518 236 läst ·
2 312 svar
518k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Började dagen med att skruva ihop ett extra steg till vår bastu vid stranden. Fick lite trall över på bryggprojektet. Vi klarade vinterns högvatten med 1cm till godo, annars hade vi fått översvämning och trossbotten hade behövts bytas. Vi kommer att höja bastun 9cm innan vintern och då behövs ett extra steg.stigen skrev:
Efter lite trädgårdsarbete blev det då äntligen tid för sågbordsprojektet. On/Off på sågen är nu löst men mer om det kommer senare.
Trevlig Helg!
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Lappkast!
Jag har testat flera olika sätt att med den vajerstyrda växelväljaren kunna reglera On/Off knappen på sågen.
Men riktigt bra har det inte blivit. En gång av tre så fungerade det. Sågens brytare hadeför långt slagläge. Så det blev att tänka i nya banor. Skruvade isär sågen så att jag kom åt brytaren. Brytaren har fyra anslutningsplintar. Testade med egen förmåga men insåg att det var utanför min kompetens. Ringde in min granne som är raketbyggare. Han mätte och kollade men vi hittade inte något sätt att koppla in en extern brytare över sågens brytare. Så det blev att tänka utanför boxen.
Vi la en brytning på +kabeln från batteriet och låste fast sågens brytare med ett buntband. Det var lösningen! Perfekt styrning av sågen! Hittade en gammal liten dragbrytare i fyndlådan.
Den blev över när jag monterade extraljus på min första bil för många, många år sedan. Den som spar, han har!
Nästa vecka till att lösa monteringen av klyvkniven.
Dag
Jag har testat flera olika sätt att med den vajerstyrda växelväljaren kunna reglera On/Off knappen på sågen.
Logga in
Skapa konto
Men riktigt bra har det inte blivit. En gång av tre så fungerade det. Sågens brytare hadeför långt slagläge. Så det blev att tänka i nya banor. Skruvade isär sågen så att jag kom åt brytaren. Brytaren har fyra anslutningsplintar. Testade med egen förmåga men insåg att det var utanför min kompetens. Ringde in min granne som är raketbyggare. Han mätte och kollade men vi hittade inte något sätt att koppla in en extern brytare över sågens brytare. Så det blev att tänka utanför boxen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi la en brytning på +kabeln från batteriet och låste fast sågens brytare med ett buntband. Det var lösningen! Perfekt styrning av sågen! Hittade en gammal liten dragbrytare i fyndlådan.
Logga in
Skapa konto
Den blev över när jag monterade extraljus på min första bil för många, många år sedan. Den som spar, han har!
Nästa vecka till att lösa monteringen av klyvkniven.
Dag
Fick några timmar över idag så det blev lite tid att försöka få till fästet för klyvkniven. Skar ut plåtbiten från det större 230mm Makita sprängskyddet. Det lilla125mm skyddet används som centrumfäste. Gjorde det mesta med min AEG 18v vinkelslip. Snabblåsningen för skivorna är verkligen något att rekommendera. Inga verktyg behövs för skivbyte och man drar sig inte för att byta till rätt sorts skiva då det går så enkelt! När jag har testat och justerat fästet blir det nog lite sprayfärg. Nästa moment blir att slipa fram en fungerande klyvkniv. Forts....................
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klyvkniv - knivig fråga?
Funderar lite fram och tillbaka om klyvkniven till sågbordsprojektet. Originalklingan till sågen är en 190mm klinga med 24 tänder. Klingan är väldigt smal. Bara 1,6mm. Klyvkniven bör då vara några mm tunnare men då tror jag att kniven blir väldigt vek. Det blir nog svårt att få till en bra funktion med en kniv som bara är 1,4mm tjock. Ett alternativ är att montera en klinga med bredare tänder men hur påverkar det sågens skärförmåga?
Bakom klingan är det max 20mm till att fästa klyvkniven. Inte så mycket plats att få till en stark infästning. Funderar lite på att montera en 180mm klinga i stället. Då blir det mer plats för klyvkniven. Såghöjden med originalklingan är nu 60mm då sågen är monterad i bordet. Med en 180mm klinga blir den 55mm. Det borde räcka då målet är att kunna klyva 45mm reglar.
Men en mindre klinga ger sämre periferihastighet på dom skärande tänderna. Hur påverkar det sågen och sågandet? Många saker att ta ställning till innan man går i mål.
