Har kikat på en del gamla trådar i ämnet då jag har varit sugen på att bygga en stjärnhimmel i några år. Nu har priserna på de färdiga kitten krupit ner till runt tusingen så nu har jag slagit till på en sån här : http://www.conrad.se/Eurolite-FIB-2...-swe&pi=592027&ci=SHOP_AREA_40301_1403041
Jag fick höra då jag frågade att den även kunde lysa i enbart vitt, vilket jag inte tycker verkar vara fallet.
Taket är på ca 140 X 140 cm och det ska vara 200 fibrer.

Är det någon som har erfarenhet av en sådan och tycker den är något att ha?

Vänliga undringar Maya

Redigerat:
Jag kommer att skicka tillbaks det kit jag köpt ifrån Conrad då den inte kan lysa enbart vitt. Har köpt denna i stället. Det tar lite tid att få hem ifrån Kina, men det är så mycket billigare att köpa direkt därifrån, än via mellanhänder. Den här var 300 fibrer, ifs 0.75 i stället för 1.0 mm.. men det tror jag inte spelar så stor roll. http://www.ebay.com/itm/2015-NEW-16...773643?hash=item3aa0cb2f4b:g:Qu0AAOSwHnFVjVBg

Nu har jag gjort en himmel med dessa 300 fibrer och himlen är ca140x140mm. Den är skitfin och jag är...var så nöjd. Men nu slutade den fungera. Den tänds inte. Har bytt batteri i remotkontrollen två ggr. Hoppas på att det är knas på kontrollen. Har mejlat säljaren. Men inte fått svar ännu. Någon med samma erfarenhet.

Det är troligen den svarta drivenheten som gått sönder. Tråkigt, du får säkert en ny om du skickar tillbaka den gamla, men frågan är om inte frakten blir dyrare än att köpa ett nytt kit..

Ja det är ju dumt med svenska mellanhänder :)

• Gilla
jbr
  • Laddar…
Fick denna vecka klart min stjärnhimmel. Jag hade beställt ett billigt paket från Kina med ljuskälla och 2 meter långa fibrer (drygt 300 fibrer i 3 olika dimensioner 0,75 mm, 1,00 mm och 1,50 mm diameter). Ville gärna ha en skalenlig bild av norra stjärnhimmeln, så jag projicerade en bild av denna med diaprojektor mot en vitmålad spånplatta. Applicerade sedan självhäftande klisterstjärnor i olika storlekar på respektive plats. De största klisterstjärnorna motsvarade de stjärnor som har den största skenbara magnituden, alltså de som syns starkast från jorden. Klistrade även ut smala maskeringstejpbitar mellan stjärnorna så att man senare lättare skulle kunna se de olika stjärnbilderna. Målade spånskivan med en blå färg, tog bort de ditklistrade stjärnorna. Hade nu en skalenlig bild av norra stjärnhimmeln som den ser ut en vinterkväll. (se foto) norra stjärnhimlen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Borrade hål från bildsidan, vände på skivan och trädde i alla 300 fibrerna. Den ljusstarkaste stjärnan (näst solen förstås), Sirius, fick 3 stycken 1,5 mm:s fibrer. De ljussvagare t.ex. Plejaderna fick tunnaste fibern. Limmade fast fibrerna vid hålen på skivans baksida. Kapade fibrerna jäms med spånskivans yta på framsidan. Skruvade fast spånskivan cirka 10 cm under taket i baren på reglar som jag satt dit innan. Med fjärrkontrollen kan man nu sätta på/av, ändra färg på stjärnorna, dimma, m.m. Blev mycket nöjd med denna. karlavagnen.JPG
Skapa konto
tänd.JPG
Skapa konto

• Gilla
hus520 och 15 till
  • Laddar…
Supersnyggt!

Hatten av tusen gånger om! För en naturvetarnörd med astronomiintresse slår detta högt! Ska man göra en stjärnhimmel hemma ska den såklart vara representativ och med en baktanke!

Jag har spånat på idéer kring en fototapet i ett rum och skulle man välja ett rymdmotiv, så skulle det såklart vara en äkta bild, inte en sån där flamsig färgglad datorgrafik. Bilderna på Pluto från New Horizons är lockande kandidater och med grym upplösning, men jag suger på den karamellen ett tag till...

Hatten av som sagt!:)

Kul att ni gillade min stjärnhimmel. Glömde nämna att jag ritade in "Vintergatans" läge vid denna tidpunkt. Strödde "glitterströssel" där och klarlackade skivan innan jag kapade fibrerna jäms med spånskivans yta.
Är själv naturvetare och astronomiintresserad, så jag vill ha en så riktig bild av himlavalvet som möjligt.
(Helst skulle man ju haft ett sfäriskt tak :rolleyes:)

Redigerat:
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Jag har gjort nåt liknande, fast inte lika snyggt. 300 trådar 0,75mm. Februarihimmel med stjärnbilder. duttade med självlysande färg innan jag borrade alla hålen i färgduttarna. Det där med guldströssel var ju helläckert. Har också klistrat upp lite planeter och nebulosor... (en astronaut) Det var ett kul projekt, som jag tänkt många år på innan jag fick tummen ur. Att man kan hitta billigt material i Kina gör ju sitt till.

Kul!
Du kan väl bifoga lite bilder på ditt projekt.

• Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
himmel baksida.jpg
Skapa konto
Baksidan , under construktion

• Gilla
D09
  • Laddar…
IMG_2635.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Drönaren
  • Laddar…
IMG_2630.jpg
Skapa konto
Fick testa en hel del olika innan jag hittade det här fantastiska limmet

MayaLisa skrev:
Nu har jag gjort en himmel med dessa 300 fibrer och himlen är ca140x140 cm. Den är skitfin och jag är...var så nöjd. Men nu slutade den fungera. Den tänds inte. Har bytt batteri i remotkontrollen två ggr. Hoppas på att det är knas på kontrollen. Har mejlat säljaren. Men inte fått svar ännu. Någon med samma erfarenhet.
Har du fått ordning på tändningen av stjärnhimmeln ännu?
Jag har ju en nästan likadan stjärnhimmel som du har (enligt vad jag kan se på dina bilder). Jag har också någon enstaka gång inte fått igång "stjärnljuset", och har då fått rucka lite på kontakten som går in i "the LED engine" (jag kallar den LED-lådan fortsättningsvis) för att få stjärnhimmeln att tändas. Du kan ju prova om det är glappkontakt där vid anslutningen genom att försiktigt rucka på denna.
En annan sak: Eftersom LED-lådan befinner sig ovanför min stjärnhimmel är den ju normalt inte synlig. Jag har därför limmat en bit överbliven fiber i en liten plasthylsa mot kontroll-lampan och låtit den andra fiberändan sticka ned något i kanten av stjärnhimmeln. Jag kan då lätt se om LED-lådan får spänning. Jag har en lättåtkomlig dold separat strömbrytare (240 V) kopplat till ett vägguttag ovanför spånplattan intill LED-lådan. Där jag kan enkelt sätta på/av spänningen till LED-lådan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.