Tack för tipset!
Det får bli ett besök när jag har vägarna förbi. 🍺

Hej @Magnus i E-tuna!

Nu har jag kollat på Arbogafilmen. Intressant!
Men tack vare ditt tips så fick jag också möjlighet att se på reportaget från hattverkstaden i Trelleborg.
Kvinnan där är en gammal kompis och i den butiken beställde jag min studentmöss 1968.
Nostalgi!
Dag

stigen stigen skrev:
Ny medlem i familjen!

Den nya Metabo planhyveln är installerad. Original spånstosen pekade åt fel håll och hade bara 60mm hål. Snickrade ihop en ny stos med 100mm hål och utsuget rakt upp från maskinen. Det renoverade Jula spjället fästes direkt i spånstosen för bästa stabilitet. Paketet sitter fast med dom två gängade 5mm hålen som tidigare höll den gamla spånstosen. Allting sitter kanon och spånen försvinner med ett nafs in i spånfläkten! Mycket nöjd över resultatet!
Säljer nu min tidigare DW733 med 3 stålpar och digital inställning av planhöjden här på säljforumet. Blir den inte såld här blir det Blocket och lite dyrare till helgen.

Dag

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[video]

[bild]
Hejsan Dag, har du möjlighet att ta en närbild på hur din spånstos är uppbyggd?

Hej @JonasJN!

Vill du att jag plockar av den och fotograferar den ur alla vinklar?

Hej @JonasNJ!

Här kommer lite bilder på spånhuven.
Jag använder dom 2 gängade hålen på maskinen för fastsättning.
Har du fler funderingar är det bara att återkomma.

Dag

Spånhuven monterad på en maskin, med synliga gängade hål och trädetalj, ligger på ett arbetsbord med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träspånhuvud med gängade hål för fastsättning på maskin, visat ovanpå arbetsbord med flera hål i bakgrunden.
Skapa konto

Bild på en spånhuv med två gängade hål för fastsättning, placerad på en arbetsbänk med borrade hål i bakgrunden.
Skapa konto

Spånhuv med svart och transparent material på arbetsbord med hål. Fästtillbehör synliga.
Skapa konto

Spånhuv i trä och plast med handtag, liggande på en arbetsbänk med hål för fastsättning, använd vid byggprojekt.
Skapa konto

Spånhuvud monterat på arbetsbänk med hjälp av två gängade hål.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Beemaster och 7 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.