Privat/Fast telefoni/abonnemang/bredbandstelefoni.

Direktlänk dit:
[länk]

Hoppas ni blir hjälpta av informationen, det blev jag :-)

/Åsa
Så får er blir det Telias FiberLan? När ska det starta? Vad kostar det per månad?
Några problem?
Vi kommer också att få möjlighet med Telias fiberkablar, huset ska vara klart till hösten.
/Olle

ollefisk skrev:
Så får er blir det Telias FiberLan? När ska det starta? Vad kostar det per månad?
Några problem?
Vi kommer också att få möjlighet med Telias fiberkablar, huset ska vara klart till hösten.
/Olle
Ja, det blir Telias FiberLan. Abonnemanget för bredbandstelefonin kostar 99:-/mån, samtalsavgifter i övrigt var samma som för vanl telefoni och beror på vilket prisavtal man har. Bredbandsuppkopplingen går på ca 270 :-/mån för 10 MBps och Digital-tv fick vi gratis i ett år. Allt startar 1 maj så vi har inte haft några problem ännu :-)
/Åsa

Nu har jag pratat med en elektriker som installerar stjärnnäten i Smålandsvillans hus och han har gett mig följande informaton.

Det finns inget tillvalsnät, utan det är samma nät i alla hus.
Nätet är uppbyggt så här...

Centralen sitter i tvättstugan i den sitter "patchpanel" och split för tv-signaler.
Till varje uttag där det sitter både TV och data-uttag (finns tydligen visa uttag där det bara sitter antingen tv eller data) är det draget 2st Cat5e kablar (en orange och en grå) och en coaxialkabel. Alla uttag i huset och i patchpanelen är Cat 5e. I TV-uttagen finns endast TV/Radio uttag, vill du ha sattelitmottagare ansluten måste du alltså byta uttaget plus sätta in en combiner.
Splitten för TV-signalerna har 6 utgångar med F-anslutningar och har inget DC-genomsläpp. En Coaxialkabel är uppdragen till vinden för anslutning av antenn eller parabol.

Detta nät sitter alltså i alla Smålandsvillans hus oavsett om man drar in fiber eller inte. Att den utrustningen skulle motsvara ett värde av 10.000:- måste vara mattematik på mycket hög nivå som i alla fall inte jag förstår mig på.. :)

Skickar med en bild på stjärnnätets central som är tagen igår i ett helt nybyggt villa Nybro.

• central.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Någon som har fiber tv och kan berätta hur bildkvaliten är, har hört att den ska vara ungefär mellan digital tv och kabeltv, någon som vet detta och vill berätta lite?

Hej

någom som vet om det går ett rör från elskåpet på gaveln av västervik till mediacentralen i tvättstugan, ska koppla in fiber och om det finns ett rör slipper man borra ett hål i vägen för att ta in kabeln, har kollat i elskåpet och det går 3st kablar, vit, grå och orange därifrån. kan man koppla in det på dom kablarna eller hur fungerar det?

Hej

Jag tänker välja digitalTV via parabol i mitt nylevererade Nybro.

Jag har försökt läsa och förstå allt som har stått skrivet om Stjärnnätets funktion, men jag känner mig fortfarande väldigt förvirrad och behöver en hel del hjälp.

Går de dragna (från splitten till rummen/kontakterna) coaxialkablarna att använda?
Måste kontakterna ändras?
Jag läste något om att en combiner måste installeras. Jag antar att man gör det för att även kunna titta på marksänd TV om så önskas, eller?
Är det bara att koppla in kabeln från parabolen (LNB't) in i splitten?

Jag hoppas någon kan hjälpa mig med dessa bryderier.

MVH

Man installerar en combiner för att kunna använda samma kabel till uttagen för både sattelit och marksänd tv, man kopplar då kablarna från parabol och UHF-antenn till en combiner och sedan sätter man ett speciellt uttag som klarar båda signalerna och splittar dem igen. Om du skall köra genom splittern i tvättstugan så måste den klara hela frekvensbandet plus att den måste ha DC-genomsläpp åt båda håll.

Tack för hjälpen Bruno.

Om jag tolkar ditt första inlägg rätt, där du säger att den inbyggda TV-splitten inte har DC-genomsläpp, så betyder det att jag inte kan använda den delen för satellitmottagning (då det måste kunna gå en ström från boxen till LNB't).

Min plan således är att sätta upp både en UHF antenn och en Parabol.

Kabeln från UHF-antennen skickar jag in i den splitt som sitter i stjärn nätet.

I en av F-anslutningarna från splitten monterar jag en kabel som jag trycker in i en combiner.

Kabeln från LNB't trycker jag sedan in i den andra ingången på combinern.

Kabeln från combinern skickar jag sedan iväg till "huvudTVplatsen", där jag monterar ett TV/Sat-uttag.

Med denna lösning borde jag kunna titta på Satellit-kanalerna i TV-rummet och markbundna kanaler i alla andra rum (även i TV-rummet).

Stämmer detta?

Den här diskussionen hör egentligen inte hemma i Smålandsvillan-forumet, där bara representanter för Smålandsvillan får svara, men eftersom den verkar innehålla så pass mycket bra information flyttar jag den till teknikforumet istället för att radera inläggen. Om trådstartaren fortfarande vill ha svar från Smålandsvillan själva, kanske han kan starta en ny tråd där, eller be mig radera inläggen och flytta tillbaka tråden.

1st coax och 1st kat.5 kabel är fördragna. Det finns ytterligare en kat.5 dragen som är okopplad.

Magnus Brusefält
SmålandsVillan, Marknadsstöd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.