Jag fick aktivera om remotekontrollen vid ett tillfälle. Fick detta svar ifrån min säljare och ahr sedan dess inte haft något problem:
Hello,
Now the light engine only have red light? And the remote not work?

Please checking below probably exist problem:
FAQ
1. Power on, the engine no light emitting.
Check the engine signal red light, if lit symbolize the power supply is no problem. If not lit, the power supply with problem, please checking the power supply plugged in good condition.

2. The remote can not control lighting.
(1) When you press the remote any key, check the remote front indicator red light, if not light, indicating that the remote battery runs out, you need change a new battery.

(2) Re-code. Press the remote key FADE3 and FADE7 at the same time, while the engine white light flashes several seconds, to indicate code successful.

(3) Must be maintained remote and engine between distance within 10meters.

Hej,

Registrerade mig här på forumet då jag såg den här intressanta tråden!

Drönaren, såg att Maya hade postat länken till vart hon införskaffat sitt fiber. Undrar om du har lust att dela med dig var du köpte din? :)

Undrar även framförallt två saker; upplever ni att själva "LED-lådan" blir det minsta varm? Eller låter den något? Nämligen hört att vissa sådana ska ha en inbyggd fläkt som kan surra.

Hur lång tid tog det för er att få hem produkten från Kina? Har ni haft några problem sedan ni senast skrev i tråden eller fungerar fortfarande belysningen?

Ni får jättegärna om ni orkar lägga upp fler bilder för inspiration, tack! :)

Keexet skrev:
Hatten av tusen gånger om! För en naturvetarnörd med astronomiintresse slår detta högt! Ska man göra en stjärnhimmel hemma ska den såklart vara representativ och med en baktanke!

Jag har spånat på idéer kring en fototapet i ett rum och skulle man välja ett rymdmotiv, så skulle det såklart vara en äkta bild, inte en sån där flamsig färgglad datorgrafik. Bilderna på Pluto från New Horizons är lockande kandidater och med grym upplösning, men jag suger på den karamellen ett tag till...

Hatten av som sagt!:)
Har haft liknande idé själv men då med en av mina egna bilder. Vore skitcoolt att ha riktigt ljus i stjärnorna i t.ex. denna bild :)
Stjärnklart fotografi av en detaljerad galax med olikfärgade stjärnor mot en mörk rymdbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Inga-Lill Rosengren
  • Laddar…
Vilken tur att jag snubblade över den här tråden! Jag hade nämligen funderat på att sätta optofiber i taket på bastun som ska byggas under våren. Är det någon som har koll på om de tål värme och isf hur mycket?

"Styrmannen" frågade efter en länk till säljaren av min stjärnhimmel. Här kommer den:

http://www.ebay.co.uk/itm/2016-NEW-...1-0mm-1-5mm-/251805794128?hash=item3aa0cb7f50

Du undrade även om LED-lådan låter, men det gör den inte. Tror därför att det inte är någon fläkt i lådan. Jag har trots detta inte märkt någon direkt hög värmeutveckling från denna. Däremot bör man väl lämna lite luft omkring lådan om man bygger in den, som jag har gjort.

Dessvärre tyckte jag att det tog lång tid innan produkten levererades. Tror att det tog cirka en månad vid min beställning. Men satsen var billig, lite drygt 700 kronor inklusive frakt. Slapp tulla, så detta var min totala kostnad.

Jag har inte haft några som helst problem med denna stjärnhimmel.

Skall leta efter lite bilder från min installation. Återkommer!

"Drönaren"

Tusen tack för snabbt svar Drönaren! Intressant information, väntar med spänning på bilder :)

En annan fundering som jag kom på precis. Jag har tänkt att använde stjärnhimmeln under min loftsäng där underredet är vitmålat. När man borrar hål för fibrerna så gör man naturligtvis hålen aningen större än diametern på själva fibret. Om man sedan väljer att knipsa av fibrerna i nivå med taket, som jag kommer att göra, hur mycket syns det då att man har borrat när stjärnhimmeln är släckt? Hoppas ni förstod! Tänkte iom att de flesta installerar det i taket medan jag kommer att ha det en bra bit ned jämfört med ett standard tak, kommer det då att synas jättetydligt och se fult ut när det är släckt.

Ni får jättegärna posta en närbild på hur det ser ut när det är släckt om ni har möjlighet :)

Här kommer bilder från min installation:

Installation av reglar i tak med synligt vägguttag och borrade hål för fiberbelysning i hemmabygge.
Skapa konto

Här är reglarna i barens tak och ett vägguttag (240 V) klara.

Installation av en "fattigmans-stjärnhimmel" med borrad spånplatta och målade stjärnbilder.
Skapa konto

borrade hål från framsidan på spånplattan med något olika diameter på borren (1 mm till 2 mm)

Hand håller borrmaskin och borrar i spånplatta med fiberoptiska trådar och markerade cirklar.
Skapa konto

Ritade en cirkel runt varje hål med olika färger beroende på fiberns diameter. Justerade håldiametern med borrmaskin på vissa hål.

Takinstallation med reglar, vägguttag och optiska fibrer som ska föreställa stjärnhimmel.
Skapa konto

Trädde i de 300 fibrerna. Kapade inte dessa ännu.