Har ni några goda råd på vägen så tar jag gärna emot dom! Man behöver ju inte uppfinna hjulet två gånger!
Dag
Funderar lite fram och tillbaka om klyvkniven till sågbordsprojektet. Originalklingan till sågen är en 190mm klinga med 24 tänder. Klingan är väldigt smal. Bara 1,6mm. Klyvkniven bör då vara några mm tunnare men då tror jag att kniven blir väldigt vek. Det blir nog svårt att få till en bra funktion med en kniv som bara är 1,4mm tjock. Ett alternativ är att montera en klinga med bredare tänder men hur påverkar det sågens skärförmåga?
Bakom klingan är det max 20mm till att fästa klyvkniven. Inte så mycket plats att få till en stark infästning. Funderar lite på att montera en 180mm klinga i stället. Då blir det mer plats för klyvkniven. Såghöjden med originalklingan är nu 60mm då sågen är monterad i bordet. Med en 180mm klinga blir den 55mm. Det borde räcka då målet är att kunna klyva 45mm reglar.
Men en mindre klinga ger sämre periferihastighet på dom skärande tänderna. Hur påverkar det sågen och sågandet? Många saker att ta ställning till innan man går i mål.
Har ni några goda råd på vägen så tar jag gärna emot dom! Man behöver ju inte uppfinna hjulet två gånger!
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En bredare klinga ger ju också sågen mer arbete eftersom det är mer material som skall bort. Frågan är då om sågen orkar med en bredare klinga? Finns kanske en anledning till att klingan endast är 1,6 mm tjock....
Finns ju handklingor med klyvkniv och dom lär ju inte ha bredare klinga. Kolla om det finns som reservdel
Monterad!
Tack för bra inputs på mina frågor om storlek på klingor vs klyvkniven.
I dag har jag gjort en liten dosa till sågens brytare. Hittade en gammal stor röd brytarknapp i bra och ha lådan. Fällde in en M5 rampamuff i botten på knappen. Känns bra med en STOR brytarknapp!
Sågen fästes med försänkta M5 skruvar in i dom gängade hålen i sågens stativ. Därefter säkrades skruvarna med låsmuttrar. En liten kopplingsdosa förbinder kablarna från sågen med brytaren.
Nu skall jag ordna med lite detaljer, finjustera och göra lite provsågningar med olika klingdiametrar för att se hur klingornas storlek och bredd påverkar sågningen. Köpte två 24 tänders klyvklingor på Biltema. 125kr styck! Kostar nog mer om man vill få dom slipade. När jag har kommit fram till vilken klinga jag skall använda till sågen kommer jag att fixa till en klyvkniv. Hoppas på målgång till helgen!
Dag
Tack för bra inputs på mina frågor om storlek på klingor vs klyvkniven.
I dag har jag gjort en liten dosa till sågens brytare. Hittade en gammal stor röd brytarknapp i bra och ha lådan. Fällde in en M5 rampamuff i botten på knappen. Känns bra med en STOR brytarknapp!
Sågen fästes med försänkta M5 skruvar in i dom gängade hålen i sågens stativ. Därefter säkrades skruvarna med låsmuttrar. En liten kopplingsdosa förbinder kablarna från sågen med brytaren.
Nu skall jag ordna med lite detaljer, finjustera och göra lite provsågningar med olika klingdiametrar för att se hur klingornas storlek och bredd påverkar sågningen. Köpte två 24 tänders klyvklingor på Biltema. 125kr styck! Kostar nog mer om man vill få dom slipade. När jag har kommit fram till vilken klinga jag skall använda till sågen kommer jag att fixa till en klyvkniv. Hoppas på målgång till helgen!
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kunde inte hålla mig. Testade att klyva en 45 regel i går. Sågningen gick perfekt men upptäckte att den svarta kabeln från den vita kopplingsdosan till brytaren blev lite varm. Inne i sågen har jag förlängt med 1,5 kabel men från kopplingsdosan satte jag 0,75 kabel. Tydligen är strömrusningen vid belastning betydande så det blev till att byta. Hittade en liten bit 4,0 kabel som jag tidigare hade använt till lite större halogenslingor i trädgården. Får testa vidare i morgon om det avhjälpte problemet.
Dag
Dag
Logga in
Skapa konto