Jösses med batterier du har på hyllan. :surprised:

//AA

Japp!

Alla inköpta på Julas utförsäljning förra året för 25% eller 50% av nypriset. En del ingick i olika 25% erbjudande på olika paket. Sammanlagt 41Ah i batterikapaciteten. :D

Dag

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Pussel!

Med städad verkstad blev det åter möjlighet att göra något vettigt. En pusselram i storleken 75cm X 60cm tillverkades snabbt på dom frilagda ytorna.

Dag

Hemtillverkad pusselram i trä på ett trägolv med ett Ravensburger pusselpaket inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Pussel!

Med städad verkstad blev det åter möjlighet att göra något vettigt. En pusselram i storleken 75cm X 60cm tillverkades snabbt på dom frilagda ytorna.

Dag

[bild]
Började dagen med att skruva ihop ett extra steg till vår bastu vid stranden. Fick lite trall över på bryggprojektet. Vi klarade vinterns högvatten med 1cm till godo, annars hade vi fått översvämning och trossbotten hade behövts bytas. Vi kommer att höja bastun 9cm innan vintern och då behövs ett extra steg.
Efter lite trädgårdsarbete blev det då äntligen tid för sågbordsprojektet. On/Off på sågen är nu löst men mer om det kommer senare.
Trevlig Helg!
Dag

Ett nybyggt trästeg med svart dörrmatta framför en bastus dörr på en brygga vid stranden.
Skapa konto

Ett nyinstallerat trästeg med gummimatta framför en dörr, placerat på en träbrygga i solljus.
Skapa konto

• Gilla
Benny Bjerrehus och 3 till
  • Laddar…
Lappkast!

Jag har testat flera olika sätt att med den vajerstyrda växelväljaren kunna reglera On/Off knappen på sågen.

Liten dragbrytare fastsatt på en såg för att styra on/off funktion genom modifiering.
Skapa konto

Men riktigt bra har det inte blivit. En gång av tre så fungerade det. Sågens brytare hadeför långt slagläge. Så det blev att tänka i nya banor. Skruvade isär sågen så att jag kom åt brytaren. Brytaren har fyra anslutningsplintar. Testade med egen förmåga men insåg att det var utanför min kompetens. Ringde in min granne som är raketbyggare. Han mätte och kollade men vi hittade inte något sätt att koppla in en extern brytare över sågens brytare. Så det blev att tänka utanför boxen.

Närbild av öppnad sågens brytare fixerad med ett buntband och modifikationer på kablar.
Skapa konto

Inskruvad elektrisk sågs brytare med anslutningsplintar och kablar synliga.
Skapa konto

Närbild på det öppna inre av en orange såg visar brytaren och anslutningsplintar.
Skapa konto

Inre delen av en såg med synlig brytare, kabel och anslutningsplintar.
Skapa konto

Interiör av en isärtagen såg med synlig brytare och elanslutningar.
Skapa konto

Inre av en såg visande en brytare fastsatt med buntband och synliga anslutningsplintar.
Skapa konto

Vi la en brytning på +kabeln från batteriet och låste fast sågens brytare med ett buntband. Det var lösningen! Perfekt styrning av sågen! Hittade en gammal liten dragbrytare i fyndlådan.

Gammal dragbrytare monterad på en arbetsyta med synlig kabel och en del av verktyget i bakgrunden.
Skapa konto

Den blev över när jag monterade extraljus på min första bil för många, många år sedan. Den som spar, han har!
Nästa vecka till att lösa monteringen av klyvkniven.

Dag

• Gilla
Benny Bjerrehus och 6 till
  • Laddar…
Fick några timmar över idag så det blev lite tid att försöka få till fästet för klyvkniven. Skar ut plåtbiten från det större 230mm Makita sprängskyddet. Det lilla125mm skyddet används som centrumfäste. Gjorde det mesta med min AEG 18v vinkelslip. Snabblåsningen för skivorna är verkligen något att rekommendera. Inga verktyg behövs för skivbyte och man drar sig inte för att byta till rätt sorts skiva då det går så enkelt! När jag har testat och justerat fästet blir det nog lite sprayfärg. Nästa moment blir att slipa fram en fungerande klyvkniv. Forts....................

Delvis isärmonterad AEG 18v vinkelslip med fokus på det modifierade sprängskyddet.
Skapa konto

Metallfäste för klyvkniv utsågat från sprängskydd med centrumfäste, bearbetat med vinkelslip.
Skapa konto

Modifierat sprängskydd för sågverktyg ligger på en smutsig vit yta.
Skapa konto

AEG 18v vinkelslip med snabblåsning och olika slip- och kapverktyg på träbänk.
Skapa konto

• Gilla
Benny Bjerrehus och 5 till
  • Laddar…
Klyvkniv - knivig fråga?