Installation av spånplatta med genomgående fibrer, cirkelmärkningar och text "STJÄRNHUSFEL".
Skapa konto

Limmade med vanligt trälim. Hade testat på provbit att detta höll. Hade försökt med limpistol innan, men blev ej bra.

Tak med installerade fiberljus som skapar illusionen av en stjärnhimmel med konstellationer.
Skapa konto

Kapade fibrerna till kanske 2-3 cm längd.
Klarlackade och kapade fibrer jäms med plattan med nagelklippare eller en liten avbitare för elektronik.

Takmonterad hemgjord stjärnhimmel ovanför en bardisk, med reglar, fiberoptiska trådar och stjärnbildsteckningar.
Skapa konto

Fick hjälp med att lyfta upp plattan och skruvade fast den i reglarna.
Plattan sitter inte ända intill väggen. En av anledningarna är att jag vill komma åt "LED-lådan" om något skulle hända med denna.

Skruvade sedan dit en extra platta som döljer denna låda. Skall rita dit fortsättningen på stjärnbilderna på denna senare. Tidsbrist???

För att få stjärnkartan med de stjärnbilder och stjärnor jag önskade, skaffade jag en "app" som heter "Star Disc Planisphere". Där kan man välja stjärnhimmelns utseende beroende på datum och klockslag. Valde en vinterstjärnhimmel, så att Orion och Sirius kom med..

Sedan kopplade jag min Ipad till en videoprojektor och projicerade bilden på den vitmålade spånplattan. Ritade in stjärnor och stjärnbilder. (se även mina tidigare inlägg för resterande moment)

Är som sagt belåten med denna "fattigmans-stjärnhimmel". Fungerar bättre än förväntat.

• Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
Drönaren skrev:
Slapp tulla, så detta var min totala kostnad.
Ingen tullavgift inom EU :thumbup:

OK, jag vet. Kanske inte tull, men även när jag köpt artiklar från Kina via ebay.uk har det någon gång hänt att jag fått betala när jag hämtat ut paketet. Det har då benämnts "införelsemoms" (DHL) och "tillägg". Detta har jag för det mesta klarat mig undan:screwy:

Fantastiskt Drönaren! Tack!

Ytan jag ska installera stjärnhimmeln på är strax under 3 kvadrat. Hur många fibrer tror du är lämpligt, räcker det med 200 eller ska man upp till 300?

Kan reglera ljusstyrkan med hjälp av kontrollen?

styrmannen skrev:
En annan fundering som jag kom på precis. Jag har tänkt att använde stjärnhimmeln under min loftsäng där underredet är vitmålat. När man borrar hål för fibrerna så gör man naturligtvis hålen aningen större än diametern på själva fibret. Om man sedan väljer att knipsa av fibrerna i nivå med taket, som jag kommer att göra, hur mycket syns det då att man har borrat när stjärnhimmeln är släckt? Hoppas ni förstod! Tänkte iom att de flesta installerar det i taket medan jag kommer att ha det en bra bit ned jämfört med ett standard tak, kommer det då att synas jättetydligt och se fult ut när det är släckt.

Ni får jättegärna posta en närbild på hur det ser ut när det är släckt om ni har möjlighet :)
Jag tror inte att du kommer att se så mycket av hålen. Om man är petig, så kanske man kan fylla lite färg där fibern sticker ut. Detta gör du innan du kapar fibern mot plattan. Då gör det ju inget att det kommer färg på fibern, eftersom du får nya rena snittytor efter det att du knipsat av dessa.Det är ju här i snittytan som ljuset leds ut genom totalreflektion i fiberoptiken. Prova gärna på en liten provplatta innan du kör i skarpt läge.

Närbild på en mörk yta med små, släckta glasfiberpunkter som liknar stjärnor.
Skapa konto

Tog en närbild på sjustjärnorna (släckta fibrer), men kanske lite suddig bild.

styrmannen skrev:
Fantastiskt Drönaren! Tack!

Ytan jag ska installera stjärnhimmeln på är strax under 3 kvadrat. Hur många fibrer tror du är lämpligt, räcker det med 200 eller ska man upp till 300?

Kan reglera ljusstyrkan med hjälp av kontrollen?
Du har nog ungefär samma area som jag har. Längden på fibrerna bör nog inte vara längre än 2 meter (billigare och mindre krångel) om du skall ha det till en loftsäng.

Antalet fibrer beror ju lite på hur detaljerad karta (antal stjärnor) du vill ha. Jag har 300 fibrer, men vissa stjärnor har jag använt fler än en fiber till, beroende på olika stjärnors skenbara ljusstyrka. Sedan kan ju denna ljusstyrka även påverkas av diametern på fibern.

Ja både ljusstyrkan och färgen går att reglera från fjärrkontrollen. (se bild från manualen)

Användarmanual för en 16W RGBW fiberljusoptik med tekniska specifikationer och fjärrkontrollens funktioner.
Skapa konto

Det går även att göra egna inställningar (DIY 1-5), men detta har jag själv inte provat på.

styrmannen skrev:
Okej, så ljusstyrkan går att reglera, toppen!

Har din modell en "twinkle"-funktion likt denna : [länk]

Finns en video om man scrollar ned lite :)
Nej, det verkar tyvärr inte vara så. Dessa fjärrkontroller skiljer ju sig åt något, och min fjärrkontroll har ingen sådan "twinkle-knapp"

Tror inte det fanns när jag beställde. Eller så var jag inte observant då.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.