Byggahus.se

Stigande havsnivåer hotar tusentals hus

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 444 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Halland och Skåne ska samarbeta med länsstyrelserna och statliga myndigheter för att råda bot på problemen med stigande havsnivåer som hotar hus.

Du kan läsa artikeln här: Stigande havsnivåer hotar tusentals hus

2. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 458 inlägg

pacman42

Medlem
    I norra Sverige är en meters havshöjning prefekt, det motverkar landhöjningen.

3. M
    Medlem · 1 444 inlägg
    Om man sammanfattar nyhetsartiklarna på Bygga Hus idag så kan kan konstatera att priserna sjunker och vattnet stiger. Trevlig helg!:beer:

• Laddar…
  4. P
    Anonym

Påskhare

Anonym
    Märkligt!
    Jag lyssnar på sjöväderrapporterna varje dag, och havsnivåerna är ständigt 20 - 30 cm under "normalvattenstånd". Utom i Göteborg där det varierar lite med vindar och lufttryck, pga kontakten med Atlanten via Kattegatt->Skagerack->Nordsjön.
    Var det inte så att man fick sänka kajerna i Stockholm vid Strandvägen för att skärgårdsbåtarna skulle kunna lägga till, nu när havsnivåerna hade sjunkit så mycket

5. M
    Medlem · Västra Götalands län · 61 inlägg

magstorm

Medlem
    Det är verkligen tråkigt att klimathysterin har blivit religion i västvärlden.

6. Tokslut
    Medlem · Sthlm · 1 838 inlägg

Tokslut

Medlem
    Tycker mer det är åt andra hållet, att land breder ut sig mer (vassen binder material och land växer med typ en meter / år) här i innerskärgården på Östkusten

Redigerat 9 jun 2018 01:28
  7. T
    Husägare · Stockholm · 4 084 inlägg

twoody

Husägare
    Det tråkiga är att vi inte gör ett skit åt klimathotet.

8. J
    Medlem · D · 1 103 inlägg

Jehu

Medlem
    I Sverige har vi landhöjning sedan senaste istiden, Även i Skåne.
    Det fick alla lära sig i grundskolan.
    Erosion har också alltid funnits.
    Att försöka stoppa den är inte lätt. En naturkraft.
    Vi måste förstå att man inte ska frukta förändringar - man anpassar sig till dom.

9. P
    Anonym

Peder Nilsson

Anonym
    Med dagens havsnivåhöjningstakt mellan 1,5 - 3 mm globalt (beror på hur man räknar) och landhöjningen lokalt Halland och Skåne tar de ut varandra. Från och med nu måste havsnivån höjas 1 cm varje år om det ska bli 1 meter till 2100.

10. J
    Medlem · D · 1 103 inlägg

Jehu

Medlem
    Finns det någon som egentligen, alltså på riktigt, tror att det kommer att ske?
    Annat än några forskare och politiker.

• Laddar…
  11. pacman42

pacman42

Medlem
    Skrämsel är det effektivaste sättet att påverka.

12. S
    Husägare · 473 inlägg

Snål-Jocke

Husägare
    Det enda jag vänder mig emot med alla dessa olika rapporter är en sak jag noterat:

Vuxna människor tenderar att tro att det normala gällande precis allting är hur det var när de själva blev omvärldsmedvetna. Detta oavsett om det är havsnivån, djurarter, snö på julafton, växtarter eller temperaturer.

Det är fel, och samtidigt lite skrämmande att se hur personer i beslutsställning kan slå fast att något är fel när det inte är det.

Nu vill jag med detta inte påstå att jag tycker att vi bara skall åka med och anpassa oss efter förändringarna, däremot kan vi kanske förändra hur vi lever ändå för att vår egen påverkan skall gynna planeten, eller åtminstone begränsa hur vi skadar den. Men det normala är inte hur det såg ut 1918, det normala är att allting hela tiden förändras.

En människas livstid är en flugskit i en evighet, de senaste kanske 10 000 åren tror jag ger mig rätt i mitt påstående.

13. pacman42

pacman42

Medlem
    Snål-Jocke, du har helt rätt. Det innebär dock inte att vi kan fortsätta att leva som vi gör. Att enbart fokusera på koldioxiden är dock ett stort misstag. En rätt betydande del av havshöjningen de senaste hundra åren beror på konstbevsttning, det är bara att titta på hur Döda Havet, Aralsjön m.fl. har sjunkit och sedan räkna på hur mycket vatten detta motsvarar I havshöjning. Sedan får man kompensera detta med alla nya dammar vi byggt...

Vi har dessutom en tendens att konstbevattna där vattenånga inte bildar moln vilket gör att man får en växthuseffekt där. Och att man får mer regn och moln på annat håll.

Skandinavien var mycket varmare för ca 5000-1000 år sedan, vi har ett kallare klimat idag. Detta kan delvis förklara varför människans uppfinningsrikedom inträffade just när den gjorde, det kallare klimatet drev fram nya uppfinningar. Detta är också en förklaring till varför de flesta av de mest industrialiserade länderna är i kalla klimatzoner.

Nu gled detta en del Off-topic, men poängen är att vi alltid måste vara beredda på förändringar och att vi nog bör vara lite mer noga med vad vi själva gör.

14. B
    Medlem · Stockholms län · 19 411 inlägg

BirgitS

Medlem
    Vattennivån (i förhållande till land) i Stockholm påverkas mest av att vi har en landhöjning därför att marken blev nertryckt av inlandsisen och den nedtryckningen minskar sakta. Just kring Stockholm är landhöjningen kring 4 mm/år, dvs. 40 cm på 100 år vilket är ungefär så länge sen som kajen längs Strandvägen anlades.

Sen varierar vattennivån i Stockholm med vädret också, med nuvarande högtryck (som trycker bort vatten) är vattennivån ovanligt låg.
    Här är en bild över hur genomsnittet av vattenståndet under ett år har varierat över mer än 100 år: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/oceanografi/arets-medelvattenstand-1.10047

Sen är då inte vattennivån ständigt 20-30 under här i Stockholm utan det är stora variationer:
    http://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/vattennivan-i-saltsjon/

Det finns mätvärden över havsnivån på 14 platser längs Sveriges kust under mer än 100 år. Korrigerat för landhöjningen blir det så här: http://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikator-havsvattenstand-1.2260

Du kan hitta avläsningar av vattennivån här: https://www.smhi.se/vadret/hav-och-...r#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,lang=sv,station=onsala

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.