Funderar lite fram och tillbaka om klyvkniven till sågbordsprojektet. Originalklingan till sågen är en 190mm klinga med 24 tänder. Klingan är väldigt smal. Bara 1,6mm. Klyvkniven bör då vara några mm tunnare men då tror jag att kniven blir väldigt vek. Det blir nog svårt att få till en bra funktion med en kniv som bara är 1,4mm tjock. Ett alternativ är att montera en klinga med bredare tänder men hur påverkar det sågens skärförmåga?
Bakom klingan är det max 20mm till att fästa klyvkniven. Inte så mycket plats att få till en stark infästning. Funderar lite på att montera en 180mm klinga i stället. Då blir det mer plats för klyvkniven. Såghöjden med originalklingan är nu 60mm då sågen är monterad i bordet. Med en 180mm klinga blir den 55mm. Det borde räcka då målet är att kunna klyva 45mm reglar.
Men en mindre klinga ger sämre periferihastighet på dom skärande tänderna. Hur påverkar det sågen och sågandet? Många saker att ta ställning till innan man går i mål.

Har ni några goda råd på vägen så tar jag gärna emot dom! Man behöver ju inte uppfinna hjulet två gånger!

Dag

Närbild av en sågklinga märkt "AEG Powertools", 190 mm diameter, 30 mm hål, 24 tänder, och tjocklek på 1,6 mm.
Skapa konto

Mätning av sågbladets tjocklek med ett skjutmått mot en cirkelsågsklinga.
Skapa konto

Sågklinga för trä, 190 mm diameter, 24 tänder och etikett med märket Hard Head.
Skapa konto

Bosch Optiline hårdmetallklinga 190 mm för sågbord, med 24 tänder och 1,6 mm tjocklek visas på Clas Ohlsons webbsida.
Skapa konto

En bredare klinga ger ju också sågen mer arbete eftersom det är mer material som skall bort. Frågan är då om sågen orkar med en bredare klinga? Finns kanske en anledning till att klingan endast är 1,6 mm tjock....

• Gilla
stigen
  • Laddar…
j.erkers
Jag har ofta en mindre klinga i min bordssåg, speciellt notklingan som bara är 180mm i stället för original 254mm. Får mata lite saktare men vem har bråttom?

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Finns ju handklingor med klyvkniv och dom lär ju inte ha bredare klinga. Kolla om det finns som reservdel

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Monterad!

Tack för bra inputs på mina frågor om storlek på klingor vs klyvkniven.
I dag har jag gjort en liten dosa till sågens brytare. Hittade en gammal stor röd brytarknapp i bra och ha lådan. Fällde in en M5 rampamuff i botten på knappen. Känns bra med en STOR brytarknapp!
Sågen fästes med försänkta M5 skruvar in i dom gängade hålen i sågens stativ. Därefter säkrades skruvarna med låsmuttrar. En liten kopplingsdosa förbinder kablarna från sågen med brytaren.
Nu skall jag ordna med lite detaljer, finjustera och göra lite provsågningar med olika klingdiametrar för att se hur klingornas storlek och bredd påverkar sågningen. Köpte två 24 tänders klyvklingor på Biltema. 125kr styck! Kostar nog mer om man vill få dom slipade. När jag har kommit fram till vilken klinga jag skall använda till sågen kommer jag att fixa till en klyvkniv. Hoppas på målgång till helgen!

Dag

Stor röd brytarknapp monterad på grått maskinstativ med försänkta skruvar.
Skapa konto

Monterad stor röd brytarknapp på grått sågstativ, med fokus på installationen och detaljer för användbarhet.
Skapa konto

Del av såg med orange brytarknapp och klinga synlig, monterad på ett grått metallstativ.
Skapa konto

Detaljbild av gängade hål i ett sågstativ med försänkta skruvar och en synlig mätskala.
Skapa konto

Närbild av en sågstation med stor röd brytare och försänkta M5 skruvar på en metallbas.
Skapa konto

Monterad stor röd brytarknapp på såg med kopplingsdosa och kabelanslutning, detaljfokus på installation.
Skapa konto

Två TCT 24-tänders sågklingor i olika storlekar monterade på en såg.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat Dag!
Gillar det metodiska utforskande inslaget i ditt arbete. Kul att följa!

Följer med intresse.
//Ronnie

• Gilla
stigen
  • Laddar…
En yxa kan du svinga
vad vore livet utan en klinga
att avsluta med en pelarborr
sätter på livet en speciell knorr

Bra jobbat Dag

• Gilla
Jormen och 4 till
  • Laddar…
A aglphoto skrev:
En yxa kan du svinga
vad vore livet utan en klinga
att avsluta med en pelarborr
sätter på livet en speciell knorr

Bra jobbat Dag
På fredag kväll är det nog dags för en ”knorr”. Givetvis blir det en ”pelarborr”! ;)

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Kunde inte hålla mig. Testade att klyva en 45 regel i går. Sågningen gick perfekt men upptäckte att den svarta kabeln från den vita kopplingsdosan till brytaren blev lite varm. Inne i sågen har jag förlängt med 1,5 kabel men från kopplingsdosan satte jag 0,75 kabel. Tydligen är strömrusningen vid belastning betydande så det blev till att byta. Hittade en liten bit 4,0 kabel som jag tidigare hade använt till lite större halogenslingor i trädgården. Får testa vidare i morgon om det avhjälpte problemet.

Dag

Kabeländar på en vit och svart elkabel, frilagda kopparkärnor mot en smutsig bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.